Célkitűzések
Bevezetni a hallgatókat az egyén és a társadalom kapcsolatrendszerének komplexitásába, jellemző megközelítéseibe és kutatásának módszertani alapjaiba.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Slide-ok a kurzus hivatalos elektornikus felületén. Slides on the Moodle site of the subject.
- Atkinson et al. (eds.): Pszichológia. Osiris, 1994, 18-19. fejezetek.
- Aronson, E.: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1984.
- Aronson, E. – Tavris, C. Történtek hibák, de nem én tehetek róluk: Az önigazolás lélektana, Ab Ovo Kiadói Kft., 2009.
- Breckler, S. J. – Olson, J. M. – Wiggins, E. C. Social Psychology Alive. Belmont: Thomson Higher Education, 2006.
- Smith, E. R. – Mackie, D. (2005): Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 0%
- 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 0%
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 0%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 0%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A vizsgajegy megszerzésének feltétele a két zárthelyi dolgozaton legalább 4-4 pont teljesítése. Ha legalább az egyik zárthelyi dolgozat pontszáma megvan minimum 4 pont, akkor a pótlási héten és/vagy a vizsgaidőszakban bármelyik dolgozat eredménye pótolható vagy javítható. A pótlási héten/vizsgaidőszakban írt dolgozat eredménye a korábbi eredményeket nem rontja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x16=32 |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
vizsgafelkészülés | |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A szociálpszichológia tárgya. Az arousal. Társas facilitáció és inhibíció. A konformitás típusai. |
2. | A helyzet hatalma I. Az engedelmesség. A tekintély hatása viselkedésünkre. A bámészkodó hatás. |
3. | A helyzet hatalma II. Az intézményes szerepek hatása viselkedésünkre. Etika és szociálpszichológia. |
4. | Attribúció. Implikált személyiségelméletek. Sztereotípia. |
5. | Attitűd, előítélet és diszkrimináció. |
6. | 1. ZH. |
7. | Az előfeszítés (priming) és az Implicit Asszociációs Teszt (IAT). A szociálpszichológia módszere. |
8. | Nonverbális kommunikáció I. Gesztusok, mimika, kézjelek, proxemika. |
9. | Nonverbális kommunikáció II. Nem verbális érzelemkifejezés. Emblémák, kulturális szignálok. |
10. | Iskolai szociálpszichológia. A Pygmalion- effektus. |
11. | A tekintély kialakítás és fenntartása. Metakommunikáció. |
12. | Vezetők a csoportban, vezetői stílusok. |
13. | Az emlékezés: kódolás, tárolás és előhívás. |
14. | 2. ZH. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bíró Gábor István | egyetemi adjunktus | biro.gabor.istvan@filozofia.bme.hu |
Szemere Alexandra | egyetemi tanársegéd | szemere.szandra@filozofia.bme.hu |
Dr. Ziegler Zsolt | egyetemi adjunktus | zsolt.ziegler@filozofia.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.