I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Audit system and IT solutions
ID (subject code)
BMEGT35ML66
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Böcskei Elvira
Position
associate professor
Contact details
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Finance
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1

Subject Role: Compulsory for the specialisation

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Economic and Social Science with the decision on the 581083/2/2020 (Agenda 13.) registration number that is valid from 25/11/2020

Objectives

The aim of the subject is to acquaint students with the internationally accepted and used methods, principles, philosophy, logic of auditing, and the IT solutions that support it. A further aim is to describe the structure of the National Auditing Standards, the content and internal relations of the most important standards, their connection with other standards, and the IT application of the audit of financial statements. In addition, within the framework of the subject, we also want to provide a general knowledge of IT, during which students learn how a company's IT works and what happens inside the “box”. From a managerial point of view, we place a strong emphasis to present the students how companies can increase their competitiveness with IT solutions and how to achieve efficiency improvements in certain functional areas, as well as how they can integrate them into their audit processes. During the lectures, on the one hand, we provide a theoretical basis with an information management approach. On the other hand, with many examples and cases, we show where the world is in terms of information technology, what new types of systems there are, and what the digital transformation, the most important concept today means. During the mid-term homework, students have the opportunity to rethink the possibilities of digital transformation in relation to their own employer and company, and to develop a high-level strategy for the implementation of the transformation. The specific aim of the course is to provide students with the skills to be able to apply IT solutions for audit and auditing tasks by providing methodological knowledge - and reviving what they have learned before. An important requirement is that, based on what has been learned in the course, the student should be able to apply the IT knowledge required for the audit, from its planning to its execution..

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of ICT tools and techniques, optional individual and group work.

Materials supporting learning

  • Az előadásokon és szemináriumokon kiadott, illetve a kari moodle rendszerből letölthető anyagok. – Lecture notes, handouts and supporting materials can be downloaded from Moodle
  • Informatikai audit a könyvvizsgálatban - Módszertani útmutató, MKVK
  • Lukács J (2017): Könyvvizsgálat rendszere (2017), Aula kiadó, Budapest
  • IT, AI, Big Data, gépi tanulás, IoT, Ipar 4.0 témákról szóló szakcikkek és tanulmányok (a tantárgy oktatási lapján rendszeresen aktualizált).

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.

Performance assessment methods

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (25%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 25. Önként vállalt házi feladat (75%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 8-10 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során kiadott témakörében. A teljesítéssel maximum 75 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli ezzel a házi feladattal kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 75 pont érhető el.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Órai részvétel : 25%
  • Önként vállalt házi feladat : 75%

Percentage of exam elements within the rating

  • Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt: 75%.

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 87,5–90
Good 75–87
Satisfactory 62–74,5
Pass 50–61,5
Fail 50

Retake and late completion

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 6x3=18
felkészülés az órákra 6x2=12
Projektfeladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 18
vizsga 2
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by Dr. Lógó Emma, Vice Dean for Education. Valid from 01/02/2021

Topics covered during the term

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Lecture topics
1. Információrendszerek az ERP-n túl: CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés), BI (üzleti intellgencia), CPQ (konfigurálás, árazás, ajánlatadás), GRC (kormányzás, kockázat, megfelelés).
2. Információmenedzsment modellek: rendszerfejlesztés és üzemeltetés
3. Az IT sikeres megújulásának elemei. IT stratégia az üzleti stratégiával összhangban, IT kontrolling
4. Digitális transzformáció . A digitális transzformáció makró és mikró hajtóerei
5. Adatvezérelt technológiák
6. A számítógéppel támogatott könyvvizsgálat. Könyvvizsgálatot támogató szoftver követelmények.
7. A magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standard alapvető iránymutatásai az informatikai rendszerek könyvvizsgálatának folyamatában. Dokumentációk és archiválás.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Böcskei Elvira course leader . bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Dr. Danyi Pál . danyi@mvt.bme.hu
Dr. Rózsa Attila

Approval and validity of subject requirements

Part I-III of the Subject Form is to be approved by the Head of Department of Finance named under 1.8.