Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a menedzsmenttudományok egyik szakterületét jelentő marketingmenedzsment korszerű elméleteit, üzleti modelljeit és alkalmazható eszközeit. A tárgy külön hangsúlyt fektet arra, hogy rámutasson a műszaki és a piaci tudás integrálásának szerepére a mérnöki döntésekben, különös tekintettel az innovációra. Kiemeli, hogyan segíthetik a marketinginformációk, a piaci- és vevőismeret az innovációs kockázat csökkentését, hogyan járulhatnak hozzá az új termékek, s ezáltal a vállalat sikeréhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri marketing szakterületének sajátos kutatási (ismeretszerzési és problémamegoldási) módszereit, absztrakciós technikáit, az elvi kérdések gyakorlati vonatkozásainak kidolgozási módjait, a marketing részterületek tervezésének, mérésének és elemzésének módszereit.
- Ismeri a marketingstratégia elméleteket, a stratégiai menedzsment elemzési módszereit, valamint marketing részterületek (például: ár, értékesítés, hirdetés, termék) elméleti alapjait.
Képesség
- Képes önállóan új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat megfogalmazni,
- Képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására, komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, döntések meghozatalára, változó hazai és nemzetközi környezetben, illetve szervezeti kultúrában is.
- Képes elvégezni a marketing szakterülete ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, és az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazni.
- Képes sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel speciális szakmai problémákat azonosítani, továbbá feltárni és megfogalmazni az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
Attitűd
- Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak munkájához és magatartásához, innovatív és proaktív magatartást tanúsít a gazdasági problémák kezelésében. nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
- Vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek marketing szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják.
- Hitelesen közvetíti szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreit.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik a jogszabályok és etikai normák teljeskörű figyelembevételével dönteni.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal saját munkájáért, az általa irányított szervezetért, vállalkozásáért, az alkalmazottakért.
- Kialakított marketing szakmai véleményét értelmezi.
- Új, komplex döntési helyzetekben is felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, kötelező önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Vágási M. (szerk.): Marketing stratégia és menedzsment. Alinea Kiadó, Budapest 2007 (magyar kurzus)
- Online segédanyagok, előadások prezentációi
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két évközi írásbeli teljesítménymérés 40-40 percesek, előre ismertetett turnusok szerinti bontásban. A két írásbeli teljesítményméréssel max. 50 (25-25) pont szerezhető. Az aláírás feltétele a két dolgozatból együttesen 50 pont megszerzése. A zárthelyik pontszáma 0.7-es szorzóval szorozva összesen 70%-ban számítanak bele a félévközi jegybe. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a hallgatók a gyakorlati órai részvételért és aktivitásért maximum 15 pontot kaphatnak, ebből 5 pont pluszpont, 10 pedig az alap pontszámba számít bele. 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a gyakorlatokon kialakított csoportok féléves házi feladatot készítenek el, amelynek a beadási határideje az utolsó gyakorlat. A feladat részleteit és a megoldást a gyakorlatokon ismerik meg a hallgatók.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35%
- Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 15%
- Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): 20%
- összesen: 105%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A két zárthelyi dolgozat mindegyike pótolható az előre pótlásként meghirdetett időpontban a szorgalmi időszak folyamán a meghirdetett beosztás szerint. 2) A két zárthelyi dolgozat összesen 100 pontos (egyenként 50-50 pontos). Mindkettő zárthelyit min. 50%-ra teljesíteni szükséges az év végi eredmény eléréséhez. A jegybe a zárthelyik pontszáma 0.7-es szorzóval számítanak be végül. 3) Az 1. zárthelyi a 13. héten, a 2. zárthelyi a 14. héten pótolható. A pótlás javítási lehetőséget is magában foglal. Azok számára, akiknek a pótlás sem sikerült, vagy nem éltek ezzel a lehetőséggel, további pótlási lehetőség nincsen. 4) Az órai aktivitás jellegénél fogva nem pótolható és nem helyettesíthető. A féléves házi feladat pótlására lehetőség van a TVSZ által meghatározott pótlási héten a csapatok számára a gyakorlaton bemutatott és egyeztetett módon és szabályok szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8=16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 8 |
Részteljesítmény-értékelés (házi feladat) elkészítése | 38 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018. ………….-n, érvényes 2018. ………………-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A marketing alapkoncepciói |
2. | A vállalat piaca |
3. | Stratégiai tervezés és a marketingstratégia |
4. | Fogyasztói piac és vásárlói magatartás |
5. | A marketinginformáció-rendszer |
6. | Termékpolitika |
7. | Árpolitika |
8. | Az értékesítési rendszer |
9. | Marketingkommunikáció |
10. | Szervezeti magatartás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bernschütz Mária | egyetemi adjunktus | bernschutz.maria@gtk.bme.hu |
Iványi Tamás | egyetemi tanársegéd | ivanyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.