Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Régió- és városmarketing
Azonosító
BMEGT42M529
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ijjas Flóra
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
ijjas.flora@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Regionális politika, Regionális gazdaságtan / Regional policy, Regional economics
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a marketing alapismereteire épülve a térbeli és a természeti környezethez való alkalmazkodás kritériumaival, kiemelve a település- és városmarketing fő irányelveit, dimenzióit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a térbeli és a természeti környezethez való alkalmazkodás kritériumait
  2. Ismeri a település- és városmarketing fő irányelveit, dimenzióit
  3. Ismeri a település- és városmarketing felelőseit, érintettjeit
  4. Tisztában van a régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépéseivel
  5. továbbá a fenntartható/környezetbarát fogyasztás tématerülettel (stratégiai megközelítés, fogalmi rendszere, támogató eszközrendszere (pl. öko-címkézés, idegenforgalmi szálláshelyek környezetbarát minősítési szempontjai, stb.)
  6. valamint az öko-marketing helyével, szerepével, funkcióival és jellemzőivel a szervezeti menedzsmentben
Képesség
  1. A hallgató képes egy település régió- és városmarketing szempontú makrokörnyezetének elemzésére (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők);
  2. a régió- és városmarketing eszköztárának (marketing-mix) alkalmazására;
  3. az érintettek és elsősorban a fogyasztók működésével kapcsolatos pszichológiai ismeretek alkalmazására;
  4. szervezeti/vállalati öko-marketing-koncepció megalkotására;
  5. a környezetorientált marketingből levezethető lehetséges előnyfaktorok és vélelmezett kockázati tényezők beazonosítására, kiaknázására;
  6. a zöld marketing területén fellépő zöldremosás jelenség felismerésére, fajtáinak beazonosítására, megelőzésére, illetve a szükséges lépések megtételére;
  7. valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
  3. törekszik komplex rendszerek megértésére;
  4. törekszik a zöldremosási gyakorlat megelőzésére, felismerésére, megszűntetésére
  5. törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a regionális gazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • Piskóti – Dankó – Schupler (2002): Régió- és településmarketing. KJK-Kerszöv. Budapest.
  • Kósi Kálmán-ValkóLászló (2006): Környezetmenedzsment. BME GTK Tankönyv. Typotex Kiadó. Bu-dapest.
  • G. J. Ashworth-H. Voogd: A város értékesítése (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1997)
  • Kozma Gábor: A városmarketing egyes elemeinek alkalmazása Debrecenben (szakdolgozat, ELTE Szociálpolitikai és Szociológiai szak, 2002)
  • Előadásanyagok diasorai. /Lecture slides
  • Braun, E. (2008). City Marketing: Towards an Integrated Approach (No. EPS-2008-142-ORG). ERIM Ph.D. Series Research in Management. Erasmus Research Institute of Management. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/13694
  • Piskóti I, Nagy, Sz (2008) Identity and Image in the City Marketing. In: VII. International Congress on Public and Nonprofit Marketing. Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged, pp. 1-22. ISBN 978-963-482-873-0
  • Avraham E., Ketter E. (2016) Tourism Marketing for Destinations with Negative Images, Tourism Marketing for Developing Countries
  • Lamb, C.; Hair, J.; McDaniel, C. (2016). Principles of Marketing. Boston, MA: Cengage Learning. ISBN 978-1-285-86014-5.
  • Mende-Siedlecki, P; Cai Y; Todorov A. (2013) The neural dynamics of updating person impressions, SCAN(2013)8, pp. 623-631

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: 1. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 2. a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló, a csoport nagyságától és összetételétől függő párban, esetleg csoportosan elkészítendő négy részteljesítményértékelés (csoportos feladat) a tananyag elsajátításának ellenőrzésére. A kötelező részteljesítményértékelések témái: ökomarketing koncepció (1.), települési fenntartható fogyasztás (2.), marketing pszichológia és zöldre festés (3.), egy helyi termék városmarketing koncepciójának kidolgozása (4.).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítményértékelés: 25
  • 2. részteljesítményértékelés: 25
  • 3. részteljesítményértékelés: 25
  • 4. részteljesítményértékelés: 25
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
73–84
Közepes 65–72
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 2) A részteljesítményértékelések szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 14
felkészülés a részteljesítményértékelésre 60
kiadott tananyag önálló elsajátítása 48
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Tájékoztató a kurzus céljáról, követelményrendszeréről, tematikájáról.
2. Bevezetés, marketing alapok. A marketing integrált, stratégiai és termékközpontú értelmezése. A marketing, mint a településfejlesztés egyik eszköze-módszere. Marketing a környezetpolitikában, marketing etika, greenwashing.
3. A környezetmarketing helye, szerepe egy szervezet szabályozási környezetében. A szervezeti marketing kialakításának lépései, öko-marketing koncepció.
4. Termékek, szolgáltatások, turisztikai létesítmények környezeti minősítése, öko-címkézés.
5. Városmarketing. A régió- és városmarketing sajátosságai (a „2K-koncepció”). A település, mint „termék”. Marketing-menedzsment. Belső és külső marketing. Részterületek, célok, célcsoportok, partnerek. A marketing-kutatás módszerei (primer és szekunder kutatás). A régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépései. Makrokörnyezeti elemzés (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők). A régió- és városmarketing eszköztára (marketing-mix). Lehetséges „megtérülési pontok”.
6. Marketingpszichológia. Marketingkommunikáció, reklámpszichológia. A marketing pszichológia alapjai (pszichológiai iskolák, szociálpszichológia a marketingben, neuromarketing).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ijjas Flóra egyetemi adjunktus / senior lecturer ijjas.flora@gtk.bme.hu
Dr. Valkó László címzetes egyetemi tanár / honorary professor valko.laszlo@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.