Verziók
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. Átfogó képet kíván kialakítani a vállalat egyes működési területeiről és azok egymással való kapcsolatáról, a kutatás-fejlesztés, innováció szerepéről, a projektalapú vállalati működés és a költségszámítási modellek alkalmazásáról. A tantárgyban kiemelt szerepet kapnak a minőségmenedzsment feladatai, azok szektorspecifikus kérdései. A hallgatók megismerkednek a minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésének aktuális kérdéseivel és módszereivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A tantárgy minőségmenedzsment, vállalat-gazdaságtani és menedzsment ismeretekkel vértezi fel a hallgatókat, amivel támogatja a multidiszciplináris problémamegközelítés és problémamegoldás elsajátítását.
- A hallgatók rendelkeznek a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan,
- valamint elsajátítják a gazdaságtudomány alapvető szakmai szókincsét.
Képesség
- A tantárgy során megismert menedzsmenteszközök komplex fejlesztési tevékenységek kezdeményezésére, elvégzésére, illetve koordinálására, vezetésére teszik képessé a hallgatókat,
- illetve a megszerzett tudás a más szakterületeken dolgozó szakemberekkel, gazdasági döntéshozókkal való szakmai együttműködés képességét fejleszti.
- Képes innovatív és minőségorientált gondolkodásra és tevékenységek végzésére.
Attitűd
- Törekszik a menedzsment és gazdasági ismeretei folyamatos gyarapítására, és ezek átadására.
- Törekszik az innovációs tevékenységhez szükséges anyagi eszközök hatékony felhasználására.
Önállóság és felelősség
- Felelősen gondolkodik a saját, valamint a munkatársai és a beosztottjai szakmai előmeneteléről.
- Rendelkezik a technológiák fejlesztését végző, illetve a technológiákat felhasználó szakemberek csoportjaival való együttműködési és kapcsolattartási képességgel. Felelősséget érez mind a saját, mind a beosztottjai munkájával kapcsolatban.
- Felelősen betartja és betartatja a biotechnológiai tevékenységekre vonatkozó minőségbiztosítási előírásokat.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozás-gazdaságtan – Üzleti tudományi ismeretek.
- Typotex Kiadó, Budapest
- Kövesi J., Topár J. (szerk.): A minőségmenedzsment alapjai. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó, Budapest, 2001
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: -- B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban történő írásbeli vizsgával történik, melyben változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések, feladatmegoldások stb. – lehetnek.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- :
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 89–94 |
Jó | 76–88 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a vizsgára | 32 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. Vállalkozások érintettjei, vállalati formák típusai (alapvető jogi megoldások). A vállalati rendszer felépítése és elemei. A vállalatok életciklusa. |
2. | Az üzleti terv fogalma, tartalma. Alapvető gazdaságossági számítások. Költségszámítási modellek. |
3. | Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása. A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák típusai. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése. |
4. | Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. |
5. | Innovációs stratégiák típusai és szerepük a vállalatok növekedésében. Projektek a vállalati működésben és az ehhez kapcsolódó speciális menedzsment feladatok. |
6. | Az ellátási lánc koncepciója és a vállalati együttműködés formái. Logisztikai alapproblémák. A vállalati folyamatok fejlesztése a lean menedzsment alapelveinek segítségével. |
7. | Minőségmenedzsment rendszerek kialakulása, fejlődése, a minőségbiztosítás szerepe a vállalat működésében. Total Quality Management (TQM) alapelvei. |
8. | Folyamatok folyamatos fejlesztése megvalósításának módszerei. A PDCA ciklus, hatlépéses modell, Six Sigma. Folyamatok szabályozásának és képességének vizsgálata, a szabályozás és a képességvizsgálat módszerei. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.