Célkitűzések
A hallgatók megismertetése azokkal az alapvető vállalati (szervezeti) környezetmenedzsment módszerekkel, amelyeknek alkalmazása az Európai Unióban, így Magyarországon is a piaci versenyképesség lényeges elemeként jelenik meg.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabályokat;
- Ismeri a mérnöki tevékenységhez kapcsolódó környezetvédelmi, energiagazdálkodási, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
Képesség
- Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus környezet- és gazdálkodástudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet. Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival,
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a fela-datait, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Munkája során a rendszerszemlélet alapján törekszik komplex rendszerek megértésére.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
- Törekszik az információtechnológiai eszközök alkalmazására, nyitott a környezetvédelmi innovációk megismerésére, alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabá-lyozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira, képes önálló problémamegoldásra.
- Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
- Képes önálló munkavégzésre, feladatok önálló tervezésére, részvételre csoportmunkában.
Oktatásmódszertan
Az előadásokhoz kapcsolódó feladatok: kommunikáció írásban és szóban, csoportmunkában készített fela-datok, tervek készítése (IT eszközök és technikák használatával).
Tanulástámogató anyagok
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
- Valkó László - Kósi Kálmán – Herczeg Márton: Környezetmenedzsment. (Tanári kézikönyv, Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest. 2001. ISBN 963 9382 24 8)
- Előadásanyagok diasorai.
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
- Valkó László - Kósi Kálmán – Herczeg Márton: Környezetmenedzsment. (Tanári kézikönyv, Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest. 2001. ISBN 963 9382 24 8)
- Slideshows of the lectures
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő írásbeli feladatok készítése (rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása), majd a szemeszter végén összegző értékelése jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést- és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 25,0%
- Részteljesítmény értékelés: 75,0%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés órákra | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 12 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tárgy oktatásának célja, módszerei. A menedzsment és a környezetmenedzsment fogalma. Bevezetés a környezetmenedzsmentbe: feladatok a környezetvédelem terén, okok, indokok, érdekek. Alapösszefüggések. A gazdaság anyag átalakító folyamata. Az anyagáramelemzés és a körkörös gazdaság. Erőforrásgazdálkodás a gazdálkodó szervezeteknél. Környezeti tényezők és környezeti hatások - Elemzési módszerek (hatásfelmérő lap, Leopold mátrix, ABC elemzés, öko-térképezés stb.). Esettanulmány feldolgozása. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a vállalati környezetvédelemben. Környezetmenedzsment rendszerek és rendszeraudit. Környezetmenedzsment rendszerek és rendszeraudit. Esettanulmány feldolgozása. Energiairányítási rendszer és rendszeraudit. Életciklus-értékelés, az életciklus fázisainak elemzése. Az életciklus-értékelés szakaszai. Az életciklus leltárelemzése. Az életciklus hatásértékelése. Életciklus javítás. A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata. A környezeti indikátorok fogalma, típusai, kiválasztásuk és alkalmazásuk szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítésértékelésben. Környezeti audit csoportos esetjáték. Környezeti kommunikáció. Környezeti címkézés. Öko-marketing. Prezentációk (házi feladatok értékelése). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.