I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT42A402
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja a környezetmérnök hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan elméletével, módszertanával és a gyakorlati alkalmazás néhány példájával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével.
  2. Ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat.
  3. Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatkozó tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg
  2. döntés-előkészítő javaslatokat készít környezeti kérdéseket szignfikáns módon tartalmazó műszaki-gazdasági alternatívákra.
  3. Követi és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
  4. Alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  5. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  3. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  4. Befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, ökológiai és fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  2. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve házi feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a környezetgazdaságtani fogalmak helyes értelmezése, illetve a környezetszabályozás alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Zárthelyi dolgozatonként maximum 35 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy kiválasztott környezetgazdaságtani témában csoportmunka keretében házi feladat készítése. A házi feladat esszé formátumú kb. 10-15 oldal/fő tartalmi kidolgozású írásmű. A házi feladat prezentációs formában is elkészíthető, ekkor előadás keretében kerül sor az elvégzett munka ismertetésére. Az esszére vagy prezentációra maximum 30 pont szerezhető.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelésösszesen: 35
  • részteljesítmény-értékelés (esszé vagy prezentáció): 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
72-84
Közepes 65-71
Elégséges 50-64
Elégtelen < 49

Javítás és pótlás

A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. A házi feladat késedelmesen a pótlási időszakban pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
házi feladat készítése 40
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 26
vizsgafelkészülés 0
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: a tárgy témája, tematikája, tudnivalókA környezetgazdaságtan tárgya és módszerei. Környezeti alapfogalmak. Ökológiai szolgáltatások. A gazdaság és a környezet közötti kölcsönhatások. A környezeti válság kialakulása, globalizáció, globális problémák. A környezeti válságra vonatkozó nemzetközi reakciók.Növekedés, fejlődés és környezetvédelem.A környezetvédelmi Kuznets-görbe. A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulásaA termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. A fenntartható fejlődés alapelvei, stratégiái, szintjei. A fenntarthatósági átmenet összetevőiA gazdasági és környezeti teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntarthatósági indikátorok, új típusú mutatók.Külső gazdasági hatás, közjavak, tranzakciós költségek, diszkontálás.Pigou és Coase tételei. A környezetszennyezés optimális szintje.A környezetpolitikai beavatkozások (környezeti szabályozás) alapelvei és típusai. A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabályok. A tétel gyakorlati alkalmazásának vizsgálata.A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: közvetlen előírások alapelvei és típusai. Szennyezési jogok piacaA Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: gazdasági ösztönzők alapelvei és típusai. Választás a szabályzóeszközök között, az egyes szabályzóeszközök előnyei és hátrányai. A szabályozás kormányzati kudarcai. A bizonytalanság hatásai. Vállalati innováció eltérő szabályozási környezetben.A természeti erőforrások kitermelésének és felhasználásának gazdaságtana – bevezetés.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Princz-Jakovics Tibor PhD egyetemi adjunktus princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.