Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja bemutatni a termelési folyamatok alaptulajdonságait, valamint a termelési feladatok tervezéséhez és azok hatékony végrehajtásához szükséges alapvető módszereket. A tantárgy a termelő- és szolgáltatórendszerek törvényszerűségeit egyaránt vizsgálja. Bemutatja a termelési feladat előrejelzésétől, az erőforrások biztosításán át a készletezésig valamennyi fontos termelésmenedzsment részfeladatot. A tananyag tárgyalásakor az elméleti alapok áttekintése mellett a gyakorlati alkalmazást példák és esettanulmányok segítségével tárgyaljuk.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a termelésmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
- Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
- Érti a vállalati működés és a termelésmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
- Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a termelésmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
- Képes a termelési folyamat alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a működéssel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a termelésmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy bizonyos vállalati folyamatok javítása, optimális működése kvantitatív technikákkal elérhető.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a termelésmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, esettanulmányok, vendégelőadók, szorgalmi házifeladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Koltai T.: Termelésmenedzsment. Typotex Kft. Elektronikus Kiadó, 2009.
- Egyéb, az oktató által kiadott oktatási segédletek a tárgy Moodle oldalán. (https://edu.gtk.bme.hu)
- Koltai T.: A termelésmenedzsment alapjai I. A termelési feladat és a rendelkezésre álló erőforrások vizsgálata. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2001.
- Koltai T.: A termelésmenedzsment alapjai II. A termelési feladat végrehajtása. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2003.
- Vörös J.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010
- Koltai T., Kalló N., Sebestyén Z., Tamás A.: Production and Organization Management. Lecture notes
- Material uploaded to the Moodle page of the course
- Waters, D.: Operations Management: Producing Goods and Services, Harlow: Addison Wesley, 2003.
- Nahmias, S.: Production and Operations Analysis. Irwin, 1993.
- Reid, R.D. & Sanders, N.R.: Operations Management: An Integrated Approach, 7th Edition, Wiley, 2020
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négy darab évközi írásbeli teljesítménymérés, vagyis négy zárthelyi (részteljesítmény értékelés) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény értékelés: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló jellemzően számítási feladatokból, kisebb részben elméleti kérdésekből és/vagy tesztkérdésekből álló írásbeli dolgozat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. zárthelyi: 25%
- 2. zárthelyi: 25%
- 3. zárthelyi: 25%
- 4. zárthelyi: 25%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100-100 |
Jeles | 90–94 |
Jó | 78–89 |
Közepes | 65–77 |
Elégséges | 51–64 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1) A félév során tartott összesen négy zárthelyiből maximum kettő pótolható, javítható. 2) A négy zárthelyi közül opcionálisan választhat a hallgató, hogy melyiket szeretné pótolni. 3) A pótlás abban az esetben lehetséges, amennyiben a hallgató részt vett minimum kettő zárthelyin annak eredeti idejében. 4) Az egyes zárthelyik pótlása a félév elején meghirdetett időpontban lehetséges. 5) A pótlási alkalomra előzetesen jelentkezni kell az oktató által megadott módon. 6) Az egyszeri pótlásokon túl más teljesítési lehetőség nincs (nincs pót-pót ZH).
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés az órákra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 4×5=20 |
házi feladatok elkészítése | 4×1,5=6 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. Történeti áttekintés, a termelési folyamatok osztályozása tömegszerűség alapján, termék-folyamat mátrix |
2. | Az előrejelzés jelentősége, előrejelzési módszerek csoportosítása |
3. | Állandó jellegű igény előrejelzése mozgó átlaggal és exponenciális simítással, a két módszer összehasonlítása |
4. | Trend jellegű igény előrejelzése a Holt módszerrel. Előrejelzési hibák értékelése, követőjel számítás és értékelés |
5. | A készletgazdálkodás alapfogalmai, klasszikus készletgazdálkodási mechanizmusok, a készletgazdálkodás költségei |
6. | Az optimális rendelési tételnagyság alapmodellje (EOQ) és érzékenységvizsgálata, utánrendelési készletszint meghatározása EOQ modell esetén |
7. | Az optimális rendelési tételnagyság termelési rátával (EPQ), utánrendelési készletszint meghatározása EPQ modell esetén |
8. | Mennyiségtől függő árkedvezmény figyelembe vétele az EOQ meghatározásakor: proporcionális árkedvezmény |
9. | Kapacitáselemzés rövid távon: kapacitásjellemzők, rövid távú kapacitástervezés |
10. | A kapacitás változása az idő függvényében (tanulási görbe figyelembe vétele), megbízhatóság figyelembe vétele a kapacitástervezés során |
11. | Kapacitáselemzés hosszú távon: a bizonytalanság figyelembevétele |
12. | Az aggregált termeléstervezés feladata, az aggregálás szintjei, okai, a szükséges információk köre |
13. | Lineáris termeléstervezési modellek általános megfogalmazása, menedzsmentdöntések a lineáris termeléstervezési modellek eredményei alapján, esettanulmány |
14. | Az optimális termékszerkezet meghatározása és értékelése. Célfüggvény együtthatók, jobb oldali paraméterek érzékenységvizsgálata |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Tamás Alexandra | egyetemi tanársegéd | tamas.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.