Programme: BSc in Environmental Engineering
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The aim of the course is to acquaint environmental engineering students with the theory, methodology and some examples of practical application of environmental economics.
Academic results
Knowledge
- knowledge of the basic concepts, theories, national economy and international contexts of environmental economics.
- the typical sustainability and macro-level environmental indicators.
- the possibilities and main principles of environmental regulation related to their special field of interest.
Skills
- explore and analyze the facts and basic relations concerning the interactions of economic and environmental systems using the learned theories and methods, to formulate independent conclusions and critical remarks,
- prepare decision-making proposals for technical-economic alternatives that include environmental issues in a significant way.
- follow and interpret international economic processes, as well as changes in the relevant, related policies and legislation of the environmental field, and their effects. These are taken into account in their analyzes, proposals and decisions.
- apply the techniques of solving environmental and economic problems, the problem solving methods, their application conditions and limitations.
- work with other disciplines.
Attitude
- demonstrate problem-sensitive, proactive behavior in order to ensure quality work, they are initiators.
- susceptible to the reception of new information, new professional knowledge and methodologies, open to new, independent and cooperative tasks and responsibilities. They strive to develop their knowledge and working relationships.
- are open to the changes of the wider economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, they strive to follow and understand the changes.
- are inclusive for views of others, on sectoral, national and European values (including social, ecological and sustainability aspects).
Independence and responsibility
- take responsibility for analyzes, conclusions and decisions.
- take responsibility for compliance with professional, legal, ethical standards and rules related to work and conduct.
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve házi feladat alapján történik.
Performance assessment methods
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a környezetgazdaságtani fogalmak helyes értelmezése, illetve a környezetszabályozás alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Zárthelyi dolgozatonként maximum 35 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy kiválasztott környezetgazdaságtani témában csoportmunka keretében házi feladat készítése. A házi feladat esszé formátumú kb. 10-15 oldal/fő tartalmi kidolgozású írásmű. A házi feladat prezentációs formában is elkészíthető, ekkor előadás keretében kerül sor az elvégzett munka ismertetésére. Az esszére vagy prezentációra maximum 30 pont szerezhető.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelésösszesen: 35
- részteljesítmény-értékelés (esszé vagy prezentáció): 30
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 72-84 |
Satisfactory | 65-71 |
Pass | 50-64 |
Fail | < 49 |
Retake and late completion
A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. A házi feladat késedelmesen a pótlási időszakban pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
házi feladat készítése | 40 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 26 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | -undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Princz-Jakovics Tibor PhD egyetemi adjunktus | princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu |