Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók tapasztalatokat szerezzenek a munka és szervezetpszichológusi feladatokról, megismerjenek alaposan egy adott szakterületet (emberi erőforrás fejlesztés, szervezetfejlesztési tanács-adás, közlekedés pszichológia, fegyveres testületek) a megszerzett elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásával munka és szervezetpszichológusi feladatokat lássanak el, problémákat oldjanak meg, ezáltal fejlesztve az önálló munkavégzéshez szükséges kompetenciákat. A terepgyakorlat során gyakorlati oktató mellett önálló szakmai munkát végeznek, bekapcsolódva a gyakorlati oktató valós projektmunkájába.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott területeit.
- Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott módszereit.
- Ismeri a különböző munkahelyi, szervezeti folyamatok, tipikus jelenségek és problémák pszichológiai magyarázó fogalmait, modelljeit.
Képesség
- Képes önálló terepmunka megtervezésére és kivitelezésére.
- Képes önálló, szakmai feladatokat ellátni.
- Képes egy adott munkahelyi, szervezeti eset feldolgozására és annak írásos dokumentálására.
Attitűd
- Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére,
- törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni,
- tudatosan tervez és épít szakmai kapcsolatokat,
- törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatékonyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében,
- készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel,
- hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
- Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával,
- a tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú munkahelyi/szervezeti programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására,
- gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza szervezeti közegre adaptálva,
- képes felelősséget vállalni az általa kialakított programok szakmai tartalmáért,
- együttműködik a társszakmák képviselőivel a különböző feladatok megoldásában, programok tervezésében és kivitelezésében.
Oktatásmódszertan
Konzultációs alkalmak a vezetett, külső gyakorlat tapasztalatairól. IT eszközök és technikák használata, csoportos konzultáció, egyéni prezentációk és önállóan készített, írásbeli feladat megadott szempontok felhasználásával.
Tanulástámogató anyagok
- Nijian, Z. & Richard, D. P. (2016). Field Experience. Transitioning from Student to Professional. United Kingdom: SAGE Publications, Ltd.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi írásos dolgozat és szóbeli prezentáció alapján.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (egyéni konzultációk): a szakmai képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetenciák fejlesztése és elmélyítése a szakmai gyakorlati oktatóval a személyes konzultációk során. 2. Részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat): az írásbeli dolgozatnak tartalmaznia kell azt a konkrét tevékenységet, amit a hallgató a terepen végzett, ismertetni kell a munkafolyamatot, és annak végeredményét, valamint összegeznie kell, milyen ismereteket és kompetenciákat sajátított el a munkavégzése so-rán. 3. Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a prezentációban a hallgatónak röviden be kell mutatnia a szakmai munkát, amit végzett, a feladatmegoldás során felmerülő szakmai dilemmáit, a munka során szerzett tapasztalatokat és a munka megvalósításával kapcsolatos fejlesztési javaslatait. Önismerete alapján ki kellene emelnie, milyen kompetenciái fejlődtek a gyakorlat során és hogyan látja, milyen irányban kellene fejleszteni a szakmai karrierjét.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (konzultáció) : 40%
- Részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat) : 30%
- Részteljesítmény értékelés (prezentáció) : 30%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 85–100 |
Jó | 70–85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A beadott és elfogadott házi feladat a megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
terepen végzett gyakorlati munka - practical work in the field | |
egyéni konzultációkon való részvétel - partici-pation in individual consultations | |
írásbeli dolgozat elkészítése - preparation of a written essay | |
prezentáció - presentation | |
összesen - sum |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Egyéni konzultáció a szakmai gyakorlati oktatóval a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról. |
2. | Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és prezentáció elkészítése. |
3. | A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Juhász Márta | egyetemi docens | juhasz.marta@gtk.bme.hu |
Dr. Kun Ágota | egyetemi adjunktus | kun.agota@gtk.bme.hu |
Bóka Ferenc | megbízott tanszéki munkatárs | boka.ferenc@centura.hu |
Döbrentey Zsolt | megbízott tanszéki munkatárs | dobrentey@gmail.com |
Villám Orsolya | megbízott tanszéki munkatárs | villam.orsolya@gmail.com |
Balogh Péter | megbízott tanszéki munkatárs | balogh.peter@gmail.com |
Németh Zita | megbízott tanszéki munkatárs | nemeth.zita@t-online.hu |
Németh Gergely | megbízott tanszéki munkatárs | nemeth.gergely@cova.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.