Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
Az üzleti környezet pontos felderítése a sikeres üzleti tervezés és implementáció szükségszerű és racionális feltétele. A kurzus célja, hogy a hallgatóság számára támpontokat adjon az üzleti környezet sokféleségének értelmezéséhez, az üzleti környezet feltárásához szükséges nemzetközi gyakorlatban használt módszertanok készség szintű elsajátításához és a stratégiai tervezés alapvető fogalmainak és rendszerének megértéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az üzleti stratégia alapvető fogalmi rendszerét, a stratégiai tervezés lényegét,
- ismeri az üzleti folyamatok stekholdereinek tipikus elvárásait,
- ismeri az üzleti környezet elemzésére szolgáló legfontosabb modelleket és módszereket,
- ismeri az üzleti környezet elemzése során kapott eredmények stratégiai szintre történő transzformációjának lehetőségeit
Képesség
- Képes önálló tanulásra,
- képes követni és megérteni az üzleti környezet szakirodalmát,
- képes az üzleti környezet témájáról szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikálni,
- képes az üzleti környezet elemzésében szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- törekszik az üzleti környezet elemzési módszerei fejlődésének követésére és használatba vételére,
- törekszik az alapos, rendszerszemléletű környezetelemzésre.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani követelményeknek megfelelő elemzési feladatok elvégzésére,
- a szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel végzi elemzőmunkáját.
- csapatmunkában együttműködik munkatársaival a feladatok megoldásában,
- rendszerszemléletű megközelítést alkalmaz a környezet elemzésére.
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Capon, C. (2009): Understanding the Business Enviroment, Pearson, Harlow
- Worthington, I., Britton, C. (2009): The Business Enviroment. Sixth Edition. Pearson, Harlow
- Hamilton, L., Webster, P. (2015): The International Business Environment. Third Edition. Oxford University Press, Oxford
Általános szabályok
Az aláírás megszerzése a félév során írandó kettő zárthelyi dolgozat összesített eredményének minimum szintjéhez, valamint a félév során elkészítendő csoportos beadandó feladat határidőre történő benyújtásához, tanórai prezentálásához és a beadandó feladat értékelésének minimum szintjéhez kötött. A tantárgyból érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga alapján szerezhető.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. A ZH írásban történik. 2. Mindkét ZH a tárgyalt témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá. A ZH jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből, illetve igaz-hamis állításokból áll. 3. Egy-egy ZH megírására 20 perc áll rendelkezésre. 4. A kettő ZH alapján összesen 20 pont szerezhető, egy-egy ZH 10-10 pontot ér. 5. A csoportos beadandó feladattal 20 pont szerezhető. 6. A csoportos beadandó feladat részleteiről az első előadás alkalmával szóbeli és részletes írásbeli tájékoztatás történik. A csoportos beadandó feladat benyújtására legkésőbb hét naptári nappal a hallgatói prezentációk megkezdésig bezárólag van lehetőség. 7. A tantárgyból megajánlott jegy szerezhető, ennek feltételeit az oktató a félév elején kihirdeti. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): 1. A vizsga írásban történik. 2. A vizsga a tárgyalt témakörök komplex megértésére és összefüggéseik átlátására fókuszál, így jellegéből fakadóan esszé típusú. A vizsgán előfordulható esszékérdések a szorgalmi időszakban kihirdetésre kerülnek. 3. A vizsga megírására 25 perc áll rendelkezésre. 4. A vizsga egy esszékérdést tartalmaz, mely alapján összesen 10 pont szerezhető. 5. A vizsga eredményes legalább 5 pont elérése esetén.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga: 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportos beadandó feladatból minimum 10 pont, továbbá a kettő ZH-ból összesen minimum 10 pont elérése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 10-100 |
Jeles | 9 |
Jó | 8 |
Közepes | 6-7 |
Elégséges | 5 |
Elégtelen | 0-4 |
Javítás és pótlás
1. A ZH pótlási/javítási lehetőségének ideje a szorgalmi időszak utolsó hete. 2. Mindkettő ZH pótolható/javítható. 3. Pótlás/javítás esetén a pót/javító ZH-n elért eredmény számít. 4. A csoportos beadandó feladat benyújtásának pótlásárara legkésőbb három naptári nappal a hallgatói prezentációk megkezdéséig bezárólag van lehetőség. 5. Vizsga javítása a TVSz 123. § szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
csoportos beadandó feladat elkészítésében, bemutatásában való részvétel 8x3=24 | csoportos beadandó feladat elkészítésében, bemutatásában való részvétel 8x3=24 |
vizsgafelkészülés | 38 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. ….-n, érvényes 2020. ………………-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az üzleti környezet fogalma és kapcsolódási pontjai az érték, jövőkép, küldetés fogalmához. |
2. | Az üzleti környezet kapcsolata a stratégiai tervezéssel. |
3. | Az üzleti környezet feltárása, mint csoportmunka. |
4. | Az üzleti környezetben elfoglalt pozíció azonosítására alkalmas módszerek. |
5. | PESTEL elemzés és SWOT elemzés gyakorlati alkalmazása esettanulmányon keresztül. |
6. | Erőforrás elemzés és Stakeholder elemzés gyakorlati alkalmazása esettanulmányon keresztül. |
7. | Az üzleti vászon (Business Canvas) és alkalmazási lehetőségei. |
8. | Az üzleti környezet makroszintű kulturális vetülete, a nemzeti kultúra. |
9. | Az üzleti környezet mikroszintű kulturális vetülete, a szervezeti kultúra. |
10. | Hallgatói csoportmunkák prezentációi |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.