Célkitűzések
A Közgazdaságtan tantárgy célkitűzése többrétű. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a képzésüknek megfelelő szinten a legfontosabb közgazdasági fogalomtárral. Másrészt bemutatni a hallgatóknak a fogalmak és egyes köz-gazdasági eszközök gyakorlati alkalmazását. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának legfontosabb kérdéseiben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét,
- ismeri a piac modelljét,
- ismeri a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
- ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
- ismeri az intertemporális választás modelljét,
- ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
- ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- alkalmas gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes a jószágok klasszifikálására keresletrugalmasságuk alapján,
- képes gazdaságossági számításokat végezni a keresleti és kínálati rugalmasságok alapján,
- képes meghatározni gazdasági és intézményi változásoknak a gazdasági ágensek döntéseire gyakorolt potenciális hatását,
- képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a gazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a kiadott közgazdasági problémák végiggondolását és adott források alapján történő meg-oldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Varian, H. R. (2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Buda-pest.
- Egyéb oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el.
- Varian, H. R. (2010): Intermediate Microeconomics: A Modern Approach (Eighth Edition)
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
- Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és opcionálisan kiadott házi feladatok (részteljesítmény értékelések) alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből (zárthelyi dolgozatok) egyenként legalább 40% elérése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30-60 perc; 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját az oktatók a félév során határozzák meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 25%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) A pótlási időszakban mindkét zárthelyi dolgozat pótolható és javítható. 2) A zárthelyi dolgozatok javítása esetén a jobbik dolgozat eredménye számít az érdemjegy-megállapításához figyelembe vett összesített pontszámba. 3) A vizsgaidőszak harmadik napjáig egyetlen zárthelyi dolgozat ismételten pótolható vagy javítható. 4) A házi feladatok határidőn túl a pótlási időszak kezdetéig nyújthatók be.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 18 |
házi feladat elkészítése | 14 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes …-n, érvényes …-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Közgazdasági szemlélet. A piac modellje. |
2. | Piaci kereslet és rugalmasságok. |
3. | Fogyasztói magatartás 1. |
4. | Fogyasztói magatartás 2. |
5. | Intertemporális választás. |
6. | Termeléselmélet 1. Profitmaximalizálás. |
7. | Termeléselmélet 2. Költségfüggvények. |
8. | A monopolista viselkedés. |
9. | Piacszerkezetek. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.