Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
HALLGATÓI RENDSZER ISMERETEK
Azonosító
BMEGT30V101
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2018. 06. 27. számú határozatával, érvényes 2018. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a résztvevők jobban megértsék az egyetem szervezeti magatartásának jellemzőit, korábban megszerzett ismereteikre támaszkodva a hallgatói önkormányzati és más hallgatói szervezetek kialakítási szabá-lyait, azok kapcsolódási pontjait az egyetem más szervezeteihez. A tantárgy kitér a nonbusiness szervezetek elméletein keresztül a hallgatói alrendszer sajátos döntési, finanszírozási mechanizmusaira, valamint ösztönzési módszereire. A tematika lényeges pillére egyrészt a hallgatói és vizsgaügyek szabályozási – irányítási kérdései, másrészt a hallgatók által fizetendő térítések, továbbá juttatások szabályozási rendszere. Minden egyes témakör tárgyalása során gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be a gyakorlatban leggyakrabban előforduló típus-problémákat. Gyakorló és korábbi egyetemi és hallgatói vezetőket vonunk – lehetőség szerint - be, akik saját tapasztalataikkal illusztrálják a tananyagot.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közgazdasági elmélet uralkodó – kormányzati szervezetekre jellemző – nonprofit elméleteit, va-lamint tisztában van a humántőke közgazdasági jelentőségével, valamint annak oktatáspolitikai tényezőivel.
  2. Ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány felsőoktatási intézményekre vonatkozó fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a hallgatói vezetői munka alapját képezik.
  3. Mély gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a hallgatói szervezetek és az egyetemi vezetők és kölcsönhatásairól, az egyetemi szervezetek és testületek működési gyakorlatáról.
  4. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik hallgatói vizsgaügyek, valamint térítési és juttatási területeken, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
  5. Tisztában van az egyes egyetemi szabályozók koordinációs szerepével, valamint a hallgatói vonatkozásban azok pénzügyi, gazdasági hátterével.
Képesség
  1. Képes a gyakorlatban közgazdasági szempontokból elemezni a felsőoktatási rendszer szereplőinek tevé-kenységeit, motivációit és ezek alapján képes a hallgatói önkormányzat tevékenységeihez kapcsolódó komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kidolgozására, valamint döntések előkészítésére.
  2. Képes a felsőoktatási menedzsment fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkci-ókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein (elsősorban a hallgatói önkormányzati, és az egyetemi vezetői testületekben) zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a felsőoktatás közgazdasági szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális hallgatói önkormányzati és az egyetemen belüli folyamatokra használt szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Újító és kezdeményező magatartást tanúsít a felsőoktatás hallgatói szempontból releváns problémáinak kezelésében.
  2. Elfogadja, hogy a felsőoktatás, és ezen belül az egyetemek szervezeti kultúrájából fakadó szervezeti visel-kedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  3. Elfogadja a magyar és az európai felsőoktatási menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
  4. Nyitott az egyetemi vezetési-szervezési innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a felsőoktatás-gazdaságtan szakirodalma dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. közösségi, vagy egyetemi vezetői munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. a szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó hallgatók tevékenységét.
  3. önálló, konstruktív és asszertív az egyetemen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és házi feladatok (részteljesítmény értékelések) alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből (zárthelyi dolgozatok) egyenként legalább 40% elérése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemei-nek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdé-sekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a ren-delkezésre álló munkaidő 30-60 perc; 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fe-lelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, be-adási határidejét, értékelési módját az oktatók a félév során határozzák meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 25%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) A pótlási időszakban mindkét zárthelyi dolgozat pótolható és javítható. 2) A zárthelyi dolgozatok javítása esetén a jobbik dolgozat eredménye számít az érdemjegy-megállapításához figyelembe vett összesített pontszámba. 3) A vizsgaidőszak harmadik napjáig egyetlen zárthelyi dolgozat ismételten pótolható vagy javítható. 4) A házi feladatok határidőn túl a pótlási időszak kezdetéig nyújthatók be.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 18
házi feladat elkészítése 14
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018. június … -n, érvényes 2018. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szabó Tibor adjunktus szabo.tibor@gtk.bme.hu
Rácz Tamás tanársegéd racz.tamas@gtk.bme.hu
Barabás Zoltán óraadó oktató barabas.zoltan@ttk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.