Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
Based on theoretical insights and sectoral case studies, students will be able to use analytical toolkits to assess competitiveness strategies in diverse industries.
Academic results
Knowledge
- basic tools of competitiveness analysis
- industry-specific competitiveness strategies
Skills
- to identify and understand important competitiveness problems in manufacturing
- to analyse some corporate strategies of competitiveness
- .
Attitude
- co-operation with the instructor and fellow students
- .
- .
Independence and responsibility
- openness to criticism,
- systemic approach.
- .
Teaching methodology
Case study based, emphasis on presentations.
Materials supporting learning
- Török Ádám (2008): Export competitiveness and the catch-up process in Hungary (1996-2001): a comparative analysis with some reflections on trade theory. Competitiveness Review. An International Business Journal. Vol. 18. No.1-2. 2008. 131-153.
- Török Ádám (1999): Verseny a versenyképességért. Bevezetés a mikroszféra-kezelés gazdaságpolitikájába az Európai Unióban és Magyarországon, Budapest, 1999.
- Török, Ádám – Csuka, Gyöngyi (2011): Gátfutás ólomcsizmában. Szabályozási és versenyképes-ségi feltételek a magyar gazdaságban. Megjelent: Muraközy, László (szerk.): 20 év múlva. Vissza a jövőbe. Akadémiai Kiadó, Budapest. 185-219.
- Török, Ádám – Csuka, Gyöngyi (2014): Magyarország a nemzetközi innovációs versenyben az EU-csatlakozás után. Közgazdasági Szemle, LXI. évf. (2014) április. 509-526.
- Chikán Attila, Czakó Erzsébet (2009): Versenyképesség vállalati nézőpontból. In: Chikán Attila, Czakó Erzsébet (szerk.), Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Buda-pest: Akadémiai Kiadó, 2009. pp. 35-95., (ISBN:9789630586825)
- Chikán Attila, Czakó Erzsébet (2009) (szerk.): Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén, Budapest: Akadémiai Kiadó, 2009. 401 p., (ISBN:9789630586825)
- Hara, Takuji (2003): Innovation in the Pharmaceutical Industry. Edward Elgar, 2003. F.M.Scherer (1996): Industry Structure, Strategy and Public Policy, New York: HarperCollins.
General Rules
A tanulási eredmények értékelése az órákon mutatott aktivitás, valamint a félév végén bemutatandó prezentáció és megírandó esszé alapján történik. Ha mindez nem elegendő a megfelelő értékeléshez, szóbeli vizsgára is sor kerül.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Lásd fent. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Lásd fent.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés / órai aktivitás: 50%
- 2. részteljesítmény értékelés /prezentáció: 50%
- 3. részteljesítmény értékelés / esszé: 50%
- összesen: 100%*
Percentage of exam elements within the rating
- szóbeli vizsga : 50%
- évközi eredmények beszámítása : 50%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele a prezentáció és az esszé elkészítése és benyújtása.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 55–69 |
Pass | 40–54 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
1) A szóbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 26 |
önálló prezentációkészítés és esszéírás | 34 |
vizsgafelkészülés | 34 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.01.2022.
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|