I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VERSENYKÉPESSÉGI ELEMZÉSEK
Azonosító
BMEGT30M553
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Dobos Imre
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
dobos.imre@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Mikroökonómia, Nemzetközi gazdaságtan – Microeconomics, International Economics
Gyenge
Makroökonómia, Stratégiai menedzsment – Macroeconomics, Strategic Management
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A hallgató megismerkedik a piaci struktúrákkal, az egyes versenyformákkal, belépési korlátokkal, továbbá a versenytársakkal szembeni alapstratégiákkal. A kurzus célja, hogy néhány iparágból vett esettanulmány segítségével a hallgató képessé váljon az iparági versenyelemzés összefüggéseinek megértésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A versenyképeség-elemzés alapvető összefüggéseinek ismerete
  2. tájékozottság néhány fontos iparág vállalatainak versenyképességi stratégiáiról.
Képesség
  1. Képes felismerni és megérteni a fontosabb ipari versenyképességi problémákat,
  2. képes az egyszerűbb vállalati stratégiák elemzésére,
  3. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, esetgyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, prezentációs készségek fejlesztése.

Tanulástámogató anyagok

  • Török Ádám (2008): Export competitiveness and the catch-up process in Hungary (1996-2001): a comparative analysis with some reflections on trade theory. Competitiveness Review. An International Business Journal. Vol. 18. No.1-2. 2008. 131-153.
  • Török Ádám (1999): Verseny a versenyképességért. Bevezetés a mikroszféra-kezelés gazdaságpolitikájába az Európai Unióban és Magyarországon, Budapest, 1999.
  • Török, Ádám – Csuka, Gyöngyi (2011): Gátfutás ólomcsizmában. Szabályozási és versenyképes-ségi feltételek a magyar gazdaságban. Megjelent: Muraközy, László (szerk.): 20 év múlva. Vissza a jövőbe. Akadémiai Kiadó, Budapest. 185-219.
  • Török, Ádám – Csuka, Gyöngyi (2014): Magyarország a nemzetközi innovációs versenyben az EU-csatlakozás után. Közgazdasági Szemle, LXI. évf. (2014) április. 509-526.
  • Chikán Attila, Czakó Erzsébet (2009): Versenyképesség vállalati nézőpontból. In: Chikán Attila, Czakó Erzsébet (szerk.), Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Buda-pest: Akadémiai Kiadó, 2009. pp. 35-95., (ISBN:9789630586825)
  • Chikán Attila, Czakó Erzsébet (2009) (szerk.): Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén, Budapest: Akadémiai Kiadó, 2009. 401 p., (ISBN:9789630586825)
  • Hara, Takuji (2003): Innovation in the Pharmaceutical Industry. Edward Elgar, 2003. F.M.Scherer (1996): Industry Structure, Strategy and Public Policy, New York: HarperCollins.

Általános szabályok

A tanulási eredmények értékelése az órákon mutatott aktivitás, valamint a félév végén bemutatandó prezentáció és megírandó esszé alapján történik. Ha mindez nem elegendő a megfelelő értékeléshez, szóbeli vizsgára is sor kerül.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Lásd fent. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Lásd fent.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés / órai aktivitás: 50%
  • 2. részteljesítmény értékelés /prezentáció: 50%
  • 3. részteljesítmény értékelés / esszé: 50%
  • összesen: 100%*

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga : 50%
  • évközi eredmények beszámítása : 50%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a prezentáció és az esszé elkészítése és benyújtása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) A szóbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
felkészülés a teljesítményértékelésre 26
önálló prezentációkészítés és esszéírás 34
vizsgafelkészülés 34
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés. A versenyelemzés elméleti alapjai. A belépési korlátok rendszerei. Piaci magatartási stratégiák. A versenytorzító magatartások fő típusai. A „működő verseny” SCP-kritériumai (Sosnick-modell). Az iparági versenyelemzés fő szempontjai. Iparági áttekintés: repülőgépipar. Iparági áttekintés: autóipar. Az „economies of scale” alapú stratégia. Modellváltási- és platform stratégia az autóiparban. Autóipari vállalati esettanulmányok (GM, PSA) A gyógyszeripar fő működési sajátosságai. A szellemi tulajdon védelmének problémái a gyógyszeriparban. Szünet K+F és innováció a gyógyszeriparban. A kutatás és az engedélyezés nemzetközi szabályai. Árpolitika a gyógyszeriparban. Szünet Prezentációk

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.