Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FMEA
Azonosító
BMEGT20ML66
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bognár Ferenc
Beosztása
tudományos munkatárs
Email címe
bognar.ferenc@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Master of Business Administration MSc 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2019. január 30.) az 580.063/2/2019. iktatószámon hozott 7. határozatával, amely érvényes 2019. január 30 -tól.

Célkitűzések

Cél megismerni a hibamód és hatáselemzés (FMEA) módszertanát, annak használhatóságát, korlátait. A kurzus intenzíven foglalkozik az FMEA fejlesztésének és a szakterületspecifikus fejlesztések alkalmazásának lehetőségeivel. A kurzus során a hallgatóság megismeri a páros összehasonlítás szerepét és módszertani lehetőségeit az FMEA elemzésben. Az egyes szakok hallgatói világos képet kapnak arról, hogy hol tudják a módszertant szakspecifikus területeken alkalmazni úgy egyetemi tanulmányaik során, mint gyakorló életükben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az adatok magas szintű kvantitatív elemzésének (közgazdasági, ökonometriai, matematikai-statisztikai) módszereit,
  2. Ismeri a komplex problémák megoldásának technikáit
  3. Ismeri a vonatkozó szakirodalmat
Képesség
  1. Képes szervezetközi együttműködésben való részvételre, illetve szervezetközi projektek irányítására
  2. Képes az üzleti folyamatok menedzselésével kapcsolatos feladatok megoldására, elemzések, jelentések, felmérések elkészítésére, önálló és csoportmunka végzésére.
  3. Képes az üzleti problémák felismerésére és a megoldásukra irányuló döntések előkészítésére, a szükséges információk beszerzésére és elemzésére.
Attitűd
  1. Fejlett konfliktusmegoldó képességgel rendelkezik.
  2. Nyitott az együttműködésre és a csapatmunkára.
  3. Erős vezetői képességgel objektív módon megalapozottan irányít.
  4. Elkötelezett a szakmai igényesség iránt.
  5. Fejlett innovációs készsége segítségével felismeri a módszertani szinergiák lehetőségét az üzleti életben.
Önállóság és felelősség
  1. Erősödő felelősségvállalás a saját és mások teljesítményéért
  2. Önálló problémafelismerő és megoldó készséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.

Oktatásmódszertan

Előadások, csoportmunkában végzett feladatok, opcionálisan egyéni, otthon elvégzendő feladatok. A kurzus nagymértékben épít az aktív hallgatói jelenlétre

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk.
  • A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és prezentáció: https://edu.gtk.bme.hu

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tantárgy vizsgával zárul

Teljesítményértékelési módszerek

A. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A vizsga három részből áll. 1. Az első rész az adott témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá. Ez jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő teszt feladatokból, kérdésekből, illetve igaz-hamis állításokból áll. 2. A második rész az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Ez a rész kifejtős, esszé jelleggel épül fel. Az ellenőrző kérdéseket ehhez a részhez a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk. 3. A harmadik rész számolási típusfeladat megoldásából épül fel. Mindhárom vizsgarészből 5-5 pont szerezhető, így a vizsgán elérhető maximálisan 15 pont. A sikeres vizsgateljesítés feltétele összesen legalább 7 pont megszerzése. A vizsga megírására 45 perc áll rendelkezésre. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 7 pont felett). Ezen lehetőség fennállása esetén az oktató transzparens módon szóban és írásban is felhívja a hallgatóság figyelmét.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli részvizsga: 100+%
  • összesen: 100+%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 15-100
Jeles 14
12-13
Közepes 9-11
Elégséges 7-8
Elégtelen 0-6

Javítás és pótlás

A vizsga javítása a TVSz szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 6×2=12
folyamatos felkészülés 6×3=18
felkészülés a teljesítményértékelésekre 0
házi feladat elkészítése 0
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 0
vizsgafelkészülés 1×60=60
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. január 22-én, érvényes 2019. január 22-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tradicionális FMEA módszertan megismerése
2. Az FMEA módszertanának kritikája és fejlesztésének fő irányai a nemzetközi szakirodalmi bázis alapján.
3. A bemutatandó módszertan kvantitatív értelmezése
4. A DOFMEA módszertan alkalmazása csoportmunkában
5. A DOFMEA módszertan alkalmazása csoportmunkában
6. A bemutatott módszertan kritikai elemzése és a vizsgára felkészítő gyakorló számpélda megoldása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.