Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TEREPGYAKORLAT III.
Azonosító
BMEGT52S168
A tantárgy jellege
prezentációs alkalmakkal és konzultációval segített önálló munkára épülő tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
20
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Terepgyakorlat I és II - Field work I-II
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók tapasztalatokat szerezzenek a munka és szervezetpszichológusi feladatokról, megismerjenek alaposan egy adott szakterületet (emberi erőforrás fejlesztés, szervezetfejlesztési tanács-adás, közlekedés pszichológia, fegyveres testületek) a megszerzett elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásával munka és szervezetpszichológusi feladatokat lássanak el, problémákat oldjanak meg, ezáltal fejlesztve az önálló munkavégzéshez szükséges kompetenciákat. A terepgyakorlat során gyakorlati oktató mellett önálló szakmai munkát végeznek, bekapcsolódva a gyakorlati oktató valós projektmunkájába.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott területeit.
  2. Ismeri a munka- és szervezetpszichológia alkalmazott módszereit.
  3. Ismeri a különböző munkahelyi, szervezeti folyamatok, tipikus jelenségek és problémák pszichológiai magyarázó fogalmait, modelljeit.
Képesség
  1. Képes önálló terepmunka megtervezésére és kivitelezésére.
  2. Képes önálló, szakmai feladatokat ellátni.
  3. Képes egy adott munkahelyi, szervezeti eset feldolgozására és annak írásos dokumentálására.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére,
  2. törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni,
  3. tudatosan tervez és épít szakmai kapcsolatokat,
  4. törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatékonyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében,
  5. készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel,
  6. hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
  1. Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával,
  2. a tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú munkahelyi/szervezeti programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására,
  3. gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza szervezeti közegre adaptálva,
  4. képes felelősséget vállalni az általa kialakított programok szakmai tartalmáért,
  5. együttműködik a társszakmák képviselőivel a különböző feladatok megoldásában, programok tervezésében és kivitelezésében.

Oktatásmódszertan

Konzultációs alkalmak a vezetett, külső gyakorlat tapasztalatairól. IT eszközök és technikák használata, csoportos konzultáció, egyéni prezentációk és önállóan készített, írásbeli feladat megadott szempontok felhasználásával.

Tanulástámogató anyagok

  • Nijian, Z. & Richard, D. P. (2016). Field Experience. Transitioning from Student to Professional. United Kingdom: SAGE Publications, Ltd. 

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi írásos dolgozat és szóbeli prezentáció alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (egyéni konzultációk): a szakmai képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetenciák fejlesztése és elmélyítése a szakmai gyakorlati oktatóval a személyes konzultációk során. 2. Részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat): az írásbeli dolgozatnak tartalmaznia kell azt a konkrét tevékenységet, amit a hallgató a terepen végzett, ismertetni kell a munkafolyamatot, és annak végeredményét, valamint összegeznie kell, milyen ismereteket és kompetenciákat sajátított el a munkavégzése so-rán. 3. Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a prezentációban a hallgatónak röviden be kell mutatnia a szakmai munkát, amit végzett, a feladatmegoldás során felmerülő szakmai dilemmáit, a munka során szerzett tapasztalatokat és a munka megvalósításával kapcsolatos fejlesztési javaslatait. Önismerete alapján ki kellene emelnie, milyen kompetenciái fejlődtek a gyakorlat során és hogyan látja, milyen irányban kellene fejleszteni a szakmai karrierjét.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (konzultáció) : 40%
  • Részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat) : 30%
  • Részteljesítmény értékelés (prezentáció) : 30%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 85–100
70–85
Közepes 55–70
Elégséges 40–55
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A beadott és elfogadott házi feladat a megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
terepen végzett gyakorlati munka - practical work in the field
egyéni konzultációkon való részvétel - partici-pation in individual consultations
írásbeli dolgozat elkészítése - preparation of a written essay
prezentáció - presentation
összesen - sum

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Egyéni konzultáció a szakmai gyakorlati oktatóval a terepgyakorlat helyszínén végzett szakmai munkáról.
2. Az önálló, szakmai munkához kapcsolt írásbeli dolgozat és prezentáció elkészítése.
3. A szakmai munka bemutatása, prezentálása csoportos konzultáción.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Juhász Márta egyetemi docens juhasz.marta@gtk.bme.hu
Dr. Kun Ágota egyetemi adjunktus kun.agota@gtk.bme.hu
Bóka Ferenc megbízott tanszéki munkatárs boka.ferenc@centura.hu
Döbrentey Zsolt megbízott tanszéki munkatárs dobrentey@gmail.com
Villám Orsolya megbízott tanszéki munkatárs villam.orsolya@gmail.com
Balogh Péter megbízott tanszéki munkatárs balogh.peter@gmail.com
Németh Zita megbízott tanszéki munkatárs nemeth.zita@t-online.hu
Németh Gergely megbízott tanszéki munkatárs nemeth.gergely@cova.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.