Objectives
The aim of the course is to provide (potential) leaders with a novel, effective, and modern personal framework on how to act effectively as a leader, how to participate in and shape human relationships, primarily by integrat-ing practical knowledge and experiential learning. We consider it very important to emphasize that students adopt and develop a positive leadership attitude that they can form and communicate an authentic image of themselves. During the course, we want to convey to students the message of how to make a positive difference in their own lives, work roles, groups, organizations, and society, because this approach must characterize 21st century leaders.
Academic results
Knowledge
- They know the conceptual system, the most important contexts, and theories related to organizational psychology and leadership.
Skills
- They can understand the typical literature on topics related to organizational and management psychol-ogy, and are able to independently search for literature sources.
- They are able to communicate in a professionally adequate manner, orally and in writing, on a variety of topics in organizational psychology and leadership.
Attitude
- They are open to expanding knowledge related to their field.
- They are open and motivated to apply the acquired knowledge.
- They collaborate with the instructor and fellow students to expand knowledge.
- They are open to the use of information technology tools used in the course.
Independence and responsibility
- They expect and utilize new knowledge.
- They actively participate in the process of acquiring knowledge.
- They can solve individual and team tasks with responsibly and autonomy.
- They collaborate with fellow students during group work.
- They use system approach in their thinking.
Teaching methodology
Lectures, oral and written communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Juhász Márta (2021): Vezető a szervezetben c. Oktatási segédlet
- Juhász Márta (2021): Team adaptáció. Oktatási segédlet
- De Rue, D.S., Nahrgang, J.D., Wellman, N., Humphrey, S.E. (2011). Trait and behavioral theories of leadership: An integration and meta-analytic test of their relative validity. Personnel Psychology, 2011, 64, 7–52
- Hamlin, Patel, Ruiz, Withford – Towards a Universal Taxonomy of Percieved Managerial and Leadership Effecti-veness: A multiple cross-case/cross-nation study of effective and ineffective managerial behaviour (2013)
- Locke, E.A., Latham, G.P. (2002). Building a Practically Useful Theory of Goal Setting and Task Motivation, A 35-year Odyssey, American Psychologist Association, Vo. 57, No. 9. (705-717)
- Pearce, C.L. (2004). The future of leadership: Combining vertical and shared leadership to transform knowledge work. Academy of Management Executive, 2004, Vol. 18, No. 1.
- Tarnai Márta (2003): A bizalom szerepe a gazdasági kapcsolatokban In: Hunyady Gy., Székely M.(szerk): Gazda-ságpszichológia, Osiris Kiadó, Budapest, 694-703.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítményméréssel és a vezetői önreflexiót erősítő feladat elvégzésével.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Zárthelyi dolgozat: A félév végén egy zárthelyi dolgozat megírása, amely két alfeladatból áll. A) feladat: az elméleti tudás felmérésére szolgáló 30 tesztkérdés; B) az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása céljából mindenki kap egy esettanulmányt vezetési problémával kapcsolatban, amelyre megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alapján. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megajánlott vizsgajegyet, amelyet, ha nem fogadnak el, akkor szóban lehet vizsgázni. 2. Önálló egyéni feladat a vezetői identitás elmélyítésére: Minden órán számos vezetői kérdőív és teszt kitöltésé-re lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak ki kell tölteni és a kurzus elején átadott elektronikus naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell leadniuk.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- ZH A) és B) részének pontszáma: 30%
- önálló feladat: 20%
- összesen: 50%
Percentage of exam elements within the rating
- szóbeli vizsga: 50%
- összesen: 50%
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | -100 |
| Very good | > 90 |
| Good | 80–89 |
| Satisfactory | 65–79 |
| Pass | 50–64 |
| Fail | < 50 |
Retake and late completion
1) A két ZH-t a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| 4 | 6 |
| 30 | |
| 52 | |
| 44 | |
| 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | A szervezet- és vezetéspszichológia fogalmának definiálása, és történetének főbb pontjainak bemutatása. A mai kor vezetői felfogása: hogyan jutottunk el a szolgáló vezetésig? |
| 2. | A vezetővé válás folyamata. A vezetés és a környezet interakciója. |
| 3. | Vezetői vonás- és képességelméletek: a vezető személyisége és a vezető kogníciója: „neuroleadership” megközelítések. |
| 4. | Az érzelmileg rezonáló vezető és az érzelmi intelligencia a vezetésben. Pozitív pszichológiai szemlélet a vezetésben. Mentális egészség a vezetői munkában; Toxikus szervezet – diszfunkcionális vezetés vs egészséges szervezet – vezetői pszichés jóllét. |
| 5. | Vezetési stílusok és szervezeti típusok, vezetői viselkedések a hatalmi pozícióban: meggyőzés, befolyásolás, manipuláció; Döntési heurisztikák a vezetésben. Magatartás alapú vezetés. |
| 6. | Helyzetfüggő vezetéselméletek és a hozzájuk tartozó gyakorlat. |
| 7. | Vezetői inspirálás, motiválás. Vízió, célkitűzés, szervezeti stratégia kialakítása és ezek kommunikálásának szerepe az elkötelezettség kialakításában; korszerű vezetési stílusok, melyek inspirálják a dolgozókat (szolgáló, etikus, autentikus vezetés). |
| 8. | Kihívások a vezetői munkában: transzformáló, átalakító vezetői stílus és a szervezeti változások kezelése. Coaching szemléletű vezetés a szervezetben, a tehetségek és a teljesítmény menedzselése. |
| 9. | Vezető a szervezetben: Hogyan hozzon létre a vezető hatékony teamet? Teammunka a szervezetben, a teamek kialakítása és koordinálása. Biztonsági kultúra az egyén és a csoport szempontjából. |
| 10. | Team adaptáció veszélyes munkakörnyezetben. |
| 11. | Szervezeti reziliencia a változó környezetben. Szervezeti változások és ezek kezelése. |
| 12. | A vezetői bizalom és bizalom a vezetőbe. |
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|
| Dr. Kun Ágota | adjunktus | kun.agota@gtk.bme.hu |