Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The target of this course is complex: undergraduates can learn about the economic concepts and the practical application of these concepts. At the end of the course, the undergraduates can apply the acquired economic approach.
Academic results
Knowledge
- know general concepts of the economics;
- know the model of the market;
- know the simple types of the market structure;
- know the economic model of producers.
Skills
- analyze the process of economic decision-making, focusing on the welfare;
- identify the simple types of the market structure;
- understand and apply the literature.
- .
Attitude
- can work with other students and the lecturer;
- gain knowledge and information,
- are open to learn and adapt the methodology of information technology tools
- make decisions even in decision situations requiring a complex approach, with full consideration and consideration of the aspects.
- .
Independence and responsibility
- carry out independently the consideration of economic problems that can be solved with the learned basic econometric tools and solves them on the basis of given resources,
- are open to accept reliable critical remarks,
- co-operates with practitioners in other fields in the performance of his / her professional duties,
- use a systems approach in thinking.
Teaching methodology
Lectures, computational exercises and communication in written and oral form, use of ICT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban: A zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése, illetve a megtartandó prezentáció elfogadása.
Performance assessment methods
1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gya-korlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Prezentáció teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja. A hallgatók szabadon választott, a tárgyhoz szorosan kapcsolódó témát mutatnak be csoportokban. A prezentáció a tudás elmélyítését szolgálja, valamint az önálló kutatásra helyezi a hangsúlyt. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 92-100 |
Very good | 86–92 |
Good | 74–86 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–62 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1. A teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben csak a javítás eredményét vesszük figyelembe. 2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási héten második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
félévközi készülés az órákra | 36 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 18 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by dr. Lógó Emma, Vice Dean for Education. Valid from 11. 02. 2020.
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | A mikroökonómia tárgya, módszere, alapelvei; |
2. | Fogyasztói magatartás |
3. | Technológia, költségek |
4. | A monopolista viselkedés, a versenyzői piac |
5. | Piaci tökéletlenségek, externáliák, közjavak. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | tanársegéd | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Képes Petronella | PhD hallgató | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | tanársegéd | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
Haragh Ágnes | tanársegéd | haragh.agnes@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | tanársegéd | hever.boglarka@gtk.bme.hu |