Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a környezetgazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a környezetgazdaságtan aktuális kutatási kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott környezetgazdaságtan fontosabb témaköreivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével.
- Elsajátította a környezetgazdaságtan alapvető információ-gyűjtési és elemző módszereit, ismeri jellemző indikátorait.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szakterületek alapjait.
- .
- .
- .
- .
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutinés részben ismeretlen hazai, illetve nemzetközi környezetben is.
- Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
- Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
- Alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
- Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
- .
- .
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakap-csolatainak fejlesztésére.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
- .
Önállóság és felelősség
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
- .
- .
- .
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Pázmány Press, Budapest, 2014.
- https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf
- Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
- Phaneuf, D. J. – Requate, T.: A course in environmental economics. Theory, Policy and Practice. Cambridge University Press, 2017.
- Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
- A detailed and up-to-date list is provided during classes.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az előadásokon való aktív részvétel és az írásbeli vizsgán mutatott teljesítmény alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelések részletes leírása: Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: írásbeli vizsga A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés, ami két részből áll: a. feleletválasztós teszt: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét méri b. feladatmegoldás: az alapvető tételek alkalmazásának készségét méri
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga – teszt: 50-67
- írásbeli vizsga – feladatmegoldás: 34-50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az aktív kontaktórai (az előadáson való) részvétel. A hallgató részvételét a jelenléti ív aláírásával dokumentálja. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig, az ott megadott számú féléven át érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 |
Jeles | 85–92 |
Jó | 70–85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) Az aláírás feltételeként megadott kontaktórán való aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. 2) A vizsga a TVSZ általános előírásai szerint megismételt vizsgán javítható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
a következő tanórára való egyéni felkészülés | 13x2=26 |
vizsgafelkészülés | 36 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A társadalom-természet kapcsolat, a környezetgazdaságtan által vizsgált allokációk, folyamatok |
2. | A környezetszennyezés gazdasági – makroökonómiai jellegű – endogén okai: (1) növekedés, (2) szűkösségből fakadó választási kényszer, (3) a mérés problémája |
3. | A környezetszennyezés gazdasági – mikroökonómiai jellegű – endogén okai: (4) külső gazdasági hatások, (5) közösen használt szabad javak, (6) diszkontálás |
4. | A szennyezés mint piaci kudarc kezelése: a Pigou-i hagyomány és a Coase-tétel |
5. | A környezeti szabályozóeszközök típusai általában A Coase-i elméletre alapuló környezetpolitikai beavatkozások |
6. | Pigou-i környezetpolitikai beavatkozások: A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők |
7. | A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők összehasonlítása A megfelelő szabályzóeszköz kiválasztásának szempontjai |
8. | A természeti erőforrások felhasználásának optimalizálása, költség-haszon elemzések a környezetgazdaságtanban, a piacon nem mért költségek és hasznok becslése, természeti tőke értékelés |
9. | A természeti erőforrások felhasználásának gazdaságtana, a megújuló és nem megújuló erőforrások kitermelésének kérdései |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kósi Kálmán | c. egyetemi tanár – hon. professor | kosi.kalman@gtk.bme.hu |
Dr. Princz-Jakovics Tibor | egyetemi adjunktus – senior lecturer | princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu |
Dr. Horváth György Ádám | egyetemi adjunktus – senior lecturer | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.