I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMELÉSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20A018
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Koltai Tamás
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
koltai.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Vállalatgazdaságtan I. (BMEGT20A006), Matematika A2a – Vektorfüggvények (BMETE90AX02)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2018.01.31) az 580.034-4/2018. iktatószámon hozott 2. számú határozatával, amely érvényes 2018. január 31-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja bemutatni a termelési folyamatok alaptulajdonságait, valamint a termelési feladatok tervezéséhez és azok hatékony végrehajtásához szükséges alapvető módszereket. A tantárgy a termelő- és szolgáltatórendszerek törvényszerűségeit egyaránt vizsgálja. Bemutatja a termelési feladat előrejelzésétől, az erőforrások biztosításán át a készletezésig valamennyi fontos termelésmenedzsment részfeladatot. A tananyag tárgyalásakor az elméleti alapok áttekintése mellett a gyakorlati alkalmazást példák és esettanulmányok segítségével tárgyaljuk.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a termelésmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
  2. Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
  3. Érti a vállalati működés és a termelésmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
  5. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a termelésmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
  1. Képes a termelési folyamat alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a működéssel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a termelésmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy bizonyos vállalati folyamatok javítása, optimális működése kvantitatív technikákkal elérhető.
  2. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  3. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  4. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
  5. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
  6. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a termelésmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, esettanulmányok, vendégelőadók, szorgalmi házifeladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Koltai T.: Termelésmenedzsment. Typotex Kft. Elektronikus Kiadó, 2009.
  • Egyéb, az oktató által kiadott oktatási segédletek a tárgy Moodle oldalán. (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Koltai T.: A termelésmenedzsment alapjai I. A termelési feladat és a rendelkezésre álló erőforrások vizsgálata. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2001.
  • Koltai T.: A termelésmenedzsment alapjai II. A termelési feladat végrehajtása. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2003.
  • Vörös J.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010
  • Koltai T., Kalló N., Sebestyén Z., Tamás A.: Production and Organization Management. Lecture notes
  • Material uploaded to the Moodle page of the course
  • Waters, D.: Operations Management: Producing Goods and Services, Harlow: Addison Wesley, 2003.
  • Nahmias, S.: Production and Operations Analysis. Irwin, 1993.
  • Reid, R.D. & Sanders, N.R.: Operations Management: An Integrated Approach, 7th Edition, Wiley, 2020

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négy darab évközi írásbeli teljesítménymérés, vagyis négy zárthelyi (részteljesítmény értékelés) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény értékelés: az elsajátított tanagyag gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgáló jellemzően számítási feladatokból, kisebb részben elméleti kérdésekből és/vagy tesztkérdésekből álló írásbeli dolgozat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. zárthelyi: 25%
  • 2. zárthelyi: 25%
  • 3. zárthelyi: 25%
  • 4. zárthelyi: 25%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 90–94
78–89
Közepes 65–77
Elégséges 51–64
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A félév során tartott összesen négy zárthelyiből maximum kettő pótolható, javítható. 2) A négy zárthelyi közül opcionálisan választhat a hallgató, hogy melyiket szeretné pótolni. 3) A pótlás abban az esetben lehetséges, amennyiben a hallgató részt vett minimum kettő zárthelyin annak eredeti idejében. 4) Az egyes zárthelyik pótlása a félév elején meghirdetett időpontban lehetséges. 5) A pótlási alkalomra előzetesen jelentkezni kell az oktató által megadott módon. 6) Az egyszeri pótlásokon túl más teljesítési lehetőség nincs (nincs pót-pót ZH).

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés az órákra 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 4×5=20
házi feladatok elkészítése 4×1,5=6
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés. Történeti áttekintés, a termelési folyamatok osztályozása tömegszerűség alapján, termék-folyamat mátrix
2. Az előrejelzés jelentősége, előrejelzési módszerek csoportosítása
3. Állandó jellegű igény előrejelzése mozgó átlaggal és exponenciális simítással, a két módszer összehasonlítása
4. Trend jellegű igény előrejelzése a Holt módszerrel. Előrejelzési hibák értékelése, követőjel számítás és értékelés
5. A készletgazdálkodás alapfogalmai, klasszikus készletgazdálkodási mechanizmusok, a készletgazdálkodás költségei
6. Az optimális rendelési tételnagyság alapmodellje (EOQ) és érzékenységvizsgálata, utánrendelési készletszint meghatározása EOQ modell esetén
7. Az optimális rendelési tételnagyság termelési rátával (EPQ), utánrendelési készletszint meghatározása EPQ modell esetén
8. Mennyiségtől függő árkedvezmény figyelembe vétele az EOQ meghatározásakor: proporcionális árkedvezmény
9. Kapacitáselemzés rövid távon: kapacitásjellemzők, rövid távú kapacitástervezés
10. A kapacitás változása az idő függvényében (tanulási görbe figyelembe vétele), megbízhatóság figyelembe vétele a kapacitástervezés során
11. Kapacitáselemzés hosszú távon: a bizonytalanság figyelembevétele
12. Az aggregált termeléstervezés feladata, az aggregálás szintjei, okai, a szükséges információk köre
13. Lineáris termeléstervezési modellek általános megfogalmazása, menedzsmentdöntések a lineáris termeléstervezési modellek eredményei alapján, esettanulmány
14. Az optimális termékszerkezet meghatározása és értékelése. Célfüggvény együtthatók, jobb oldali paraméterek érzékenységvizsgálata

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tamás Alexandra egyetemi tanársegéd tamas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.