Verziók
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy induktív módon, mindennapi témákon keresztül bevezetést nyújtson a tárgyesztétika világába, hogy bemutassa tervezett környezetünket esztétikai szempontjait az egyetem bármely hallgatója számára. Az előadásokon az objektív esztétika módszertanát használva először a design fogalmával és koncepciójával ismerkedünk meg, az elméleti rész után esettanulmányok (székek, kerékpárok) vizsgálatán keresztül. A beltér után a kültérre kiterjesztve folytatjuk a vizsgálatot, majd különböző médiumokkal (fotó, reklám) ismerkedünk meg.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogóan ismeri az adott képzési terület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.
- Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
- Birtokában van azon ismeretek körének, amelyek szükségesek az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe való belépéshez.
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Jól ismeri szakterülete szókincsét, az írott és beszélt nyelvi kommunikáció sajátosságait: legfontosabb formáit, módszereit, és technikáit anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.
Képesség
- Ellátja a szakképzettségének megfelelő munkakört.
- Elvégzi a szakterülete ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisét, az összefüggések szintetikus megfogalmazását és adekvát értékelését.
- Szakterülete eljárásrendjét, legfontosabb elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát feladatai végrehajtásakor alkalmazza.
- Megért, illetve értelmez összefüggő szövegeket, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó-, állóképeket, térképeket, diagramokat.
Attitűd
- Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik, amelyet a szakmai és szélesebb társadalmi közösség felé is vállal.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
Önállóság és felelősség
- Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Szakmai útmutatás alapján végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- A szakterülete megalapozó nézeteit felelősséggel vállalja.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadás, múzeumlátogatás
Tanulástámogató anyagok
- Csíkszentmihályi Mihály – Eugene Halton: Tárgyaink tükrében – Az vagy, amit birtokolsz. Budapest, Libri, 2011.
- Kepes György: A látás nyelve. Budapest, Gondolat, 1979.
- Cságoly Ferenc: A szépség. Budapest, Akadémiai, 2014.
- Ernyei Gyula: Design: Tervezéselmélet és termékformálás 1750–2010. Budapest, Ráday, 2011.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: Érdemjegy szerzéséhez a két zárthelyi mindegyikének legalább elégséges teljesítése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 0%
- 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 0%
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat) : 0%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 0%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90 |
Jó | 77 |
Közepes | 64 |
Elégséges | 50 |
Elégtelen |
Javítás és pótlás
Az elmaradt vagy sikertelen zárthelyi pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28 | 14×2=28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x8=16 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 16 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Jász Borbála | egyetemi tanársegéd | jasz.borbala@filozofia.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.