Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT42M700
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2020. június 24./14. számú határozatával, érvényes 2020. 09. 01-tól.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés szerepét a vállalati menedzsmentben: a legfontosabb környezetvédelem kérdéseket és mögöttük meghúzód motivációkat, a vállalatok magatartását meghatározó tényezőket és a rendelkezésükre álló eszközöket. Képesek legyenek felismerni és kiaknázni a környezet védelmében rejlő lehetőségeket, csökkenteni a kockázatokat és a gazdálkodó szervezeteknél működő számos egyéb vállalatirányítási rendszerrel összefüggésben látni a környezetvédelem helyét, szerepét a vállalati gazdálkodás rendszerében. Képesek legyenek felmérni egy vállalat környezeti teljesítményét, illetve kiválasztani és alkalmazni a javítására alkalmas eszközöket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalati környezeti stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket; a lehetséges stratégiatípusokat
  2. Tisztában van a vállalati környezeti kockázatok jelentőségével és a környezeti menedzsmentre gya-korolt hatásával
  3. Ismeri a vállalatok által alkalmazott legfontosabb környezetvédelmi irányzatokat (módszereket), azok előnyeit és hátrányait
  4. Ismeri és gyakorlati példák alapján alkalmazni tudja a vállalati környezeti irányítás különböző esz-közeit (környezeti marketing, környezeti teljesítményértékelés, stb.)
  5. Ismeri a környezeti irányítási rendszerek alapelveit, működési mechanizmusát és építőköveit
  6. Tisztában van a KIR alkalmazását meghatározó piaci mechanizmusokkal, a piac szereplőinek a feladataival
  7. Ismeri az üzleti modellezés fogalmát és az innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalatok környezeti és társadalmi aspektusaival
Képesség
  1. Képes komplex módon értékelni egy vállalkozás környezeti teljesítményét
  2. Felismeri a vállalati környezeti stratégia alapvető jellemzőit, a stratégiaválasztást meghatározó té-nyezőket
  3. Képes azonosítani a vállalatok stakeholdereit, az azokkal kapcsolatos legfontosabb feladatokat
  4. Képes a Háromrétegű üzleti modell vászon alkalmazására egy-egy innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalat esetében
Attitűd
  1. Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti összefüggések feltárására
  2. Törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére
  3. Kritikusan ítéli meg a környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatba hozható társadalmi csoportok szerepét
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt
  2. Felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. Szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások és szemináriumok. Csoportmunka az órák keretében és az órákon kívül. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.

Tanulástámogató anyagok

  • Giselle Weybrecht: The Sustainable MBA: A Business Guide to Sustainability, John Wiley & Sons Inc., ISBN13 9781118760635
  • Ed: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2008.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei (KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN 963 224 742 6)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga keretében a vizsgaidőszakban (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat keretében. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90–100-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0–49

Javítás és pótlás

TVSZ szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
kontakt óra 6*2=12
félévközi készülés órákra 18
kijelölt írásos tananyag elsajátítása 30
vizsgafelkészülés 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. … …-n, érvényes 2020. …. -tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkok-ból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A gazdálkodó szervezetek (vállalatok, intézmények, háztartások) környezetvédelmi feladatai
2. A menedzsment feladatai a környezetvédelemben (jogszabályi környezet és önszabályozás). A környzetmenedzsment eszközei, technikái
3. Környezeti kockázatok és stratégia
4. A vállalati környezeti teljesítmény értékelése
5. A környezeti irányítási rendszerek céljai, alapelvei és felépítése
6. A szervezeti döntések környezeti megalapozása. A környezeti tényezők és hatások szerepe, jelentősége a döntésekben. A környezeti hatások értékelésének módszerei. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat.
7. A környezeti audit- és teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában. A környezetvédelmi felülvizsgálat tartalma, szerepe a magyar környezetvédelmi gyakorlatban, hatása a gazdálkodásra. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a környezetvédelemben. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat
8. Környezetmenedzsment rendszer kiépítése az Európai Unió gyakorlatában, az EMAS rendelet tartalma, követelményei. Szabványosítási háttér. Az ISO 14000 szabványcsalád
9. Környezeti politika és tervezés a környezeti irányítási rendszerekben
10. Környezeti kommunikáció és oktatás: követelmények és gyakorlat. A környezeti jelentések típusai, tar-talma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. Gyakorlati példák elemzése
11. .Környezeti marketing; öko-címke rendszerek
12. Környezeti konfliktusok és kezelési lehetőségeik
13. Fenntartható üzleti modellek környezeti és társadalmi aspektusai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.