Célkitűzések
A tantárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges tudást. A kurzus hangsúlyt fektet a gyakorlati megoldások ismertetésére is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a problémafelismerés, -megfogalmazás és -megoldás, az információgyűjtés és feldolgozás korszerű, elméletileg is igényes matematikai-statisztikai, modellezési módszereit, valamint azok korlátait is.
- Ismeri a vállalkozás, gazdálkodó szervezet tervezési és vezetési szabályait.
Képesség
- Önálló új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat fogalmaz meg, képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására, komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, döntések meghozatalára.
- Képes sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel speciális szakmai problémákat azonosítani, továbbá feltárni és megfogalmazni az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt vitában is megvédi és képes komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, a megoldás megtervezésére, döntések meghozatalára.
- Gazdálkodási folyamatokban, projektekben, csoportos feladatmegoldásokban vesz részt, vezetőként a tevékenységet tervezi, irányítja, szervezi, koordinálja, értékeli. Képes a tanult ismeretek és megszerzett tapasztalatok birtokában saját vállalkozás irányítására és működtetésére.
Attitűd
- Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak munkájához és magatartásához, innovatív és proaktív magatartást tanúsít a gazdasági problémák kezelésében. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
- Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, erre munkatársait és beosztottait is ösztönzi, segíti, támogatja.
Önállóság és felelősség
- Szervezetpolitikai, stratégiai, irányítási szempontból jelentős területeken is önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért, az általa irányított szervezetért, vállalkozásáért, az alkalmazottakért.
- Önállóan lát el gazdasági elemző, döntés előkészítő, tanácsadói feladatokat.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, esettanulmányok, vendégelőadók, szorgalmi házifeladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Sebestyén Z.: Projektmenedzsment, oktatási segédlet, 2018
- Egyéb, az oktató által kiadott oktatási segédletek (letölthető: https://edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), egy esettanulmány feldolgozása (részteljesítmény-mérés) és órai munka alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Részteljesítmény értékelés: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló jellemzően számítási feladatokból, kisebb részben elméleti kérdésekből és/vagy tesztkérdésekből álló írásbeli dolgozatok. (zárthelyik) B. Részteljesítmény-mérés: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló beadandó írásbeli dolgozat (esettanulmány) és annak prezentálása. C. Órai munka.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény-mérés (feladat, esettanulmány): 10
- 2. órai munka: 10
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 90–94 |
Jó | 75–89 |
Közepes | 60–74 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A TVSZ szabályainak megfelelően.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 12 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
The learning outcomes of 2.2 can be achieved by studying the following areas and topics
Előadások témái | |
---|---|
1. | Projektfázisok jellemzői, a projektéletciklus és a termékéletciklus kapcsolata. |
2. | Folyamatok, folyamatcsoportok. |
3. | Projektsiker. |
4. | Főbb dokumentumok: projektalapító okirat, előzetes projektterjedelem-leírás, projektmenedzsmentterv. |
5. | Életciklus szerinti elemzés. |
6. | Szereplők, szerepek. |
7. | Szervezeti kérdések: személyzetmenedzsment-terv, szervezeti formák, emberi erőforrás tervezés eszközei. |
8. | Hálótervezés: hálóelméleti alapok, munkalebontási szerkezet, függőség meghatározása, megelőzési és követési listák, hálók felrajzolása és elemzése. |
9. | CPM |
10. | PERT |
11. | MPM |
12. | Becslés: hibák, szabályok, pontosság, három szintje, általános technikák. |
13. | Erőforrások: terhelés, S-görbe, erőforrás-allokálás. |
14. | Nyomon követés: EVM, ES. |
15. | Kockázat: kvalitatív és kvantitatív kockázatelemzés. |
16. | Szerződéstípusok. |
17. | Versenyeztetés. |
18. | Projektportfólió-menedzsment: definíció, lépések, rangsorolás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.