Objectives
The aim of the course is to introduce to the students the principles of tasks and operation of organizations and management. Scope is to form a comprehensive picture of the individual areas of operation of the company and their relationship with each other, the role of research and development, innovation, the application of project-based company operations and cost calculation models. In the course are highlighted the tasks of quality management and its sectorspecific aspects. The students get acquainted with actual aspects and methods of improvement of quality management systems.
Academic results
Knowledge
- Acquire the knowledge of quality management, business economics and management, which supports the acquisition of a multidisciplinary problem approach and problem solving.
- Have a basic, comprehensive understanding of definitions, knowledge of economics, relevant economic roles, functions and processes,
- Acquire the basic professional vocabulary of economics.
Skills
- The managment tools learned during the course, enable the students to initiate, perform and coordinate, lead complex development activities,
- and this knowledge improves ability of professional cooperation with professionals and economic decision-makers from other fields.
- Are able to perform innovative quality-oriented thinking and tasks.
Attitude
- Strive to increase management and economic knowledge continuously and their transfer.
- Strive to make efficient useage of the necessary financial resources for innovation activities.
Independence and responsibility
- Think responsibly about their own career and career of their employees and subordinates.
- Have ability to cooperate and communicate with teams of developers and development users also. Are responsible for their own and their employees’ work
- Are responsible for compling and adhere to quality standards of biotechnology point of view.
Teaching methodology
Lectures, calculation tasks , optional task independently or in teamwork
Materials supporting learning
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozás-gazdaságtan – Üzleti tudományi ismeretek.
- Typotex Kiadó, Budapest
- Kövesi J., Topár J. (szerk.): A minőségmenedzsment alapjai. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó, Budapest, 2001
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: -- B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban történő írásbeli vizsgával történik, melyben változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések, feladatmegoldások stb. – lehetnek.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94-100 |
Very good | 89–94 |
Good | 76–88 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a vizsgára | 32 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. Vállalkozások érintettjei, vállalati formák típusai (alapvető jogi megoldások). A vállalati rendszer felépítése és elemei. A vállalatok életciklusa. |
2. | Az üzleti terv fogalma, tartalma. Alapvető gazdaságossági számítások. Költségszámítási modellek. |
3. | Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása. A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák típusai. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése. |
4. | Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. |
5. | Innovációs stratégiák típusai és szerepük a vállalatok növekedésében. Projektek a vállalati működésben és az ehhez kapcsolódó speciális menedzsment feladatok. |
6. | Az ellátási lánc koncepciója és a vállalati együttműködés formái. Logisztikai alapproblémák. A vállalati folyamatok fejlesztése a lean menedzsment alapelveinek segítségével. |
7. | Minőségmenedzsment rendszerek kialakulása, fejlődése, a minőségbiztosítás szerepe a vállalat működésében. Total Quality Management (TQM) alapelvei. |
8. | Folyamatok folyamatos fejlesztése megvalósításának módszerei. A PDCA ciklus, hatlépéses modell, Six Sigma. Folyamatok szabályozásának és képességének vizsgálata, a szabályozás és a képességvizsgálat módszerei. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |