Szak: Műszaki menedzser MSc - Termékmenedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser MSc - Termékmenedzsment specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és speciális területeinek megismerése a mester-szemináriumok során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékfejlesztéshez kapcsolódó fontosabb fogalmakról.
- Ismeri a termékinnovációs modellek generációit, a termékinnovációs folyamat elemeit és a folyamatmodellezés módszereit, annak szoftverekkel támogatott lehetőségeit (pl. ARIS Express).
- Ismeri a termékfejlesztéshez kapcsolódó műszaki, gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a termékfejlesztés szervezeti kereteinek elemeiről, a teammunka megjelenési formáiról a termékfejlesztés során.
- Ismeri a fogyasztóvédelemre, különösen a termékbiztonsági szempontokra és követelményekre vonatkozó műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásait.
- Ismeri a szabadalom, versenyelőny termékújdonság témakörhöz köthető iparjogvédelmi szakkifejezéseket és azoknak a termékfejlesztésben betöltött szerepét.
- Érti és alkalmazza a designmenedzsment szemlélet és gondolkodás sajátosságait, eszköztárát.
Képesség
- Képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni.
- A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes termékfejlesztési folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempontokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületekkel történő eredményes kommunikációra.
- Képes innovációs folyamatok tervezésének és megvalósításának összehangolására.
- Képes a piaci szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint a termékfejlesztéshez és termékmenedzsmenthez hasznos információkat gyűjteni és azt megfelelően feldolgozni és rendszerezni.
- Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
- Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és ezen ismeretek proaktív alkalmazására.
- Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes műszaki és a hozzájuk kapcsolódó gazdasági jellegű feladatok megértésére és megoldására.
- Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek (elsősorban műszaki, gazdasági, jogi) képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal.
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabá-lyozás előírásaira, valamint a kapcsolódó szakmai, etikai szempontokra is.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos piac technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásait.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában és egyénileg készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
- Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése részteljesítmény értékelés (házi feladat) és szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató projektfeladat- és diplo-mamunkatémájához szorosan kapcsolódó (termékfejlesztés menedzsment témájú) beadandó feladat té-mavezetői értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli részvizsga: 75%
- évközi eredmények beszámítása: 25%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az előadások 70%-án történő részvétel, valamint hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartam érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 15:00 óráig adható be elektronikus formában. 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
házi feladat elkészítése | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. április 29-én, érvényes 2020. február 10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Termékinnovációs modellek generációi, a termékfejlesztés folyamata és folyamatmodellezés |
2. | A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései |
3. | A termékfejlesztés szervezeti keretei, csapatmunka a termékfejlesztésben |
4. | Szoftvertermékek fejlesztési folyamatai, UX és Experience Design |
5. | Termékkommunikáció, reklám |
6. | Fogyasztóvédelmi szempontok a termékfejlesztésben |
7. | Szabadalom, versenyelőny termékújdonság témakörhöz köthető iparjogvédelmi szempontok a termékfejlesztésben |
8. | A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel) |
9. | Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szabó Bálint | tanársegéd | szabobalint@erg.bme.hu |
Geszten Dalma | Ph.D. hallgató | gesztend@erg.bme.hu |
Tóth Áron | Ph.D. hallgató | totharon@erg.bme.hu |
Zétényi Tamás | tud. munkatárs | zetenyi@erg.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.