Célkitűzések
A tárgy célja, hogy rámutasson arra, hogy a szervezet tevékenységeit a folyamatok és azok összefüggéseinek rendszerén keresztül lehet, és kell menedzselni, tulajdonképpen ez a „folyamatközpontú megközelítés”. Ez a típusú megközelítés az összes folyamatra, a menedzsment funkciók egészére, vagyis a PDCA-ciklusra alkalmazható. A tárgy célja, hogy a hallgatók megértsék, és készségszinten képesek legyenek alkalmazni egy gazdálkodó szervezetnél, hogy hogyan lehet elősegíteni a környezetvédelem integrálását a menedzsment funkciókba.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabály.
- Ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai, információtechnológiai, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
- Ismeri módszerek vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Képesség
- Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes környezetvédelmi feladatok megoldásában alkalmazni a menedzsment eszközöket, módszereket.
- Képes a problémák, a megoldandó feladatok integrált, komplex módon történő kezelésére.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
- Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Előadás, gyakorlat (esetjátékok, feladatmegoldások)
Tanulástámogató anyagok
- Az oktató által rendelkezésre bocsátott előadásanyagok és egyéb tanulástámogató feladatok, erőforrások.
- Lecture slides and other study materials provided by the lecturer.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat keretében történik. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználásának módját és a kompetenciák meglétét hivatott ellenőrizni. 2. Önálló feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság egyfajta komplex értékelési módja annak, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. A feladat írásos formában történő beadási határideje a szemeszter utolsó előtti hétvégéje.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30%
- önálló feladat: 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tárgy követelményei! Kiselőadások témáinak egyeztetése. Alapvetések: a menedzsment feladatai a környezetvédelem területén. A szervezeti kapcsolatrendszer modellje. A gazdálkodó szervezetek (vállalat, intézmény, háztartás) gazdálkodási környezete (a működő szervezet szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában). A folyamatközpontúság alapján a tárgy először a makro és mikro összefüggések összekapcsolását lehetővé tevő ipari metabolizmus anyagáram elemzésének folyamatát vizsgálja. Az anyagáram-elemzés (Material Flow Accounting – MFA) szintjei: nemzetközi, nemzeti és regionális, helyi (pl. települési önkormányzatok, ipari ökorendszerek), illetve vállalati telephely szint. Az anyagáram-elemzés telephelyi (vállalati) szintje. Zh dolgozat Az ökoszisztéma szolgáltatások, azipari ökológia (ökorendszer) és a környezetmenedzsment viszonya. Az ipari ökológia és a fenntarthatóság, az ipari ökológia céljai, a multidiszciplináris megközelítés szükségessége. Az ipari ökológia céljait segítő eszközrendszerek. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: a környezeti tényezők azonosításának és értékelésének eljárásait. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: az életciklus értékelés és az öko-címkézés kapcsolatrendszerét. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: a környezeti állapotfelmérés (felülvizsgálat) és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás menedzsment feladatait, kitérve az IPPC – BAT követelményekre. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: vizsgálva az önkormányzati környezetvédelem alapvető feladatait. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: értékelve az ISO 50001-es és az ISO 14001-es szabványok alapján a rendszerműködtetés szervezeti tapasztalatait. Zh dolgozat A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: a SWOT elemzés alkalmazhatóságát, felhasználhatóságát a környezeti marketing során. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.