Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT30M552
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. 11. 25. számú határozatával, érvényes 2021. február 1-től

Célkitűzések

A Közgazdaságtan tárgy célkitűzése összetett. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a legfontosabb közgazdasági fogalom- és eszköztárral. Másrészt bevezetni a hallgatókat a fogalmak és az eszköztár gyakorlati alkalmazásába. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának aktuális kérdéseiben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét;
  2. ismeri a piac modelljét;
  3. ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat;
  4. tisztában van a termelőszféra gazdasági modelljével.
Képesség
  1. Képes a gazdasági folyamatok jóléti elemzésére;
  2. képes egyszerűbb piaci szerkezetek azonosítására;
  3. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  4. képes megérteni és használni a közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait;
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  4. törekszik a verseny leírásához szükséges eszközrendszer megismerésére és alapszintű használatára;
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források, adatok alapján történő megoldását;
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
  4. .

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban: A zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése, illetve a megtartandó prezentáció elfogadása.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gya-korlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Prezentáció teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja. A hallgatók szabadon választott, a tárgyhoz szorosan kapcsolódó témát mutatnak be csoportokban. A prezentáció a tudás elmélyítését szolgálja, valamint az önálló kutatásra helyezi a hangsúlyt. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 86–92
74–86
Közepes 62–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1. A teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben csak a javítás eredményét vesszük figyelembe. 2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási héten második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
félévközi készülés az órákra 36
felkészülés a teljesítményértékelésre 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 18
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2020. 11. 02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A mikroökonómia tárgya, módszere, alapelvei;
2. Fogyasztói magatartás
3. Technológia, költségek
4. A monopolista viselkedés, a versenyzői piac
5. Piaci tökéletlenségek, externáliák, közjavak.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán tanársegéd banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Képes Petronella PhD hallgató kepes.petronella@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka tanársegéd kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Rácz Tamás tanársegéd racz.tamas@gtk.bme.hu
Tóth-Bozó Brigitta tanársegéd toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu
Haragh Ágnes tanársegéd haragh.agnes@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka tanársegéd hever.boglarka@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.