Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a marketing alapismereteire épülve a térbeli és a természeti környezethez való alkalmazkodás kritériumaival, kiemelve a település- és városmarketing fő irányelveit, dimenzióit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a térbeli és a természeti környezethez való alkalmazkodás kritériumait
- Ismeri a település- és városmarketing fő irányelveit, dimenzióit
- Ismeri a település- és városmarketing felelőseit, érintettjeit
- Tisztában van a régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépéseivel
- továbbá a fenntartható/környezetbarát fogyasztás tématerülettel (stratégiai megközelítés, fogalmi rendszere, támogató eszközrendszere (pl. öko-címkézés, idegenforgalmi szálláshelyek környezetbarát minősítési szempontjai, stb.)
- valamint az öko-marketing helyével, szerepével, funkcióival és jellemzőivel a szervezeti menedzsmentben
Képesség
- Képes egy település régió- és városmarketing szempontú makrokörnyezetének elemzésére (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők)
- A régió- és városmarketing eszköztárának (marketing-mix) alkalmazására
- Szervezeti/vállalati öko-marketing-koncepció megalkotására
- A környezetorientált marketingből levezethető lehetséges előnyfaktorok és vélelmezett kockázati tényezők beazonosítására, kiaknázására
- Valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem szakmabeli közönség előtti interpretálására
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
- Törekszik komplex rendszerek megértésére
- Törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a regionális gazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldását /
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata
Tanulástámogató anyagok
- Piskóti – Dankó – Schupler (2002): Régió- és településmarketing. KJK-Kerszöv. Budapest.
- Kósi Kálmán-ValkóLászló (2006): Környezetmenedzsment. BME GTK Tankönyv. Typotex Kiadó. Bu-dapest.
- G. J. Ashworth-H. Voogd: A város értékesítése (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1997)
- Kozma Gábor: A városmarketing egyes elemeinek alkalmazása Debrecenben (szakdolgozat, ELTE Szociálpolitikai és Szociológiai szak, 2002)
- Előadásanyagok diasorai. /Lecture slides
- Braun, E. (2008). City Marketing: Towards an Integrated Approach (No. EPS-2008-142-ORG). ERIM Ph.D. Series Research in Management. Erasmus Research Institute of Management. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/13694
- Piskóti I, Nagy, Sz (2008) Identity and Image in the City Marketing. In: VII. International Congress on Public and Nonprofit Marketing. Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged, pp. 1-22. ISBN 978-963-482-873-0
- Avraham E., Ketter E. (2016) Tourism Marketing for Destinations with Negative Images, Tourism Marketing for Developing Countries
- Lamb, C.; Hair, J.; McDaniel, C. (2016). Principles of Marketing. Boston, MA: Cengage Learning. ISBN 978-1-285-86014-5.
- Mende-Siedlecki, P; Cai Y; Todorov A. (2013) The neural dynamics of updating person impressions, SCAN(2013)8, pp. 623-631
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését adja: 1. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 2. a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő párban, esetleg csoportosan elkészítendő négy feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan a 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma félévközi érdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb négy. A kötelező részteljesítményértékelések témái: település, mint termék (1.), ökomarketing koncepció (2.), települési fenntartható fogyasztás (3.), településmarketing beavatkozástervezés (4.).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. kötelező részteljesítményértékelés: 25%
- 2. kötelező részteljesítményértékelés: 25%
- 3. kötelező részteljesítményértékelés: 25%
- 4. kötelező részteljesítményértékelés: 25%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A négy kötelező részteljesítményértékelésből legfeljebb kettő pótolható (a feladatokat prezentálni kell). 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x15=30 |
házi feladat elkészítése | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től. Következő felülvizsgálat 2021. szeptemberében.
A félévben sorra vett témák
Tájékoztató a kurzus céljáról, követelményrendszeréről, tematikájáról. Téma-megközelítés: A marketing integrált, stratégiai és termékközpontú értelmezése. A marketing, mint a településfejlesztés egyik eszköze-módszere. A régió- és városmarketing sajátosságai (a „2K-koncepció”). A település, mint „termék”. Projekthét I. Marketing-menedzsment. Belső és külső marketing. Részterületek, célok, célcsoportok, partnerek. A marketing-kutatás módszerei (primer és szekunder kutatás). Marketingkommunikáció, reklámpszichológia. A marketing pszichológia alapjai (pszichológiai iskolák, szociálpszichológia a marketingben, neuromarketing). A régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépései. Makrokörnyezeti elemzés (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők). A régió- és városmarketing eszköztára (marketing-mix). Lehetséges „megtérülési pontok”. Projekthét II. I. és II. projektfeladat prezentálása. A hagyományos marketing koncepció kritikája – az ökológiai válság. Öko-marketing a város (település) fejlesztésben. Az öko-marketing helye, szerepe, funkciói és jellemzői a szervezeti menedzsmentben. A szervezeti/vállalati öko-marketing-koncepció kialakításának lépései (pozicionálás, portfólió, mix). A környezetorientált marketingből levezethető lehetséges előnyfaktorok és vélelmezett kockázati tényezők. Projekthét III. Fenntartható/környezetbarát fogyasztás (stratégiai megközelítés, fogalmi rendszere, támogató eszközrendszere (pl. öko-címkézés, idegenforgalmi szálláshelyek környezetbarát minősítési szempontjai, stb.). Esettanulmány feldolgozása (pl. „Fenntartható fogyasztói kosár”, „Zöldülő utcák”). Projekthét IV. III. és IV. projektfeladat prezentálása.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tájékoztató a kurzus céljáról, követelményrendszeréről, tematikájáról. Téma-megközelítés: A marketing integrált, stratégiai és termékközpontú értelmezése. A marketing, mint a településfejlesztés egyik eszköze-módszere. |
2. | A régió- és városmarketing sajátosságai (a „2K-koncepció”). A település, mint „termék”. |
3. | Projekthét I. |
4. | Marketing-menedzsment. Belső és külső marketing. Részterületek, célok, célcsoportok, partnerek. A marketing-kutatás módszerei (primer és szekunder kutatás). Marketingkommunikáció, reklámpszichológia. A marketing pszichológia alapjai (pszichológiai iskolák, szociálpszichológia a marketingben, neuromarketing). |
5. | A régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépései. Makrokörnyezeti elemzés (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők). A régió- és városmarketing eszköztára (marketing-mix). Lehetséges „megtérülési pontok”. |
6. | Projekthét II. |
7. | I. és II. projektfeladat prezentálása. |
8. | A hagyományos marketing koncepció kritikája – az ökológiai válság. Öko-marketing a város (település) fejlesztésben. |
9. | Az öko-marketing helye, szerepe, funkciói és jellemzői a szervezeti menedzsmentben. A szervezeti/vállalati öko-marketing-koncepció kialakításának lépései (pozicionálás, portfólió, mix). A környezetorientált marketingből levezethető lehetséges előnyfaktorok és vélelmezett kockázati tényezők. |
10. | Projekthét III. |
11. | Fenntartható/környezetbarát fogyasztás (stratégiai megközelítés, fogalmi rendszere, támogató eszközrendszere (pl. öko-címkézés, idegenforgalmi szálláshelyek környezetbarát minősítési szempontjai, stb.). |
12. | Esettanulmány feldolgozása (pl. „Fenntartható fogyasztói kosár”, „Zöldülő utcák”). |
13. | Projekthét IV. |
14. | III. és IV. projektfeladat prezentálása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ijjas Flóra | egyetemi adjunktus | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
Dr. Valkó László | c. egyetemi tanár | valko.laszlo@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.