Szak: Környezetmérnöki mesterképzési szak, nappali MSc
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tárgy célja a rendszerszerű működés előnyeinek és alkalmazási lehetőségeinek megismertetése a gazdálkodó szervezetek környezetvédelmi gyakorlatában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a környezetmenedzsment rendszer működésének tartalmi elemeit;
- ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai, információtechnológiai, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit;
- ismeri módszerek vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Képesség
- A hallgató a környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat;
- képes környezetközpontú irányítási rendszerek tervezésére, működtetésére;
- képes integrált rendszerek tervezésére, működtetésére.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet;
- törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait;
- törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira;
- kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét;
- felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Előadás, gyakorlat (esetjátékok, feladatmegoldások)
Tanulástámogató anyagok
- Az oktató által rendelkezésre bocsátott előadásanyagok és egyéb tanulástámogató feladatok, erőforrások.
- Lecture slides and other study materials provided by the lecturer.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat formájában. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználása módjának és a kompetenciák meglétének ellenőrzése. 2. Részteljesítményértékelés (önálló feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint felelősség és önállóság tanulási eredmények komplex értékelési módja, amely bemutatja, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. Az önálló feladat kereteit, leadási határidejét az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30
- részteljesítményértékelés: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
részteljesítményértékelés elkészítése | 40 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Önszabályozás és környezetmenedzsment. A környezetmenedzsment rendszer értelmezése. |
2. | A rendszer működtetésétől várt (várható) előnyök. A Felelős gondoskodás (Responsible Care) programja. Szabványosítási háttér (nemzeti rendszerszabványok). |
3. | Az Európai Unió környezetvédelmi vezetési és hitelesítési (EMAS) rendszere. A rendelet tartalma és követelményei. |
4. | Az ISO 14000 szabványcsalád. Energiamenedzsment rendszer. A fenntartható rendezvényszervezés rendszere. |
5. | Az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerépítés célja. A környezetközpontú irányítási rendszer alapelemei. |
6. | Lényegi különbségek az EMAS és az ISO 14001 szabvány által támasztott követelményekben a rendszerépítés során. |
7. | A rendszerépítés tervezési feladatai. A környezeti tényezők szerepe, jelentősége a rendszerépítés és működtetés során. |
8. | A bevezetés és működtetés rendszerépítési feladatai. |
9. | Az ellenőrzés és a vezetőségi átvizsgálás rendszerépítési feladatai. |
10. | Integrált rendszerek a gazdálkodó szervezetek gyakorlatában. |
11. | A környezetmenedzsment (környezetközpontú irányítási, környezetvédelmi vezetési és hitelesítési) rendszer auditálása és tanúsítása (hitelesítése). Az EMAS rendszer hitelesítése. |
12. | A környezetmenedzsment (környezetközpontú irányítási, környezetvédelmi vezetési és hitelesítési) rendszer auditálása és tanúsítása (hitelesítése). Az ISO 14001 szabvány szerinti rendszer tanúsítása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kósi Kálmán György | címzetes egyetemi tanár / honorary professor | kosi.kalman@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.