Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment rendszerek
Azonosító
BMEGT42M413
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Csuvár Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csuvar.adam@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki mesterképzési szak, nappali MSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja a rendszerszerű működés előnyeinek és alkalmazási lehetőségeinek megismertetése a gazdálkodó szervezetek környezetvédelmi gyakorlatában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a környezetmenedzsment rendszer működésének tartalmi elemeit;
  2. ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai, információtechnológiai, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit;
  3. ismeri módszerek vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Képesség
  1. A hallgató a környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat;
  2. képes környezetközpontú irányítási rendszerek tervezésére, működtetésére;
  3. képes integrált rendszerek tervezésére, működtetésére.
Attitűd
  1. Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet;
  2. törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait;
  3. törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
  1. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira;
  2. kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét;
  3. felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Előadás, gyakorlat (esetjátékok, feladatmegoldások)

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktató által rendelkezésre bocsátott előadásanyagok és egyéb tanulástámogató feladatok, erőforrások.
  • Lecture slides and other study materials provided by the lecturer.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat formájában. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználása módjának és a kompetenciák meglétének ellenőrzése. 2. Részteljesítményértékelés (önálló feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint felelősség és önállóság tanulási eredmények komplex értékelési módja, amely bemutatja, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. Az önálló feladat kereteit, leadási határidejét az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30
  • részteljesítményértékelés: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85-90
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
részteljesítményértékelés elkészítése 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Önszabályozás és környezetmenedzsment. A környezetmenedzsment rendszer értelmezése.
2. A rendszer működtetésétől várt (várható) előnyök. A Felelős gondoskodás (Responsible Care) programja. Szabványosítási háttér (nemzeti rendszerszabványok).
3. Az Európai Unió környezetvédelmi vezetési és hitelesítési (EMAS) rendszere. A rendelet tartalma és követelményei.
4. Az ISO 14000 szabványcsalád. Energiamenedzsment rendszer. A fenntartható rendezvényszervezés rendszere.
5. Az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerépítés célja. A környezetközpontú irányítási rendszer alapelemei.
6. Lényegi különbségek az EMAS és az ISO 14001 szabvány által támasztott követelményekben a rendszerépítés során.
7. A rendszerépítés tervezési feladatai. A környezeti tényezők szerepe, jelentősége a rendszerépítés és működtetés során.
8. A bevezetés és működtetés rendszerépítési feladatai.
9. Az ellenőrzés és a vezetőségi átvizsgálás rendszerépítési feladatai.
10. Integrált rendszerek a gazdálkodó szervezetek gyakorlatában.
11. A környezetmenedzsment (környezetközpontú irányítási, környezetvédelmi vezetési és hitelesítési) rendszer auditálása és tanúsítása (hitelesítése). Az EMAS rendszer hitelesítése.
12. A környezetmenedzsment (környezetközpontú irányítási, környezetvédelmi vezetési és hitelesítési) rendszer auditálása és tanúsítása (hitelesítése). Az ISO 14001 szabvány szerinti rendszer tanúsítása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kósi Kálmán György címzetes egyetemi tanár / honorary professor kosi.kalman@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.