Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a társadalom- és gazdaságföldrajz alapjaival, feltárja a fő társadalmi és gazdasági jelenségek, folyamatok területi jellemzőit, ezek okait, és bemutassa az ezzel járó esetleges kihívások kezelésének lehetséges módszereit. A tantárgy célja, hogy (1) bemutassa a hallgatóknak a humángeográfia alapjait, rendszereit, a földrajzi gondolkodás logikáját, (2) átfogó tudást adjon a földrajzi területi egység (település, régió, ország), lépték, szint és a határok átfogó jellemzőiről, európai vonatkozásairól és a kapcsolódó közigazgatási földrajz jegyeiről, (3) bemutassa a társadalomföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, (4) ezen belül külön feltárja a népességföldrajz és a településföldrajz, benne a város- és a vidékföldrajz és kapcsolódó szakpolitikák aktuális jellemzőit, európai jegyeit, eseti magyarországi vonatkozásait, (5) bemutassa a gazdaságföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, eseti magyarországi vonatkozásait, (6) ezen belül bevezesse a fejlettség és a térszerkezet fogalmát, előbbi mérési, utóbbi ábrázolási formáit, valamint mindezek európai jellemzőit, valamint regionális politikai vonatkozásait, (7) ezen túl külön feltárja a primer, a szekunder és a tercier-kvanterner szektor földrajzának aktuális jellemzőit, európai jegyeit. A tantárgy tematikája a társadalom- és gazdaságföldrajz klasszikus felosztásán alapul, ezek mentén, átfogóan tárgyalják az előadások az egyes részterületeket, ezen belül a fő kihívásokat és lehetséges válaszokat, külön kitérve az európai vonatkozásokra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a humángeográfia helyét a társadalomtudományok viszonyrendszerében,
- főbb részterületeit, azok fő kutatási kérdéseit, problémáit,
- a társadalom- és gazdaságföldrajz elméletének alapjait, gyakorlati alkalmazási lehetőségeit és korlátait,
- a főbb társadalom- és gazdaságföldrajzi jellemzőket, kiemelten európai dimenzióban,
- egyes kapcsolódó kutatási esettanulmányokat, szakpolitikai lépéseket.
Képesség
- egyes területi társadalmi, gazdasági problémák megértésére (kiváltó okok, folyamatok, megoldási lehető-ségek),
- a problémák mértékéről képet adni,
- az ismeretei alapján összekapcsolni térben a társadalmi, gazdasági jellemzőket.
Attitűd
- nyitott a társadalom- és gazdaságföldrajzzal kapcsolatos innovációk megismerésére és adaptálására
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- gyarapítja tudását és tájékozódik,
- használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- képes a problémák és kihívások eredetének, jellegének és lehetséges megoldásainak önálló feltárására,
- képes felelősségteljes megoldásokat javasolni,
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások prezentációinak anyaga, amely a megfelelő időpontban a hallgatók által hozzáférhetővé válik.
- Slideshows of the lectures which will distributed at appropriate times throughout the semester.
- Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
- The current literature list will be distributed in the first lesson.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- Összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele a félévközi zárthelyik legalább 50%-os teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90--100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | -40 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések az akutálisan érvényes TVSz-nek megfelelően a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2=24 |
Teljesítményértékelés | 2x2=4 |
Felkészülés kontakt órákra és teljesítményértékelésre | 62 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A világgazdaság főbb elméleti kérdései és kialakulása. A világgazdaság fejlődéstörténete. |
2. | A II. világháború utáni multipoláris világgazdaság. Az európai centrum: Európai Unió. |
3. | Az európai félperiféria: Kelet-Európa és a Balkán. Az észak- amerikai centrum. Az amerikai félperiféria: Latin-Amerika. |
4. | A távol-keleti centrumtérség. Az Iszlám Világ. Világgazdasági perifériák: Dél-Ázsia és Fekete- Afrika. |
5. | A Kárpát-medence gazdasági régiói, kultúrtájai és közigazgatási térfelosztásai, régiói. Szlovákia: a gazdasági növekedés kérdőjelei. |
6. | Hasonlóságok és különbségek Magyarország és Szlovákia gazdaságpolitikájában. |
7. | Erdély: etnikai sokszínűség előnyei és hátrányai, a gazdasági autonómia lehetősége. Alföld: magyar Szilícium-völgy avagy keleti periféria? |
8. | Pannóniától a Dunántúlig: Magyarország dinamikus nyugati pereme. |
9. | Budapest régiója, mint a magyar térszerkezet gazdasági motorja, helye az európai városversenyben |
10. | A Kárpát-medence vidéki térségeinek jellemzői, földrajzi különbségei. |
11. | . |
12. | . |
13. | . |
14. | . |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Pál Péter | egyetemi docens - associate professor | szpkact@caesar.elte.hu |
Dr. Ballabás Gábor | PhD | ballabasg@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.