Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A szervezetfejlesztési folyamatban használható új, kreatív csoportmódszerek megismerése és elsajátítása. A kurzus során a hallgatók megismerkednek a szervezetfejlesztésben használható különböző csoportmódszerek folyamatával, gyakorlatokon keresztül megtapasztalják a módszerek működtetését, kipróbálják, hogyan használjanak kreatív módszereket a fejlesztési folyamatban és problémamegoldásban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó tudása van a szervezeti közegben alkalmazható kreatív módszerekről.
- Tájékozott a különböző módszerek alkalmazási területeit illetően.
- Ismeri a szervezetfejlesztés kialakításához kapcsolódó legfontosabb modelleket.
- Ismeri a szervezeti beavatkozás tervezés és megvalósítás alapvető lépéseit.
- Tájékozott a lehetséges, programmegvalósítás szervezeti tényezőit illetően.
Képesség
- Képes a munkapszichológiai ismeretek és eszközök felhasználásával meghatározott célokhoz, feladatokhoz kapcsolódó vizsgálatok, eljárások megtervezésére és kivitelezésére.
- Képes a kurzus során ismertetett eszközöket és módszereket önállóan megválasztani és alkalmazni.
- Képes önállóan és kreatívan gondolkodni.
- Képes a témához kapcsolódó, strukturált szakmai anyagok elkészítésére.
- Képes elméleti és gyakorlati tudását szintetizálni.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő új nézőpontok kapcsán.
- Empatikus hozzáállást tanúsít a másokkal való közös munka során.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van a visszajelzésre a munkájával kapcsolatban.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
Oktatásmódszertan
Sajátélmény alapú tananyag-feldolgozás, workshop és gyakorlati demonstráció.
Tanulástámogató anyagok
- Bakacsi Gyula (1996): Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest.
- Perrow, C. (1997): Szervezetszociológia, Osiris Kiadó, Budapest.
- Klein Sándor (2012): Vezetés- és szervezetpszichológia. Edge 2000 Kft., Budapest.
- Kaszás György (2011): Gondolkodjunk, mert vagyunk! 12 kreatív problémamegoldó módszer, HVG Kiadó, Budapest.
- OWEN, Harrison (2015): The Open Space Technology, Berrett-Kohler Publishers Inc.
- BROWN, Juanita – ISAACS, David (2005): The World Cafe, Berrett-Koehler Publishers.
- Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/)
- Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli anyag (házi feladat) készítése előre megadott szervezetfejlesztési témákból vagy esettanulmány készítése megadott módszerek alkalmazásával. Írásbeli szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összegzése alapján, csoport előtt történő szóbeli prezentáció (Pptx, Canva vagy Prezi formátumban).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat: előre megadott témák közül szabadon választva a hallgató által előkészített szervezetpszichológiai módszertani fókuszú programterv kidolgozása, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel : 50
- házidolgozat : 25
- prezentáció: 25
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | > 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés a szóbeli prezentációra | 26 |
házi feladat elkészítése | 20 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | SOAR workshop |
2. | World Café |
3. | Szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek: |
4. | Brainstorming módszer formái, típusai |
5. | Halszálka módszer (Ishikawa) |
6. | A hat kalap módszer |
7. | Mandala-módszer |
8. | Ötletmátrix módszere |
9. | SCAMPER-módszer |
10. | Véletlenszerű behatás módszere |
11. | Provokáció/elmozdulás módszere |
12. | Nominális Csoportmódszer (NCM) |
13. | Polano-módszer |
14. | Konvergens és divergens gondolkodás, két agyféltekés kreativitás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Balogh Péter | megbízott oktató | balogh.peter@icons.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.