Célkitűzések
A tárgy célja a rendszerszerű működés előnyeinek és alkalmazási lehetőségeinek megismertetése a gazdálkodó szervezetek kör-nyezetvédelmi gyakorlatában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezetmenedzsment rendszer működésének tartalmi elemeit.
- Ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai, információtechnológiai, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
- Ismeri módszerek vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Képesség
- Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes környezetközpontú irányítási rendszerek tervezésére, működtetésére.
- Képes integrált rendszerek tervezésére, működtetésére.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
- Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Előadás, gyakorlat (esetjátékok, feladatmegoldások)
Tanulástámogató anyagok
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat keretében történik. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználásának módját és a kompetenciák meglétét hivatott ellenőrizni. 2. Önálló feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság egyfajta komplex értékelési módja annak, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. A feladat írásos formában történő beadási határideje a szemeszter utolsó előtti hétvégéje.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30%
- önálló feladat: 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2019.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Önszabályozás és környezetmenedzsment. A környezetmenedzsment rendszer értelmezése. |
2. | A rendszer működtetésétől várt (várható) előnyök. A Felelős gondoskodás (Responsible Care) programja. Szabványosítási háttér (nemzeti rendszerszabványok). |
3. | Az Európai Unió környezetvédelmi vezetési és hitelesítési (EMAS) rendszere. A rendelet tartalma és követelményei. |
4. | Az ISO 14000 szabványcsalád. Energiamenedzsment rendszer. A fenntartható rendezvényszervezés rendszere. |
5. | Az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerépítés célja. A környezetközpontú irányítási rendszer alapelemei. |
6. | Lényegi különbségek az EMAS és az ISO 14001 szabvány által támasztott követelményekben a rendszerépítés során. |
7. | A rendszerépítés tervezési feladatai. A környezeti tényezők szerepe, jelentősége a rendszerépítés és működtetés során. |
8. | Zh, esettanulmány, esetjáték feladatmegoldással. |
9. | A bevezetés és működtetés rendszerépítési feladatai. |
10. | Az ellenőrzés és a vezetőségi átvizsgálás rendszerépítési feladatai. |
11. | Esettanulmány, esetjáték feladatmegoldással. |
12. | Integrált rendszerek a gazdálkodó szervezetek gyakorlatában. |
13. | A környezetmenedzsment (környezetközpontú irányítási, környezetvédelmi vezetési és hitelesítési) rendszer auditálása és tanúsítása (hitelesítése). Az EMAS rendszer hitelesítése. |
14. | A környezetmenedzsment (környezetközpontú irányítási, környezetvédelmi vezetési és hitelesítési) rendszer auditálása és tanúsítása (hitelesítése). Az ISO 14001 szabvány szerinti rendszer tanúsítása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.