Szak: MM alapszak - Környezetmenedzsment modul 2015-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 6
Célkitűzések
A tantárgya célja: megismertetni a hallgatókat a fenntarthatóság fogalmának ágazati értelmezéseivel, a fenntarthatósági szempontok integrálásának lehetőségeivel az egyes gazdasági szektorok esetében. Az elméleti alapot a környezetértékelés és alternatív módszereinek ismertetése, valamint a környezetértékelési módszerek ágazati alkalmazási lehetőségének bemutatása adja
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezetértékelés elméleti hátterét, beleértve a teljes gazdasági érték koncepcióját,
- ismeri a költség alapú és kinyilvánított preferencia módszereket, valamint ágazati alkalmazásukat,
- ismeri a feltárt preferenciákon alapuló környezetértékelési módszerek és ágazati alkalmazásukat,
- ismeri a CSR vállalati gyakorlatát,
- ismeri a hazai és EU közlekedéspolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és a közlekedés jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket,
- ismeri a városok kialakulásának, fejlődésének meghatározó indikátorait és a városi környezet jövőbeni fejlesztésének főbb stratégiai irányait,
- ismeri a vidéki területek környezeti-gazdasági-társadalmi problémáit és a fenntartható vidékfejlesztés főbb stratégiai elképzeléseit,
- ismeri a fenntartható hulladékgazdálkodás alapelveit és gyakorlati lehetőségeit,
- ismeri a hazai és EU energiapolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és az energiagazdálkodás jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket, 1
- ismeri az alternatív energiaforrás piaci jellemzőit, alkalmazásuk előnyeit-hátrányait.
Képesség
- Képes a költség alapú és kinyilvánított preferencia módszereket alkalmazó környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
- képes a feltárt preferenciákon módszereket alkalmazó környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
- képes a CSR tevékenységek azonosítására a vállalati gyakorlatban,
- képes a közlekedés-politikai, illetve -stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes a városfejlesztési lehetőségek felvázolására, illetve a városok jövőbeni fejlődését meghatározó do-kumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes a vidékfejlesztési problémák azonosítására, illetve a kapcsolódó stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes a hulladékgazdálkodási alapfolyamatok ábrázolására, illetve a hulladék-kezelési módszerek haté-konyságát befolyásoló tényezők meghatározására,
- képes az energia-politikát, illetve –stratégiát, beleértve az alternatív energiaforrások alkalmazási lehetőségeit is, meghatározó dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban kommunikáljon, prezentáljon, 1
- képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
- Nyitott a környezetértékelési módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerésére, döntés-előkészítésben való fokozott figyelembevételükre,
- nyitott a fenntarthatósági elvek gyakorlati alkalmazására,
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg,
- törekszik arra, hogy átfogó rendszerszemlélettel vizsgálja a különböző ágazati szakpolitikákat, stratégiai elképzeléseket,
- együttműködik az ismeretek bővítése, illetve a felvetett problémák megoldásában való közös gondolkodás során az oktatókkal és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Önállóan készíti el a félév során a gyakorlati feladatot,
- a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
- Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért.
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére az ágazati szintű döntéshozásban
Oktatásmódszertan
Az előadások keretében az ágazati folyamatok, jellemzők, környezetértékelési és fenntarthatósági elemzési módszerek prezentációs formában történő ismertetésére kerül sor. A hallgatók ezen kívül önállóan készítik el a gyakorlati feladatukat, amelyben egy általuk választott ágazatot, illetve környezetértékelési módszert dolgoznak fel megadott tartalmi elemek alapján.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Mű-szaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
- Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
- Princz-Jakovics Tibor: A fenntarthatóság erősítése a vidéki közlekedési rendszerek fejlesztésében. Doktori értekezés, BME, Budapest, 2008
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan - területfejlesztés: 6. fejezet, Vidékfejlesztés (pp. 119-137), Typotex Kiadó, Budapest, 2008
- Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái: 7. fejezet, Közös Agrárpolitika, írta: Halmai Péter (pp. 247-269), Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010
- Ajánlott folyóiratok/recommended journals:
- American Journal of Agricultural Economics
- Ecological Economics
- Journal of Agricultural Resource Economics
- Journal of Economic Perspectives
- Journal of Environmental Economics and Management
- Journal of Environmental Planning and Management
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve házi feladat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a fogalmak helyes értelmezése, illetve a környezetértékelési és fenntarthatósági elemzési módszerek alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. Zárthelyi dolgozatonként maximum 15, illetve 20 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalma, követelményei: kb. 12-15 oldalas dolgozat (tanszéki sablon szerint, konzultációk segítségével) A tárgy keretében bemutatott tématerületek közül egy kiválasztott területről fenntarthatósági elemzés: - EU és nemzeti szakpolitikák ismertetése - fontosabb szakpolitikai dokumentumok bemutatása, összehasonlítása - „A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon” című, aktuálisan kiadott KSH kiadványból kiválasztott indikátorok alapján a mutató által jelzett irányvonal, trend jellemzése - célrendszer jellemzése, fenntarthatósági értékelése - saját javaslatok megfogalmazása a fenntarthatósági szempontok fokozottabb érvényesíthetőségére vagy Környezetértékelési esettanulmány egy kiválasztott ágazatra Valamely környezetértékelési módszer elemző bemutatása, esettanulmányok (legalább 2 nemzetközi példa) alapján. A módszer általános bemutatása, alkalmazási területei, előnyei és korlátai. Az előnyök és korlátok érvényesülése a feldolgozott esettanulmányok esetében. Környezetértékelési módszerek alkalmazási gyakorlata egy kiválasztott ország (vagy környezeti jószág) esetében (legalább 2 cikk, tanulmány alapján). Mikor, milyen céllal, módszerekkel, eredménnyel születtek a felmérések? A módszerek előnyei és korlátai hogyan jelentek meg? A házi feladat beadási határideje: a szorgalmi időszak utolsó hetének előadási időpontja, értékelési módja: maximum 15 pont. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga A vizsgajegy az írásbeli vizsga eredménye alapján kerül megállapításra A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés (részvizsga): a félév során megismert fogalmak, feltárt problémák, illetve a bemutatott elemzési módszerek komplex ágazati alkalmazására fókuszál, esszé formájában szükséges a feltett kérdésekre válaszolni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 15
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 15
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga (vizsgaidőszakban): 50
- évközi eredmények beszámítása: 50
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi eredmények 3 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72–84 |
Közepes | 65–71 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 12 óráig küldhető meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
vizsgafelkészülés | 14 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetértékelés elméleti háttere, a teljes gazdasági érték koncepciója |
2. | Költség alapú és kinyilvánított preferencia módszerek, valamint ágazati alkalmazásuk |
3. | Feltárt preferenciákon alapuló környezetértékelési módszerek és ágazati alkalmazásuk |
4. | CSR a vállalati gyakorlatban |
5. | Jelenkori hazai és EU közlekedéspolitika fenntarthatósági elemzése |
6. | Fenntartható várostervezés, indikátorok |
7. | Fenntartható vidékfejlesztés |
8. | Fenntartható hulladékgazdálkodás |
9. | A hazai energiapolitika fenntarthatósági szempontú elemzése |
10. | Alternatív energia használatának jellemzői |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Csigéné Dr. Nagypál Noémi | egyetemi adjunktus / senior lecturer | csigene.noemi@gtk.bme.hu |
Dr. Íjjas Flóra | egyetemi adjunktus / senior lecturer | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
Dr. Szabó Mariann | egyetemi adjunktus / senior lecturer | szabo.mariann@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.