Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 4
Objectives
The aim of the subject is to acquaint students with the internationally accepted and used methods, principles, philosophy, logic of auditing, and the IT solutions that support it. A further aim is to describe the structure of the National Auditing Standards, the content and internal relations of the most important standards, their connection with other standards, and the IT application of the audit of financial statements. In addition, within the framework of the subject, we also want to provide a general knowledge of IT, during which students learn how a company's IT works and what happens inside the “box”. From a managerial point of view, we place a strong emphasis to present the students how companies can increase their competitiveness with IT solutions and how to achieve efficiency improvements in certain functional areas, as well as how they can integrate them into their audit processes. During the lectures, on the one hand, we provide a theoretical basis with an information management approach. On the other hand, with many examples and cases, we show where the world is in terms of information technology, what new types of systems there are, and what the digital transformation, the most important concept today means. During the mid-term homework, students have the opportunity to rethink the possibilities of digital transformation in relation to their own employer and company, and to develop a high-level strategy for the implementation of the transformation. The specific aim of the course is to provide students with the skills to be able to apply IT solutions for audit and auditing tasks by providing methodological knowledge - and reviving what they have learned before. An important requirement is that, based on what has been learned in the course, the student should be able to apply the IT knowledge required for the audit, from its planning to its execution..
Academic results
Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of ICT tools and techniques, optional individual and group work.
Materials supporting learning
- Az előadásokon és szemináriumokon kiadott, illetve a kari moodle rendszerből letölthető anyagok. – Lecture notes, handouts and supporting materials can be downloaded from Moodle
- Informatikai audit a könyvvizsgálatban - Módszertani útmutató, MKVK
- Lukács J (2017): Könyvvizsgálat rendszere (2017), Aula kiadó, Budapest
- IT, AI, Big Data, gépi tanulás, IoT, Ipar 4.0 témákról szóló szakcikkek és tanulmányok (a tantárgy oktatási lapján rendszeresen aktualizált).
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.
Performance assessment methods
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (25%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 25. Önként vállalt házi feladat (75%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 8-10 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során kiadott témakörében. A teljesítéssel maximum 75 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli ezzel a házi feladattal kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 75 pont érhető el.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Órai részvétel : 25%
- Önként vállalt házi feladat : 75%
Percentage of exam elements within the rating
- Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt: 75%.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 87,5–90 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74,5 |
Pass | 50–61,5 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6x3=18 |
felkészülés az órákra | 6x2=12 |
Projektfeladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés | 18 |
vizsga | 2 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by Dr. Lógó Emma, Vice Dean for Education. Valid from 01/02/2021
Topics covered during the term
Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Információrendszerek az ERP-n túl: CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés), BI (üzleti intellgencia), CPQ (konfigurálás, árazás, ajánlatadás), GRC (kormányzás, kockázat, megfelelés). |
2. | Információmenedzsment modellek: rendszerfejlesztés és üzemeltetés |
3. | Az IT sikeres megújulásának elemei. IT stratégia az üzleti stratégiával összhangban, IT kontrolling |
4. | Digitális transzformáció . A digitális transzformáció makró és mikró hajtóerei |
5. | Adatvezérelt technológiák |
6. | A számítógéppel támogatott könyvvizsgálat. Könyvvizsgálatot támogató szoftver követelmények. |
7. | A magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standard alapvető iránymutatásai az informatikai rendszerek könyvvizsgálatának folyamatában. Dokumentációk és archiválás. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira course leader | . | bocskei.elvira@gtk.bme.hu |
Dr. Danyi Pál | . | danyi@mvt.bme.hu |
Dr. Rózsa Attila |
Approval and validity of subject requirements
Part I-III of the Subject Form is to be approved by the Head of Department of Finance named under 1.8.