Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT20M411
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Kelemen Tamás
Beosztása
mesteroktató
Email címe
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2020.01.29.) az 580.059/2/2020 iktatószámon hozott 13. számú határozatával, amely érvényes 2020. január 29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. Átfogó képet kíván kialakítani a vállalat egyes működési területeiről és azok egymással való kapcsolatáról, a kutatás-fejlesztés, innováció szerepéről, a projektalapú vállalati működés és a költségszámítási modellek alkalmazásáról. A tantárgyban kiemelt szerepet kapnak a minőségmenedzsment feladatai, azok szektorspecifikus kérdései. A hallgatók megismerkednek a minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésének aktuális kérdéseivel és módszereivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A tantárgy minőségmenedzsment, vállalat-gazdaságtani és menedzsment ismeretekkel vértezi fel a hallgatókat, amivel támogatja a multidiszciplináris problémamegközelítés és problémamegoldás elsajátítását.
  2. A hallgatók rendelkeznek a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan,
  3. valamint elsajátítják a gazdaságtudomány alapvető szakmai szókincsét.
Képesség
  1. A tantárgy során megismert menedzsmenteszközök komplex fejlesztési tevékenységek kezdeményezésére, elvégzésére, illetve koordinálására, vezetésére teszik képessé a hallgatókat,
  2. illetve a megszerzett tudás a más szakterületeken dolgozó szakemberekkel, gazdasági döntéshozókkal való szakmai együttműködés képességét fejleszti.
  3. Képes innovatív és minőségorientált gondolkodásra és tevékenységek végzésére.
Attitűd
  1. Törekszik a menedzsment és gazdasági ismeretei folyamatos gyarapítására, és ezek átadására.
  2. Törekszik az innovációs tevékenységhez szükséges anyagi eszközök hatékony felhasználására.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősen gondolkodik a saját, valamint a munkatársai és a beosztottjai szakmai előmeneteléről.
  2. Rendelkezik a technológiák fejlesztését végző, illetve a technológiákat felhasználó szakemberek csoportjaival való együttműködési és kapcsolattartási képességgel. Felelősséget érez mind a saját, mind a beosztottjai munkájával kapcsolatban.
  3. Felelősen betartja és betartatja a biotechnológiai tevékenységekre vonatkozó minőségbiztosítási előírásokat.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozás-gazdaságtan – Üzleti tudományi ismeretek.
  • Typotex Kiadó, Budapest
  • Kövesi J., Topár J. (szerk.): A minőségmenedzsment alapjai. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
  • Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó, Budapest, 2001

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: -- B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban történő írásbeli vizsgával történik, melyben változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések, feladatmegoldások stb. – lehetnek.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100%
  • összesen: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 89–94
76–88
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a vizsgára 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. Vállalkozások érintettjei, vállalati formák típusai (alapvető jogi megoldások). A vállalati rendszer felépítése és elemei. A vállalatok életciklusa.
2. Az üzleti terv fogalma, tartalma. Alapvető gazdaságossági számítások. Költségszámítási modellek.
3. Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása. A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák típusai. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése.
4. Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai.
5. Innovációs stratégiák típusai és szerepük a vállalatok növekedésében. Projektek a vállalati működésben és az ehhez kapcsolódó speciális menedzsment feladatok.
6. Az ellátási lánc koncepciója és a vállalati együttműködés formái. Logisztikai alapproblémák. A vállalati folyamatok fejlesztése a lean menedzsment alapelveinek segítségével.
7. Minőségmenedzsment rendszerek kialakulása, fejlődése, a minőségbiztosítás szerepe a vállalat működésében. Total Quality Management (TQM) alapelvei.
8. Folyamatok folyamatos fejlesztése megvalósításának módszerei. A PDCA ciklus, hatlépéses modell, Six Sigma. Folyamatok szabályozásának és képességének vizsgálata, a szabályozás és a képességvizsgálat módszerei.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.