Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment
Azonosító
BMEGT42M411
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy rámutasson arra, hogy a szervezet tevékenységeit a folyamatok és azok összefüggéseinek rendszerén keresztül lehet, és kell menedzselni, tulajdonképpen ez a „folyamatközpontú megközelítés”. Ez a típusú megközelítés az összes folyamatra, a menedzsment funkciók egészére, vagyis a PDCA-ciklusra alkalmazható. A tárgy célja, hogy a hallgatók megértsék, és készségszinten képesek legyenek alkalmazni egy gazdálkodó szervezetnél, hogy hogyan lehet elősegíteni a környezetvédelem integrálását a menedzsment funkciókba.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabály.
  2. Ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai, információtechnológiai, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
  3. Ismeri módszerek vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Képesség
  1. Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  2. Képes környezetvédelmi feladatok megoldásában alkalmazni a menedzsment eszközöket, módszereket.
  3. Képes a problémák, a megoldandó feladatok integrált, komplex módon történő kezelésére.
Attitűd
  1. Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet.
  2. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  3. Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
  1. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
  2. Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
  3. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Előadás, gyakorlat (esetjátékok, feladatmegoldások)

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktató által rendelkezésre bocsátott előadásanyagok és egyéb tanulástámogató feladatok, erőforrások.
  • Lecture slides and other study materials provided by the lecturer.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat keretében történik. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználásának módját és a kompetenciák meglétét hivatott ellenőrizni. 2. Önálló feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság egyfajta komplex értékelési módja annak, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. A feladat írásos formában történő beadási határideje a szemeszter utolsó előtti hétvégéje.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30%
  • önálló feladat: 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >90-100
Jeles 85-90
70-85
Közepes 55-70
Elégséges 40–55
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
házi feladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 0
vizsgafelkészülés 0
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tárgy követelményei! Kiselőadások témáinak egyeztetése. Alapvetések: a menedzsment feladatai a környezetvédelem területén. A szervezeti kapcsolatrendszer modellje. A gazdálkodó szervezetek (vállalat, intézmény, háztartás) gazdálkodási környezete (a működő szervezet szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában). A folyamatközpontúság alapján a tárgy először a makro és mikro összefüggések összekapcsolását lehetővé tevő ipari metabolizmus anyagáram elemzésének folyamatát vizsgálja. Az anyagáram-elemzés (Material Flow Accounting – MFA) szintjei: nemzetközi, nemzeti és regionális, helyi (pl. települési önkormányzatok, ipari ökorendszerek), illetve vállalati telephely szint. Az anyagáram-elemzés telephelyi (vállalati) szintje. Zh dolgozat Az ökoszisztéma szolgáltatások, azipari ökológia (ökorendszer) és a környezetmenedzsment viszonya. Az ipari ökológia és a fenntarthatóság, az ipari ökológia céljai, a multidiszciplináris megközelítés szükségessége. Az ipari ökológia céljait segítő eszközrendszerek. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: a környezeti tényezők azonosításának és értékelésének eljárásait. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: az életciklus értékelés és az öko-címkézés kapcsolatrendszerét. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: a környezeti állapotfelmérés (felülvizsgálat) és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás menedzsment feladatait, kitérve az IPPC – BAT követelményekre. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: vizsgálva az önkormányzati környezetvédelem alapvető feladatait. A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: értékelve az ISO 50001-es és az ISO 14001-es szabványok alapján a rendszerműködtetés szervezeti tapasztalatait. Zh dolgozat A tárgy példák, esettanulmányok segítségével jeleníti meg az alkalmazható módszereket: a SWOT elemzés alkalmazhatóságát, felhasználhatóságát a környezeti marketing során.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.