Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetgazdaságtan
Azonosító
BMEGT42A011
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Közgazdaságtan I., Közgazdaságtan II. / Economics I.-II.
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja megismertetni a hallgatókat a környezetgazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a környezetgazdaságtan aktuális kutatási kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott környezetgazdaságtan fontosabb témaköreivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével;
  2. ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat;
  3. ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a hallgató a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatkozó tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg;
  2. Kököveti és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során;
  3. alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel;
  4. képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. A hallgató fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére;
  2. befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, ökológiai és fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  2. A hallgató önállóan képes a munkájával kapcsolatos környezeti kérdések megválaszolásához szükséges szakirodalmi források keresésére, előzetes feldolgozására.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Pázmány Press, Budapest, 2014. https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf
  • Phaneuf, D. J. – Requate, T.: A course in environmental economics. Theory, Policy and Practice. Cambridge University Press, 2017.
  • Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
  • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
  • A detailed and up-to-date list is provided during classes.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az előadásokon való aktív részvétel és az írásbeli vizsgán mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy tudás, képesség, attitűd és önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése írásbeli vizsga formájában. A vizsga egy komplex cselekmény, mely az elsajátított alapismeretek felmérésére, valamint a meghatározó összefüggések ismeretének feltárására összpontosít. A vizsga pontos kereteit az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -:

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az aktív kontaktórai (az előadáson való) részvétel. A hallgató részvételét a jelenléti ív aláírásával dokumentálja. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig, az ott megadott számú féléven át érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 93-100
Jeles 85–91
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) Az aláírás feltételeként megadott kontaktórán való aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. 2) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123 paragrafusa szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
a következő tanórára való egyéni felkészülés 26
vizsgafelkészülés 36
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A társadalom-természet kapcsolat, a környezetgazdaságtan által vizsgált allokációk, folyamatok
2. A környezetszennyezés gazdasági – makroökonómiai jellegű – endogén okai: (1) növekedés, (2) szűkösségből fakadó választási kényszer, (3) a mérés problémája
3. A környezetszennyezés gazdasági – mikroökonómiai jellegű – endogén okai: (4) külső gazdasági hatások, (5) közösen használt szabad javak, (6) diszkontálás
4. A szennyezés mint piaci kudarc kezelése: a Pigou-i hagyomány és a Coase-tétel
5. A környezeti szabályozóeszközök típusai általában A Coase-i elméletre alapuló környezetpolitikai beavatkozások
6. Pigou-i környezetpolitikai beavatkozások: A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők
7. A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők összehasonlítása A megfelelő szabályzóeszköz kiválasztásának szempontjai
8. A természeti erőforrások felhasználásának optimalizálása, költség-haszon elemzések a környezetgazdaságtanban, a piacon nem mért költségek és hasznok becslése, természeti tőke értékelés
9. A természeti erőforrások felhasználásának gazdaságtana, a megújuló és nem megújuló erőforrások kitermelésének kérdései

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bartus Gábor egyetemi adjunktus / senior lecturer bartus.gabor@gtk.bme.hu
Dr. Princz-Jakovics Tibor egyetemi adjunktus / senior lecturer princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.