Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetgazdaságtan
Azonosító
BMEGT42A011
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Közgazdaságtan I., Közgazdaságtan II.
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a környezetgazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a környezetgazdaságtan aktuális kutatási kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott környezetgazdaságtan fontosabb témaköreivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével.
  2. Elsajátította a környezetgazdaságtan alapvető információ-gyűjtési és elemző módszereit, ismeri jellemző indikátorait.
  3. Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szakterületek alapjait.
  4. .
  5. .
  6. .
  7. .
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutinés részben ismeretlen hazai, illetve nemzetközi környezetben is.
  2. Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
  3. Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
  4. Alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  5. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
  6. .
  7. .
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakap-csolatainak fejlesztésére.
  3. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  4. Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
  5. .
Önállóság és felelősség
  1. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  2. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  3. .
  4. .
  5. .

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Pázmány Press, Budapest, 2014.
  • https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf
  • Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
  • Phaneuf, D. J. – Requate, T.: A course in environmental economics. Theory, Policy and Practice. Cambridge University Press, 2017.
  • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
  • A detailed and up-to-date list is provided during classes.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az előadásokon való aktív részvétel és az írásbeli vizsgán mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelések részletes leírása: Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: írásbeli vizsga A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés, ami két részből áll: a. feleletválasztós teszt: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét méri b. feladatmegoldás: az alapvető tételek alkalmazásának készségét méri

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga – teszt: 50-67
  • írásbeli vizsga – feladatmegoldás: 34-50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az aktív kontaktórai (az előadáson való) részvétel. A hallgató részvételét a jelenléti ív aláírásával dokumentálja. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig, az ott megadott számú féléven át érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 85–92
70–85
Közepes 55–70
Elégséges 40–55
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) Az aláírás feltételeként megadott kontaktórán való aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. 2) A vizsga a TVSZ általános előírásai szerint megismételt vizsgán javítható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
a következő tanórára való egyéni felkészülés 13x2=26
vizsgafelkészülés 36
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A társadalom-természet kapcsolat, a környezetgazdaságtan által vizsgált allokációk, folyamatok
2. A környezetszennyezés gazdasági – makroökonómiai jellegű – endogén okai: (1) növekedés, (2) szűkösségből fakadó választási kényszer, (3) a mérés problémája
3. A környezetszennyezés gazdasági – mikroökonómiai jellegű – endogén okai: (4) külső gazdasági hatások, (5) közösen használt szabad javak, (6) diszkontálás
4. A szennyezés mint piaci kudarc kezelése: a Pigou-i hagyomány és a Coase-tétel
5. A környezeti szabályozóeszközök típusai általában A Coase-i elméletre alapuló környezetpolitikai beavatkozások
6. Pigou-i környezetpolitikai beavatkozások: A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők
7. A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők összehasonlítása A megfelelő szabályzóeszköz kiválasztásának szempontjai
8. A természeti erőforrások felhasználásának optimalizálása, költség-haszon elemzések a környezetgazdaságtanban, a piacon nem mért költségek és hasznok becslése, természeti tőke értékelés
9. A természeti erőforrások felhasználásának gazdaságtana, a megújuló és nem megújuló erőforrások kitermelésének kérdései

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kósi Kálmán c. egyetemi tanár – hon. professor kosi.kalman@gtk.bme.hu
Dr. Princz-Jakovics Tibor egyetemi adjunktus – senior lecturer princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Dr. Horváth György Ádám egyetemi adjunktus – senior lecturer horvath.gyorgy@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.