Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A Közgazdaságtan tárgy célkitűzése összetett. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a legfontosabb közgazdasági fogalom- és eszköztárral. Másrészt bevezetni a hallgatókat a fogalmak és az eszköztár gyakorlati alkalmazásába. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának aktuális kérdéseiben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét;
- ismeri a piac modelljét;
- ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat;
- tisztában van a termelőszféra gazdasági modelljével.
Képesség
- Képes a gazdasági folyamatok jóléti elemzésére;
- képes egyszerűbb piaci szerkezetek azonosítására;
- képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- képes megérteni és használni a közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait;
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik a verseny leírásához szükséges eszközrendszer megismerésére és alapszintű használatára;
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források, adatok alapján történő megoldását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- .
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata
Tanulástámogató anyagok
- Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban: A zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése, illetve a megtartandó prezentáció elfogadása.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gya-korlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Prezentáció teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja. A hallgatók szabadon választott, a tárgyhoz szorosan kapcsolódó témát mutatnak be csoportokban. A prezentáció a tudás elmélyítését szolgálja, valamint az önálló kutatásra helyezi a hangsúlyt. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 |
Jeles | 86–92 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1. A teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben csak a javítás eredményét vesszük figyelembe. 2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási héten második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
félévközi készülés az órákra | 36 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 18 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2020. 11. 02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A mikroökonómia tárgya, módszere, alapelvei; |
2. | Fogyasztói magatartás |
3. | Technológia, költségek |
4. | A monopolista viselkedés, a versenyzői piac |
5. | Piaci tökéletlenségek, externáliák, közjavak. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | tanársegéd | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Képes Petronella | PhD hallgató | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | tanársegéd | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
Haragh Ágnes | tanársegéd | haragh.agnes@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | tanársegéd | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.