I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52M521
A tantárgy jellege
részidős képzés kontaktórás tanegysége
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné Dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tárgy célja • a pedagógiai pszichológia fő témaköreinek megismerése • a pedagógiai folyamatok szociálpszichológiai aspektusainak megismerése, különös tekintettel az csoportfolyamatokra • a tanári szerep pedagógiai pszichológiai sajátosságainak megismerése • az átlagtól eltérő tanulók jellemzőinek és megsegítési lehetőségeinek áttekintése

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a tanulók családi hátterének (szülői nevelés), valamint a kortárskapcsolatok hatásainak és szerepének ismerete a személyiség fejlődésében
  2. a tanárok által is használható módszerek alkalmazásában való jártásság, amelyek alkalmasak a tanulói személyiség különböző aspektusainak megismerésére való jártasság
Képesség
  1. az átlagtól eltérő tanulók pszichés jellemzőinek és megsegítési lehetőségeiknek a megismerése
  2. a tanulói közösségfejlesztéshez szükséges csoportfolyamatoknak a megismerése
  3. a tanulók konfliktus kezelési módjainak és azok fejlesztési lehetőségeinek ismerete
Attitűd
  1. a tanári szerephez kapcsolódóan az ismeretek birtokában tudatos szerepvállalás, szakmai munkára vonatkozó önreflexió fejlődése
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
  • Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
  • Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iksolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
  • Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
  • Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
  • Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
  • Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
  • Mészáros Aranka (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
  • Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt (szerk.) (2011): Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában. Budapest: L’Harmattan Kiadó
  • Ranschburg Jenő (2010): A mélységből kiáltok. Depresszió, öngyilkosság és kábítószer a serdülőkorban. Budapest: Saxum Kiadó. Budapest
  • Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
  • Vajda Zsuzsanna, Kosa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest: Osiris Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód ér-vényesítése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga) a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése adott pedagógiai szituációk esetében.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 20%
  • összesen: 20%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 80%
  • összesen: 80%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 40-60
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
vizsgafelkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A pedagógiai pszichológia célja, főbb témakörei, módszerei. Az iskola szerepe a szocializációban
2. Társas kapcsolatok fejlődése, csoport, csoportfolyamatok törvényszerűségei: csoportnorma, csoportnyomás.
3. A média szocializációs hatása.
4. Osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakció
5. A tanári szerep. Hatalom és tekintély problémái: vezetés, fegyelmezés, értékelés. Hatékony kommunikáció.
6. Konfliktusok az iskolában, konfliktuskezelési lehetőség, az iskolai erőszak kérdése
7. Pedagógus mentálhigiéné, szakmai ártalmak (stressz kezelés, kiégés)
8. Az átlagtól eltérő tanulók az iskolában, serdülőkori devianciák és kezelési lehetőségeik

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.