I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT30A002
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.10.04-től).

Célkitűzések

A Közgazdaságtan tantárgy célkitűzése többrétű. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a képzésüknek megfelelő szinten a legfontosabb közgazdasági fogalomtárral. Másrészt bemutatni a hallgatóknak a fogalmak és egyes köz-gazdasági eszközök gyakorlati alkalmazását. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának legfontosabb kérdéseiben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. ismeri a piac modelljét,
  3. ismeri a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
  4. ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
  5. ismeri az intertemporális választás modelljét,
  6. ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
  7. ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat
Képesség
  1. Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
  2. alkalmas gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
  3. képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
  4. képes a jószágok klasszifikálására keresletrugalmasságuk alapján,
  5. képes gazdaságossági számításokat végezni a keresleti és kínálati rugalmasságok alapján,
  6. képes meghatározni gazdasági és intézményi változásoknak a gazdasági ágensek döntéseire gyakorolt potenciális hatását,
  7. képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a gazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a kiadott közgazdasági problémák végiggondolását és adott források alapján történő meg-oldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Varian, H. R. (2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Buda-pest.
  • Egyéb oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el.
  • Varian, H. R. (2010): Intermediate Microeconomics: A Modern Approach (Eighth Edition)
  • Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két félévközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és opcionálisan kiadott házi feladatok (részteljesítmény értékelések) alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből (zárthelyi dolgozatok) egyenként legalább 40% elérése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30-60 perc; 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját az oktatók a félév során határozzák meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 25%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) A pótlási időszakban mindkét zárthelyi dolgozat pótolható és javítható. 2) A zárthelyi dolgozatok javítása esetén a jobbik dolgozat eredménye számít az érdemjegy-megállapításához figyelembe vett összesített pontszámba. 3) A vizsgaidőszak harmadik napjáig egyetlen zárthelyi dolgozat ismételten pótolható vagy javítható. 4) A házi feladatok határidőn túl a pótlási időszak kezdetéig nyújthatók be.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 18
házi feladat elkészítése 14
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes …-n, érvényes …-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Közgazdasági szemlélet. A piac modellje.
2. Piaci kereslet és rugalmasságok.
3. Fogyasztói magatartás 1.
4. Fogyasztói magatartás 2.
5. Intertemporális választás.
6. Termeléselmélet 1. Profitmaximalizálás.
7. Termeléselmélet 2. Költségfüggvények.
8. A monopolista viselkedés.
9. Piacszerkezetek.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Rácz Tamás tanársegéd racz.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.