Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott regionális gazdaságtan és a térségi gazdaságfejlesztés fontosabb témaköreivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a térben kiterjedt gazdaság szereplőinek telephelyválasztását motiváló elméleteket (regionális mikroökonómia);
- Ismeri a régiók közötti különbségekre, változatos fejlődési pályákra vonatkozó magyarázatokat (regionális makroökonómia);
- Ismeri a régiók közötti különbségek csökkentésének módozatait, a területfejlesztés fogalmát, eszközrend-szerét;
- Tisztában van az európai uniós szintű valamint a hazai területfejlesztés kialakulásával,
- valamint a regionális gazdaságtan területén Nobel-díjjal jutalmazott tudósok eredményeivel, az elméletek egyes gyakorlati megvalósulásának eredményeivel.
Képesség
- Képes a térben kiterjedt gazdaság települési és régiókörnyezeti értékelésére,
- Egyes gazdaságpolitikák régióformáló hatásának beazonosítására,
- Egyes gazdaságpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességé-nek felismerésére,
- A helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására.
- Külső gazdasági sokkok helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
- A regionális fejlődésre ható tényezők számbavételére, szerepük értékelésére,
- Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik komplex rendszerek megértésére,
- Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a regionális gazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egye-tem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai.
- Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
- Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
- Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank,
- Lecture slides.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő fakultatív, azaz szor-galmi részteljesítmény értékelése (4 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő feladatok előadása, beadása) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5%
- 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5%
- 3. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5%
- 4. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90%-100-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1. A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből mindkettő pótolható. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótol-hatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3. Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 22 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 40 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei. |
2. | Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei. |
3. | Régiók közötti különbségek, egyenlőtlenségek. Az Európai Unió regionális politikája, eredményei. |
4. | A regionális mikroökonómia alapkérdései. |
5. | Korai telephelyelméletek. |
6. | Telephelyválasztás napjainkban, magyarországi trendek. |
7. | Revitalizáció és retrobranding: példák és telephelyelméleti következmények. |
8. | Régió és településmarketing alapok. Kik a város fogyasztói? |
9. | Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása. Ki buktatta meg a komparatív előnyök elméletét? |
10. | A regionális növekedés magyarázatai. |
11. | A regionális fejlődés elméletei. |
12. | Bevezetés a regionális rugalmasság elméleteibe. Funkcióváltással érintett területek gazdaságfejlesztési kihívásai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.