Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a résztvevők jobban megértsék az egyetem szervezeti magatartásának jellemzőit, korábban megszerzett ismereteikre támaszkodva a hallgatói önkormányzati és más hallgatói szervezetek kialakítási szabá-lyait, azok kapcsolódási pontjait az egyetem más szervezeteihez. A tantárgy kitér a nonbusiness szervezetek elméletein keresztül a hallgatói alrendszer sajátos döntési, finanszírozási mechanizmusaira, valamint ösztönzési módszereire. A tematika lényeges pillére egyrészt a hallgatói és vizsgaügyek szabályozási – irányítási kérdései, másrészt a hallgatók által fizetendő térítések, továbbá juttatások szabályozási rendszere. Minden egyes témakör tárgyalása során gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be a gyakorlatban leggyakrabban előforduló típus-problémákat. Gyakorló és korábbi egyetemi és hallgatói vezetőket vonunk – lehetőség szerint - be, akik saját tapasztalataikkal illusztrálják a tananyagot.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági elmélet uralkodó – kormányzati szervezetekre jellemző – nonprofit elméleteit, va-lamint tisztában van a humántőke közgazdasági jelentőségével, valamint annak oktatáspolitikai tényezőivel.
- Ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány felsőoktatási intézményekre vonatkozó fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a hallgatói vezetői munka alapját képezik.
- Mély gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a hallgatói szervezetek és az egyetemi vezetők és kölcsönhatásairól, az egyetemi szervezetek és testületek működési gyakorlatáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik hallgatói vizsgaügyek, valamint térítési és juttatási területeken, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
- Tisztában van az egyes egyetemi szabályozók koordinációs szerepével, valamint a hallgatói vonatkozásban azok pénzügyi, gazdasági hátterével.
Képesség
- Képes a gyakorlatban közgazdasági szempontokból elemezni a felsőoktatási rendszer szereplőinek tevé-kenységeit, motivációit és ezek alapján képes a hallgatói önkormányzat tevékenységeihez kapcsolódó komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kidolgozására, valamint döntések előkészítésére.
- Képes a felsőoktatási menedzsment fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkci-ókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein (elsősorban a hallgatói önkormányzati, és az egyetemi vezetői testületekben) zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a felsőoktatás közgazdasági szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális hallgatói önkormányzati és az egyetemen belüli folyamatokra használt szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Újító és kezdeményező magatartást tanúsít a felsőoktatás hallgatói szempontból releváns problémáinak kezelésében.
- Elfogadja, hogy a felsőoktatás, és ezen belül az egyetemek szervezeti kultúrájából fakadó szervezeti visel-kedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- Elfogadja a magyar és az európai felsőoktatási menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- Nyitott az egyetemi vezetési-szervezési innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a felsőoktatás-gazdaságtan szakirodalma dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- közösségi, vagy egyetemi vezetői munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- a szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó hallgatók tevékenységét.
- önálló, konstruktív és asszertív az egyetemen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el.
- Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és házi feladatok (részteljesítmény értékelések) alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből (zárthelyi dolgozatok) egyenként legalább 40% elérése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemei-nek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdé-sekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a ren-delkezésre álló munkaidő 30-60 perc; 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fe-lelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, be-adási határidejét, értékelési módját az oktatók a félév során határozzák meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 25%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) A pótlási időszakban mindkét zárthelyi dolgozat pótolható és javítható. 2) A zárthelyi dolgozatok javítása esetén a jobbik dolgozat eredménye számít az érdemjegy-megállapításához figyelembe vett összesített pontszámba. 3) A vizsgaidőszak harmadik napjáig egyetlen zárthelyi dolgozat ismételten pótolható vagy javítható. 4) A házi feladatok határidőn túl a pótlási időszak kezdetéig nyújthatók be.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 18 |
házi feladat elkészítése | 14 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018. június … -n, érvényes 2018. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Tibor | adjunktus | szabo.tibor@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Barabás Zoltán | óraadó oktató | barabas.zoltan@ttk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.