Valtozasok

ALAPADATOK

CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATI KÖRNYEZETMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT42M005
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
Menedzsment alapjai – Management basics
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A hallgatók megismertetése azokkal az alapvető vállalati (szervezeti) környezetmenedzsment módszerekkel, amelyeknek alkalmazása az Európai Unióban, így Magyarországon is a piaci versenyképesség lényeges elemeként jelenik meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabályokat;
  2. Ismeri a mérnöki tevékenységhez kapcsolódó környezetvédelmi, energiagazdálkodási, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
Képesség
  1. Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus környezet- és gazdálkodástudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
  1. Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet. Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a fela-datait, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  3. Munkája során a rendszerszemlélet alapján törekszik komplex rendszerek megértésére.
  4. Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
  5. Törekszik az információtechnológiai eszközök alkalmazására, nyitott a környezetvédelmi innovációk megismerésére, alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabá-lyozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira, képes önálló problémamegoldásra.
  2. Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
  3. Képes önálló munkavégzésre, feladatok önálló tervezésére, részvételre csoportmunkában.

Oktatásmódszertan

Az előadásokhoz kapcsolódó feladatok: kommunikáció írásban és szóban, csoportmunkában készített fela-datok, tervek készítése (IT eszközök és technikák használatával).

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Valkó László - Kósi Kálmán – Herczeg Márton: Környezetmenedzsment. (Tanári kézikönyv, Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest. 2001. ISBN 963 9382 24 8)
  • Előadásanyagok diasorai.
  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Valkó László - Kósi Kálmán – Herczeg Márton: Környezetmenedzsment. (Tanári kézikönyv, Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest. 2001. ISBN 963 9382 24 8)
  • Slideshows of the lectures

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő írásbeli feladatok készítése (rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása), majd a szemeszter végén összegző értékelése jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést- és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 25,0%
  • Részteljesítmény értékelés: 75,0%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés órákra 10
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
házi feladat elkészítése 12
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 0
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tárgy oktatásának célja, módszerei. A menedzsment és a környezetmenedzsment fogalma. Bevezetés a környezetmenedzsmentbe: feladatok a környezetvédelem terén, okok, indokok, érdekek. Alapösszefüggések. A gazdaság anyag átalakító folyamata. Az anyagáramelemzés és a körkörös gazdaság. Erőforrásgazdálkodás a gazdálkodó szervezeteknél. Környezeti tényezők és környezeti hatások - Elemzési módszerek (hatásfelmérő lap, Leopold mátrix, ABC elemzés, öko-térképezés stb.). Esettanulmány feldolgozása. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a vállalati környezetvédelemben. Környezetmenedzsment rendszerek és rendszeraudit. Környezetmenedzsment rendszerek és rendszeraudit. Esettanulmány feldolgozása. Energiairányítási rendszer és rendszeraudit. Életciklus-értékelés, az életciklus fázisainak elemzése. Az életciklus-értékelés szakaszai. Az életciklus leltárelemzése. Az életciklus hatásértékelése. Életciklus javítás. A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata. A környezeti indikátorok fogalma, típusai, kiválasztásuk és alkalmazásuk szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítésértékelésben. Környezeti audit csoportos esetjáték. Környezeti kommunikáció. Környezeti címkézés. Öko-marketing. Prezentációk (házi feladatok értékelése).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.