Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés szerepét a vállalati menedzsmentben: a legfontosabb környezetvédelem kérdéseket és mögöttük meghúzód motivációkat, a vállalatok magatartását meghatározó tényezőket és a rendelkezésükre álló eszközöket. Képesek legyenek felismerni és kiaknázni a környezet védelmében rejlő lehetőségeket, csökkenteni a kockázatokat és a gazdálkodó szervezeteknél működő számos egyéb vállalatirányítási rendszerrel összefüggésben látni a környezetvédelem helyét, szerepét a vállalati gazdálkodás rendszerében. Képesek legyenek felmérni egy vállalat környezeti teljesítményét, illetve kiválasztani és alkalmazni a javítására alkalmas eszközöket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalati környezeti stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket; a lehetséges stratégiatípusokat
- Tisztában van a vállalati környezeti kockázatok jelentőségével és a környezeti menedzsmentre gya-korolt hatásával
- Ismeri a vállalatok által alkalmazott legfontosabb környezetvédelmi irányzatokat (módszereket), azok előnyeit és hátrányait
- Ismeri és gyakorlati példák alapján alkalmazni tudja a vállalati környezeti irányítás különböző esz-közeit (környezeti marketing, környezeti teljesítményértékelés, stb.)
- Ismeri a környezeti irányítási rendszerek alapelveit, működési mechanizmusát és építőköveit
- Tisztában van a KIR alkalmazását meghatározó piaci mechanizmusokkal, a piac szereplőinek a feladataival
- Ismeri az üzleti modellezés fogalmát és az innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalatok környezeti és társadalmi aspektusaival
Képesség
- Képes komplex módon értékelni egy vállalkozás környezeti teljesítményét
- Felismeri a vállalati környezeti stratégia alapvető jellemzőit, a stratégiaválasztást meghatározó té-nyezőket
- Képes azonosítani a vállalatok stakeholdereit, az azokkal kapcsolatos legfontosabb feladatokat
- Képes a Háromrétegű üzleti modell vászon alkalmazására egy-egy innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalat esetében
Attitűd
- Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti összefüggések feltárására
- Törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére
- Kritikusan ítéli meg a környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatba hozható társadalmi csoportok szerepét
- Törekszik komplex rendszerek megértésére
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt
- Felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- Szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Oktatásmódszertan
Előadások és szemináriumok. Csoportmunka az órák keretében és az órákon kívül. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.
Tanulástámogató anyagok
- Giselle Weybrecht: The Sustainable MBA: A Business Guide to Sustainability, John Wiley & Sons Inc., ISBN13 9781118760635
- Ed: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2008.). ISBN 963-9664-07-3
- Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei (KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN 963 224 742 6)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga keretében a vizsgaidőszakban (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat keretében. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90–100-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0–49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt óra | 6*2=12 |
félévközi készülés órákra | 18 |
kijelölt írásos tananyag elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. … …-n, érvényes 2020. …. -tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkok-ból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A gazdálkodó szervezetek (vállalatok, intézmények, háztartások) környezetvédelmi feladatai |
2. | A menedzsment feladatai a környezetvédelemben (jogszabályi környezet és önszabályozás). A környzetmenedzsment eszközei, technikái |
3. | Környezeti kockázatok és stratégia |
4. | A vállalati környezeti teljesítmény értékelése |
5. | A környezeti irányítási rendszerek céljai, alapelvei és felépítése |
6. | A szervezeti döntések környezeti megalapozása. A környezeti tényezők és hatások szerepe, jelentősége a döntésekben. A környezeti hatások értékelésének módszerei. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat. |
7. | A környezeti audit- és teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában. A környezetvédelmi felülvizsgálat tartalma, szerepe a magyar környezetvédelmi gyakorlatban, hatása a gazdálkodásra. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a környezetvédelemben. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat |
8. | Környezetmenedzsment rendszer kiépítése az Európai Unió gyakorlatában, az EMAS rendelet tartalma, követelményei. Szabványosítási háttér. Az ISO 14000 szabványcsalád |
9. | Környezeti politika és tervezés a környezeti irányítási rendszerekben |
10. | Környezeti kommunikáció és oktatás: követelmények és gyakorlat. A környezeti jelentések típusai, tar-talma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. Gyakorlati példák elemzése |
11. | .Környezeti marketing; öko-címke rendszerek |
12. | Környezeti konfliktusok és kezelési lehetőségeik |
13. | Fenntartható üzleti modellek környezeti és társadalmi aspektusai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.