Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgya célja a környezetmérnök hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan elméletével, módszertanával és a gyakorlati alkalmazás néhány példájával.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével;
- ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat;
- ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatkozó tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg;
- Követi és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
- Alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
- Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
- Befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, ökológiai és fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
- A hallgató önállóan képes a munkájával kapcsolatos környezeti kérdések megválaszolásához szükséges szakirodalmi források keresésére, előzetes feldolgozására.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat), illetve egy részteljesítményértékelés (házi feladat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a környezetgazdaságtani fogalmak helyes értelmezése, illetve a környezetszabályozás alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi dolgozat előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Zárthelyi dolgozatonként maximum 35 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy kiválasztott környezetgazdaságtani témában csoportmunka keretében házi feladat készítése. A házi feladat esszé formátumú kb. 10-15 oldal/fő tartalmi kidolgozású írásmű. A házi feladat prezentációs formában is elkészíthető, ekkor előadás keretében kerül sor az elvégzett munka ismertetésére. Az esszére vagy prezentációra maximum 30 pont szerezhető.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelésösszesen: 35
- részteljesítmény-értékelés (esszé vagy prezentáció): 30
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72-84 |
Közepes | 65-71 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
részteljesítményértékelés (házi feladat) készítése | 40 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésekre | 26 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: a tárgy témája, tematikája, tudnivalók |
2. | A környezetgazdaságtan tárgya és módszerei. Környezeti alapfogalmak. Ökológiai szolgáltatások. A gazdaság és a környezet közötti kölcsönhatások. A környezeti válság kialakulása, globalizáció, globális problémák. A környezeti válságra vonatkozó nemzetközi reakciók. |
3. | Növekedés, fejlődés és környezetvédelem. |
4. | A környezetvédelmi Kuznets-görbe. A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. |
5. | A termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. A fenntartható fejlődés alapelvei, stratégiái, szintjei. A fenntarthatósági átmenet összetevői. |
6. | A gazdasági és környezeti teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntarthatósági indikátorok, új típusú mutatók. |
7. | Külső gazdasági hatás, közjavak, tranzakciós költségek, diszkontálás. |
8. | Pigou és Coase tételei. A környezetszennyezés optimális szintje. |
9. | A környezetpolitikai beavatkozások (környezeti szabályozás) alapelvei és típusai. A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabályok. A tétel gyakorlati alkalmazásának vizsgálata. |
10. | A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: közvetlen előírások alapelvei és típusai. Szennyezési jogok piaca. |
11. | A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: gazdasági ösztönzők alapelvei és típusai. Választás a szabályzóeszközök között, az egyes szabályzóeszközök előnyei és hátrányai. A szabályozás kormányzati kudarcai. A bizonytalanság hatásai. Vállalati innováció eltérő szabályozási környezetben. |
12. | A természeti erőforrások kitermelésének és felhasználásának gazdaságtana – bevezetés. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Princz-Jakovics Tibor | egyetemi adjunktus / senior lecturer | princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.