I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A TÁRSAS LÉNY (SZOCIÁLPSZICHOLÓGIAI ISMERETEK
Azonosító
BMEGT419722
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Láng Benedek
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
lang.benedek@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.10.04-től).

Célkitűzések

Bevezetni a hallgatókat az egyén és a társadalom kapcsolatrendszerének komplexitásába, jellemző megközelítéseibe és kutatásának módszertani alapjaiba.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
  2. Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
  3. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
  4. Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
  3. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
  4. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
  5. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  6. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  7. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
  1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Kommunikáció írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Slide-ok a kurzus hivatalos elektornikus felületén. Slides on the Moodle site of the subject.
  • Atkinson et al. (eds.): Pszichológia. Osiris, 1994, 18-19. fejezetek.
  • Aronson, E.: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1984.
  • Aronson, E. – Tavris, C. Történtek hibák, de nem én tehetek róluk: Az önigazolás lélektana, Ab Ovo Kiadói Kft., 2009.
  • Breckler, S. J. – Olson, J. M. – Wiggins, E. C. Social Psychology Alive. Belmont: Thomson Higher Education, 2006.
  • Smith, E. R. – Mackie, D. (2005): Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 0%
  • 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 0%
  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 0%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 0%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86–90
74–85
Közepes 62–73
Elégséges 50–61
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A vizsgajegy megszerzésének feltétele a két zárthelyi dolgozaton legalább 4-4 pont teljesítése. Ha legalább az egyik zárthelyi dolgozat pontszáma megvan minimum 4 pont, akkor a pótlási héten és/vagy a vizsgaidőszakban bármelyik dolgozat eredménye pótolható vagy javítható. A pótlási héten/vizsgaidőszakban írt dolgozat eredménye a korábbi eredményeket nem rontja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés a gyakorlatokra
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x16=32
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
vizsgafelkészülés
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés. A szociálpszichológia tárgya. Az arousal. Társas facilitáció és inhibíció. A konformitás típusai.
2. A helyzet hatalma I. Az engedelmesség. A tekintély hatása viselkedésünkre. A bámészkodó hatás.
3. A helyzet hatalma II. Az intézményes szerepek hatása viselkedésünkre. Etika és szociálpszichológia.
4. Attribúció. Implikált személyiségelméletek. Sztereotípia.
5. Attitűd, előítélet és diszkrimináció.
6. 1. ZH.
7. Az előfeszítés (priming) és az Implicit Asszociációs Teszt (IAT). A szociálpszichológia módszere.
8. Nonverbális kommunikáció I. Gesztusok, mimika, kézjelek, proxemika.
9. Nonverbális kommunikáció II. Nem verbális érzelemkifejezés. Emblémák, kulturális szignálok.
10. Iskolai szociálpszichológia. A Pygmalion- effektus.
11. A tekintély kialakítás és fenntartása. Metakommunikáció.
12. Vezetők a csoportban, vezetői stílusok.
13. Az emlékezés: kódolás, tárolás és előhívás.
14. 2. ZH.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bíró Gábor István egyetemi adjunktus biro.gabor.istvan@filozofia.bme.hu
Szemere Alexandra egyetemi tanársegéd szemere.szandra@filozofia.bme.hu
Dr. Ziegler Zsolt egyetemi adjunktus zsolt.ziegler@filozofia.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.