Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Gazdaság- és társadalomföldrajz
Azonosító
BMEGT42M102
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a társadalom- és gazdaságföldrajz alapjaival, feltárja a fő társadalmi és gazdasági jelenségek, folyamatok területi jellemzőit, ezek okait, és bemutassa az ezzel járó esetleges kihívások kezelésének lehetséges módszereit. A tantárgy célja, hogy (1) bemutassa a hallgatóknak a humángeográfia alapjait, rendszereit, a földrajzi gondolkodás logikáját, (2) átfogó tudást adjon a földrajzi területi egység (település, régió, ország), lépték, szint és a határok átfogó jellemzőiről, európai vonatkozásairól és a kapcsolódó közigazgatási földrajz jegyeiről, (3) bemutassa a társadalomföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, (4) ezen belül külön feltárja a népességföldrajz és a településföldrajz, benne a város- és a vidékföldrajz és kapcsolódó szakpolitikák aktuális jellemzőit, európai jegyeit, eseti magyarországi vonatkozásait, (5) bemutassa a gazdaságföldrajz alapjait, főbb részterületeit, ezek aktuális kutatási irányait, főbb európai jellemzőit, eseti magyarországi vonatkozásait, (6) ezen belül bevezesse a fejlettség és a térszerkezet fogalmát, előbbi mérési, utóbbi ábrázolási formáit, valamint mindezek európai jellemzőit, valamint regionális politikai vonatkozásait, (7) ezen túl külön feltárja a primer, a szekunder és a tercier-kvanterner szektor földrajzának aktuális jellemzőit, európai jegyeit. A tantárgy tematikája a társadalom- és gazdaságföldrajz klasszikus felosztásán alapul, ezek mentén, átfogóan tárgyalják az előadások az egyes részterületeket, ezen belül a fő kihívásokat és lehetséges válaszokat, külön kitérve az európai vonatkozásokra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a humángeográfia helyét a társadalomtudományok viszonyrendszerében,
  2. főbb részterületeit, azok fő kutatási kérdéseit, problémáit,
  3. a társadalom- és gazdaságföldrajz elméletének alapjait, gyakorlati alkalmazási lehetőségeit és korlátait,
  4. a főbb társadalom- és gazdaságföldrajzi jellemzőket, kiemelten európai dimenzióban,
  5. egyes kapcsolódó kutatási esettanulmányokat, szakpolitikai lépéseket.
Képesség
  1. egyes területi társadalmi, gazdasági problémák megértésére (kiváltó okok, folyamatok, megoldási lehető-ségek),
  2. a problémák mértékéről képet adni,
  3. az ismeretei alapján összekapcsolni térben a társadalmi, gazdasági jellemzőket.
Attitűd
  1. nyitott a társadalom- és gazdaságföldrajzzal kapcsolatos innovációk megismerésére és adaptálására
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik,
  4. használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. képes a problémák és kihívások eredetének, jellegének és lehetséges megoldásainak önálló feltárására,
  2. képes felelősségteljes megoldásokat javasolni,
  3. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, amely a megfelelő időpontban a hallgatók által hozzáférhetővé válik.
  • Slideshows of the lectures which will distributed at appropriate times throughout the semester.
  • Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
  • The current literature list will be distributed in the first lesson.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele a félévközi zárthelyik legalább 50%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90--100
Jeles 80-90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 40-60
Elégtelen -40

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések az akutálisan érvényes TVSz-nek megfelelően a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
Teljesítményértékelés 2x2=4
Felkészülés kontakt órákra és teljesítményértékelésre 62
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A világgazdaság főbb elméleti kérdései és kialakulása. A világgazdaság fejlődéstörténete.
2. A II. világháború utáni multipoláris világgazdaság. Az európai centrum: Európai Unió.
3. Az európai félperiféria: Kelet-Európa és a Balkán. Az észak- amerikai centrum. Az amerikai félperiféria: Latin-Amerika.
4. A távol-keleti centrumtérség. Az Iszlám Világ. Világgazdasági perifériák: Dél-Ázsia és Fekete- Afrika.
5. A Kárpát-medence gazdasági régiói, kultúrtájai és közigazgatási térfelosztásai, régiói. Szlovákia: a gazdasági növekedés kérdőjelei.
6. Hasonlóságok és különbségek Magyarország és Szlovákia gazdaságpolitikájában.
7. Erdély: etnikai sokszínűség előnyei és hátrányai, a gazdasági autonómia lehetősége. Alföld: magyar Szilícium-völgy avagy keleti periféria?
8. Pannóniától a Dunántúlig: Magyarország dinamikus nyugati pereme.
9. Budapest régiója, mint a magyar térszerkezet gazdasági motorja, helye az európai városversenyben
10. A Kárpát-medence vidéki térségeinek jellemzői, földrajzi különbségei.
11. .
12. .
13. .
14. .

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szabó Pál Péter egyetemi docens - associate professor szpkact@caesar.elte.hu
Dr. Ballabás Gábor PhD ballabasg@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.