Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMELÉS- ÉS SZOLGÁLTATÁSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20M430
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Koltai Tamás
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
koltai.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyart - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2019.05.29) az 580.448/2/2019 számon hozott 9. határozatával, amely érvényes 2019. szeptember 09-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a termelési és szolgáltatási folyamatok alapvető jellemzőinek, valamint a termelés és szolgáltatási rendszerek feladatainak tervezéséhez és hatékony megvalósításához szükséges legfontosabb módszerek bemutatása. A hallgatók megtanulják az olyan fontos feladatok módszereit és kérdéseit, mint a kereslet-előrejelzés, a kapacitáselemzés, a készletellenőrzés és az aggregát termeléstervezés. Az elméleti háttér mellett a kurzus esettanulmányokat nyújt a gyakorlati kérdések hangsúlyozására is. A kurzus célja annak bemutatása, hogy a gyártási és üzemeltetési rendszerekkel kapcsolatos kvantitatív információk segíthetnek a rendszer optimális működésének meghatározásában, és hogy az optimális műveletektől való eltérés elemzése betekintést nyújthat a működés fejlesztéseibe.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a termelésmenedzsment alapfogalmait és alapösszefüggéseit.
  2. Ismeri és érti a vizsgált problémák matematikai modellezésének lehetőségeit.
  3. Érti a vállalati működés és a termelésmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
  5. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a termelésmenedzsment különböző területein felmerülő problémák megoldásához, érti és átlátja az elméleti modellek alkalmazási lehetőségeit és a kvantitatív elemzésekben rejlő potenciális lehetőségeket.
Képesség
  1. Képes a termelési folyamat alapvető elméleteinek és a gyakorlatnak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a működéssel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a termelésmenedzsment szakma alapfogalmait, a szakma szaktudományos nyelvezetét, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  3. Képes a termeléssel kapcsolatos adatok értelmezésére, értékelésére, azok felhasználására tervezési és elemzési számítások végzésekor
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy bizonyos vállalati folyamatok javítási lehetőségének, optimális működésének meghatározása kvantitatív eszközökkel lehetséges.
  2. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  3. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
  4. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a termelésmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, elméleti modellek elemzése, feladatok és esettanulmányok elemzése egyedül vagy csoportmunkában.

Tanulástámogató anyagok

  • Koltai T., Kalló, N., Tamás, A.: Production and Operations Management (Lecture notes)
  • További segédanyagok az előadó által/Supplementary material provided by the lecturer
  • Koltai T.: Termelésmenedzsment, Typotex, 2009.
  • Waters D.: Operations Management: Producing Goods and Services, Harlow: Addison Wesley, 2003

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgán keresztül történik

Teljesítményértékelési módszerek

A vizsgában a kurzus során tanult összes elméleti problémát és gyakorlati alkalmazást ismernie kell a hallgatóknak. Maximum 100 pont érhető el a vizsga által tartalmazott problémák sikeres megoldásával és a kapcsolódó elméleti kérdések megválaszolásával.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga : 100%
  • összesen: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
80-90
Közepes 65-80
Elégséges 50-65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

A TVSZ szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×4=48
felkészülés a kontakt órákra 12x1=12
vizsgafelkészülés 90
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés. Előrejelzési módszerek csoportosítása. Mozgó átlag, exponenciális simítás.
2. Kereslet előrejelzése trendekkel, szezonalitással. A Winters-modell alkalmazása. OK-okozati előrejelzési módszerek. Lineáris regresszióval való előrejelzés. Előrejelzési hiba értékelése. Nyomonkövetés.
3. Éttermi esettanulmány. Számítások.
4. Kapacitásszámítás háttere. Rövidtávú kapacitáselemzés. Kapacitás változása az idő múlásával. A tanulási görbe hatása.
5. Kapacitásra vonatkozó hosszútávú döntések elemzése. Kapacitáselemzés döntési fával. Érzékenységvizsgálat. Esettanulmány. Számítások.
6. Készletmenedzselési koncepciók. Készletrendszerek és költségeik. Folyamatos és periodikus felülvizsgálati rendszerek. EOQ modell.
7. Optimális rendelési tételnagyság folyamatos nyomonkövetéssel. Érzékenységvizsgálat. Újabb rendelési mennyiséghez kötődő számítások.
8. Mennyiség-függő kedvezmények. Rendelési tételnagyság számítások arányos és növekményes kedvezmények esetén.
9. Készletezési rendszer bizonytalansága. Biztonsági készlet számítások. A készletezési modellek és a számítógépes támogatás gyakorlati alkalmazásai. Esettanulmány készítése vagy vásárlása.
10. Aggregát termeléstervezés. Termeléstervezési stratégiák. Matematikai termeléstervezési modellek.
11. Lineáris programozás alkalmazása a termeléstervezésben. Érzékenységvizsgálat. Számítások.
12. Összefoglalás. Problémamegoldó feladatok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kalló Noémi egyetemi docens kallo.noemi@gtk.bme.hu
Kelemen Tamás mesteroktató kelement.tamas@gtk.bme.hu
Dr. Sebestyén Zoltán egyetemi docens sebestyen.zoltan@gtk.bme.hu
Tamás Alexandra egyetemi tanársegéd tamas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.