Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ALKALMAZOTT TERMÉKMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT52MN29
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser MSc - Termékmenedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser MSc - Termékmenedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
A Termékmenedzsment modulra történt felvétel – Enrolling to the Product management module
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. április 29-én, érvényes 2020. február 10-től.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és speciális területeinek megismerése a mester-szemináriumok során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
  2. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékfejlesztéshez kapcsolódó fontosabb fogalmakról.
  3. Ismeri a termékinnovációs modellek generációit, a termékinnovációs folyamat elemeit és a folyamatmodellezés módszereit, annak szoftverekkel támogatott lehetőségeit (pl. ARIS Express).
  4. Ismeri a termékfejlesztéshez kapcsolódó műszaki, gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
  5. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a termékfejlesztés szervezeti kereteinek elemeiről, a teammunka megjelenési formáiról a termékfejlesztés során.
  6. Ismeri a fogyasztóvédelemre, különösen a termékbiztonsági szempontokra és követelményekre vonatkozó műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásait.
  7. Ismeri a szabadalom, versenyelőny termékújdonság témakörhöz köthető iparjogvédelmi szakkifejezéseket és azoknak a termékfejlesztésben betöltött szerepét.
  8. Érti és alkalmazza a designmenedzsment szemlélet és gondolkodás sajátosságait, eszköztárát.
Képesség
  1. Képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni.
  2. A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
  3. Képes termékfejlesztési folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempontokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületekkel történő eredményes kommunikációra.
  4. Képes innovációs folyamatok tervezésének és megvalósításának összehangolására.
  5. Képes a piaci szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint a termékfejlesztéshez és termékmenedzsmenthez hasznos információkat gyűjteni és azt megfelelően feldolgozni és rendszerezni.
  6. Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
  7. Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Attitűd
  1. Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és ezen ismeretek proaktív alkalmazására.
  2. Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
  3. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes műszaki és a hozzájuk kapcsolódó gazdasági jellegű feladatok megértésére és megoldására.
  2. Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek (elsősorban műszaki, gazdasági, jogi) képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal.
  3. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabá-lyozás előírásaira, valamint a kapcsolódó szakmai, etikai szempontokra is.
  4. Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos piac technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásait.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában és egyénileg készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése részteljesítmény értékelés (házi feladat) és szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató projektfeladat- és diplo-mamunkatémájához szorosan kapcsolódó (termékfejlesztés menedzsment témájú) beadandó feladat té-mavezetői értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli részvizsga: 75%
  • évközi eredmények beszámítása: 25%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az előadások 70%-án történő részvétel, valamint hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartam érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85–90
75-84
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 15:00 óráig adható be elektronikus formában. 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
házi feladat elkészítése
vizsgafelkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. április 29-én, érvényes 2020. február 10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Termékinnovációs modellek generációi, a termékfejlesztés folyamata és folyamatmodellezés
2. A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései
3. A termékfejlesztés szervezeti keretei, csapatmunka a termékfejlesztésben
4. Szoftvertermékek fejlesztési folyamatai, UX és Experience Design
5. Termékkommunikáció, reklám
6. Fogyasztóvédelmi szempontok a termékfejlesztésben
7. Szabadalom, versenyelőny termékújdonság témakörhöz köthető iparjogvédelmi szempontok a termékfejlesztésben
8. A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel)
9. Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szabó Bálint tanársegéd szabobalint@erg.bme.hu
Geszten Dalma Ph.D. hallgató gesztend@erg.bme.hu
Tóth Áron Ph.D. hallgató totharon@erg.bme.hu
Zétényi Tamás tud. munkatárs zetenyi@erg.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.