I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ECONOMICS
ID (subject code)
BMEGT30M552
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
12
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Ligeti Zsombor
Position
associate professor
Contact details
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 11. 25. 2020. Valid from Februar 1, 2021.

Objectives

The target of this course is complex: undergraduates can learn about the economic concepts and the practical application of these concepts. At the end of the course, the undergraduates can apply the acquired economic approach.

Academic results

Knowledge
  1. know general concepts of the economics;
  2. know the model of the market;
  3. know the simple types of the market structure;
  4. know the economic model of producers.
Skills
  1. analyze the process of economic decision-making, focusing on the welfare;
  2. identify the simple types of the market structure;
  3. understand and apply the literature.
  4. .
Attitude
  1. can work with other students and the lecturer;
  2. gain knowledge and information,
  3. are open to learn and adapt the methodology of information technology tools
  4. make decisions even in decision situations requiring a complex approach, with full consideration and consideration of the aspects.
  5. .
Independence and responsibility
  1. carry out independently the consideration of economic problems that can be solved with the learned basic econometric tools and solves them on the basis of given resources,
  2. are open to accept reliable critical remarks,
  3. co-operates with practitioners in other fields in the performance of his / her professional duties,
  4. use a systems approach in thinking.

Teaching methodology

Lectures, computational exercises and communication in written and oral form, use of ICT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban: A zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése, illetve a megtartandó prezentáció elfogadása.

Performance assessment methods

1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gya-korlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Prezentáció teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja. A hallgatók szabadon választott, a tárgyhoz szorosan kapcsolódó témát mutatnak be csoportokban. A prezentáció a tudás elmélyítését szolgálja, valamint az önálló kutatásra helyezi a hangsúlyt. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 92-100
Very good 86–92
Good 74–86
Satisfactory 62–74
Pass 50–62
Fail 50

Retake and late completion

1. A teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben csak a javítás eredményét vesszük figyelembe. 2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási héten második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 12
félévközi készülés az órákra 36
felkészülés a teljesítményértékelésre 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 18
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by dr. Lógó Emma, Vice Dean for Education. Valid from 11. 02. 2020.

Topics covered during the term

Lecture topics
1. A mikroökonómia tárgya, módszere, alapelvei;
2. Fogyasztói magatartás
3. Technológia, költségek
4. A monopolista viselkedés, a versenyzői piac
5. Piaci tökéletlenségek, externáliák, közjavak.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Bánhidi Zoltán tanársegéd banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Képes Petronella PhD hallgató kepes.petronella@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka tanársegéd kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Rácz Tamás tanársegéd racz.tamas@gtk.bme.hu
Tóth-Bozó Brigitta tanársegéd toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu
Haragh Ágnes tanársegéd haragh.agnes@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka tanársegéd hever.boglarka@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements