I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetgazdaságtan
Azonosító
BMEGT42A402
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja a környezetmérnök hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan elméletével, módszertanával és a gyakorlati alkalmazás néhány példájával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével;
  2. ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat;
  3. ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatkozó tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg;
  2. Követi és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
  3. Alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  4. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  2. Befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, ökológiai és fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  2. A hallgató önállóan képes a munkájával kapcsolatos környezeti kérdések megválaszolásához szükséges szakirodalmi források keresésére, előzetes feldolgozására.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat), illetve egy részteljesítményértékelés (házi feladat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a környezetgazdaságtani fogalmak helyes értelmezése, illetve a környezetszabályozás alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi dolgozat előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Zárthelyi dolgozatonként maximum 35 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy kiválasztott környezetgazdaságtani témában csoportmunka keretében házi feladat készítése. A házi feladat esszé formátumú kb. 10-15 oldal/fő tartalmi kidolgozású írásmű. A házi feladat prezentációs formában is elkészíthető, ekkor előadás keretében kerül sor az elvégzett munka ismertetésére. Az esszére vagy prezentációra maximum 30 pont szerezhető.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 35
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelésösszesen: 35
  • részteljesítmény-értékelés (esszé vagy prezentáció): 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
72-84
Közepes 65-71
Elégséges 50-64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
részteljesítményértékelés (házi feladat) készítése 40
félévközi készülés órákra 12
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésekre 26
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: a tárgy témája, tematikája, tudnivalók
2. A környezetgazdaságtan tárgya és módszerei. Környezeti alapfogalmak. Ökológiai szolgáltatások. A gazdaság és a környezet közötti kölcsönhatások. A környezeti válság kialakulása, globalizáció, globális problémák. A környezeti válságra vonatkozó nemzetközi reakciók.
3. Növekedés, fejlődés és környezetvédelem.
4. A környezetvédelmi Kuznets-görbe. A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása.
5. A termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. A fenntartható fejlődés alapelvei, stratégiái, szintjei. A fenntarthatósági átmenet összetevői.
6. A gazdasági és környezeti teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntarthatósági indikátorok, új típusú mutatók.
7. Külső gazdasági hatás, közjavak, tranzakciós költségek, diszkontálás.
8. Pigou és Coase tételei. A környezetszennyezés optimális szintje.
9. A környezetpolitikai beavatkozások (környezeti szabályozás) alapelvei és típusai. A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabályok. A tétel gyakorlati alkalmazásának vizsgálata.
10. A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: közvetlen előírások alapelvei és típusai. Szennyezési jogok piaca.
11. A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: gazdasági ösztönzők alapelvei és típusai. Választás a szabályzóeszközök között, az egyes szabályzóeszközök előnyei és hátrányai. A szabályozás kormányzati kudarcai. A bizonytalanság hatásai. Vállalati innováció eltérő szabályozási környezetben.
12. A természeti erőforrások kitermelésének és felhasználásának gazdaságtana – bevezetés.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Princz-Jakovics Tibor egyetemi adjunktus / senior lecturer princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.