I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Analyses of Competitiveness
ID (subject code)
BMEGT30M553
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Dobos Imre
Position
professor
Contact details
dobos.imre@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
Mikroökonómia, Nemzetközi gazdaságtan – Microeconomics, International Economics
Weak
Makroökonómia, Stratégiai menedzsment – Macroeconomics, Strategic Management
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580005/7/2022. Valid from: 26.01.2022.

Objectives

Based on theoretical insights and sectoral case studies, students will be able to use analytical toolkits to assess competitiveness strategies in diverse industries.

Academic results

Knowledge
  1. basic tools of competitiveness analysis
  2. industry-specific competitiveness strategies
Skills
  1. to identify and understand important competitiveness problems in manufacturing
  2. to analyse some corporate strategies of competitiveness
  3. .
Attitude
  1. co-operation with the instructor and fellow students
  2. .
  3. .
Independence and responsibility
  1. openness to criticism,
  2. systemic approach.
  3. .

Teaching methodology

Case study based, emphasis on presentations.

Materials supporting learning

  • Török Ádám (2008): Export competitiveness and the catch-up process in Hungary (1996-2001): a comparative analysis with some reflections on trade theory. Competitiveness Review. An International Business Journal. Vol. 18. No.1-2. 2008. 131-153.
  • Török Ádám (1999): Verseny a versenyképességért. Bevezetés a mikroszféra-kezelés gazdaságpolitikájába az Európai Unióban és Magyarországon, Budapest, 1999.
  • Török, Ádám – Csuka, Gyöngyi (2011): Gátfutás ólomcsizmában. Szabályozási és versenyképes-ségi feltételek a magyar gazdaságban. Megjelent: Muraközy, László (szerk.): 20 év múlva. Vissza a jövőbe. Akadémiai Kiadó, Budapest. 185-219.
  • Török, Ádám – Csuka, Gyöngyi (2014): Magyarország a nemzetközi innovációs versenyben az EU-csatlakozás után. Közgazdasági Szemle, LXI. évf. (2014) április. 509-526.
  • Chikán Attila, Czakó Erzsébet (2009): Versenyképesség vállalati nézőpontból. In: Chikán Attila, Czakó Erzsébet (szerk.), Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Buda-pest: Akadémiai Kiadó, 2009. pp. 35-95., (ISBN:9789630586825)
  • Chikán Attila, Czakó Erzsébet (2009) (szerk.): Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén, Budapest: Akadémiai Kiadó, 2009. 401 p., (ISBN:9789630586825)
  • Hara, Takuji (2003): Innovation in the Pharmaceutical Industry. Edward Elgar, 2003. F.M.Scherer (1996): Industry Structure, Strategy and Public Policy, New York: HarperCollins.

General Rules

A tanulási eredmények értékelése az órákon mutatott aktivitás, valamint a félév végén bemutatandó prezentáció és megírandó esszé alapján történik. Ha mindez nem elegendő a megfelelő értékeléshez, szóbeli vizsgára is sor kerül.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Lásd fent. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Lásd fent.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés / órai aktivitás: 50%
  • 2. részteljesítmény értékelés /prezentáció: 50%
  • 3. részteljesítmény értékelés / esszé: 50%
  • összesen: 100%*

Percentage of exam elements within the rating

  • szóbeli vizsga : 50%
  • évközi eredmények beszámítása : 50%
  • összesen: 100%

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének feltétele a prezentáció és az esszé elkészítése és benyújtása.

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 85–90
Good 70–84
Satisfactory 55–69
Pass 40–54
Fail 40

Retake and late completion

1) A szóbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
felkészülés a teljesítményértékelésre 26
önálló prezentációkészítés és esszéírás 34
vizsgafelkészülés 34
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.01.2022.

Topics covered during the term

Lecture topics
1. undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements