Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TREND ÉS STÍLUS (TÁRGYESZTÉTIKA)
Azonosító
BMEGT41V103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
élévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Héder Mihály
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa, érvényes 2020. április 29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy induktív módon, mindennapi témákon keresztül bevezetést nyújtson a tárgyesztétika világába, hogy bemutassa tervezett környezetünket esztétikai szempontjait az egyetem bármely hallgatója számára. Az előadásokon az objektív esztétika módszertanát használva először a design fogalmával és koncepciójával ismerkedünk meg, az elméleti rész után esettanulmányok (székek, kerékpárok) vizsgálatán keresztül. A beltér után a kültérre kiterjesztve folytatjuk a vizsgálatot, majd különböző médiumokkal (fotó, reklám) ismerkedünk meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogóan ismeri az adott képzési terület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.
  2. Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
  3. Birtokában van azon ismeretek körének, amelyek szükségesek az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe való belépéshez.
  4. Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
  5. Jól ismeri szakterülete szókincsét, az írott és beszélt nyelvi kommunikáció sajátosságait: legfontosabb formáit, módszereit, és technikáit anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.
Képesség
  1. Ellátja a szakképzettségének megfelelő munkakört.
  2. Elvégzi a szakterülete ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisét, az összefüggések szintetikus megfogalmazását és adekvát értékelését.
  3. Szakterülete eljárásrendjét, legfontosabb elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát feladatai végrehajtásakor alkalmazza.
  4. Megért, illetve értelmez összefüggő szövegeket, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó-, állóképeket, térképeket, diagramokat.
Attitűd
  1. Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  3. Fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik, amelyet a szakmai és szélesebb társadalmi közösség felé is vállal.
  4. Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
Önállóság és felelősség
  1. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
  2. Szakmai útmutatás alapján végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. A szakterülete megalapozó nézeteit felelősséggel vállalja.
  5. Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadás, múzeumlátogatás

Tanulástámogató anyagok

  • Csíkszentmihályi Mihály – Eugene Halton: Tárgyaink tükrében – Az vagy, amit birtokolsz. Budapest, Libri, 2011.
  • Kepes György: A látás nyelve. Budapest, Gondolat, 1979.
  • Cságoly Ferenc: A szépség. Budapest, Akadémiai, 2014.
  • Ernyei Gyula: Design: Tervezéselmélet és termékformálás 1750–2010. Budapest, Ráday, 2011.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: Érdemjegy szerzéséhez a két zárthelyi mindegyikének legalább elégséges teljesítése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 0%
  • 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 0%
  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60%
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat) : 0%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 0%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90
77
Közepes 64
Elégséges 50
Elégtelen

Javítás és pótlás

Az elmaradt vagy sikertelen zárthelyi pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28 14×2=28
félévközi készülés a gyakorlatokra 0
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x8=16
házi feladat elkészítése 0
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 16
vizsgafelkészülés 0
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Jász Borbála egyetemi tanársegéd jasz.borbala@filozofia.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.