Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETPSZICHOLÓGIAI MÓDSZEREK 2.
Azonosító
BMEGT52M110
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.05.25.) az 580302/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.05.25-től.

Célkitűzések

A szervezetfejlesztési folyamatban használható új, kreatív csoportmódszerek megismerése és elsajátítása. A kurzus során a hallgatók megismerkednek a szervezetfejlesztésben használható különböző csoportmódszerek folyamatával, gyakorlatokon keresztül megtapasztalják a módszerek működtetését, kipróbálják, hogyan használjanak kreatív módszereket a fejlesztési folyamatban és problémamegoldásban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó tudása van a szervezeti közegben alkalmazható kreatív módszerekről.
  2. Tájékozott a különböző módszerek alkalmazási területeit illetően.
  3. Ismeri a szervezetfejlesztés kialakításához kapcsolódó legfontosabb modelleket.
  4. Ismeri a szervezeti beavatkozás tervezés és megvalósítás alapvető lépéseit.
  5. Tájékozott a lehetséges, programmegvalósítás szervezeti tényezőit illetően.
Képesség
  1. Képes a munkapszichológiai ismeretek és eszközök felhasználásával meghatározott célokhoz, feladatokhoz kapcsolódó vizsgálatok, eljárások megtervezésére és kivitelezésére.
  2. Képes a kurzus során ismertetett eszközöket és módszereket önállóan megválasztani és alkalmazni.
  3. Képes önállóan és kreatívan gondolkodni.
  4. Képes a témához kapcsolódó, strukturált szakmai anyagok elkészítésére.
  5. Képes elméleti és gyakorlati tudását szintetizálni.
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő új nézőpontok kapcsán.
  3. Empatikus hozzáállást tanúsít a másokkal való közös munka során.
  4. Törekszik az önkritikára.
  5. Igénye van a visszajelzésre a munkájával kapcsolatban.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Sajátélmény alapú tananyag-feldolgozás, workshop és gyakorlati demonstráció.

Tanulástámogató anyagok

  • Bakacsi Gyula (1996): Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest.
  • Perrow, C. (1997): Szervezetszociológia, Osiris Kiadó, Budapest.
  • Klein Sándor (2012): Vezetés- és szervezetpszichológia. Edge 2000 Kft., Budapest.
  • Kaszás György (2011): Gondolkodjunk, mert vagyunk! 12 kreatív problémamegoldó módszer, HVG Kiadó, Budapest.
  • OWEN, Harrison (2015): The Open Space Technology, Berrett-Kohler Publishers Inc.
  • BROWN, Juanita – ISAACS, David (2005): The World Cafe, Berrett-Koehler Publishers.
  • Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/)
  • Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli anyag (házi feladat) készítése előre megadott szervezetfejlesztési témákból vagy esettanulmány készítése megadott módszerek alkalmazásával. Írásbeli szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összegzése alapján, csoport előtt történő szóbeli prezentáció (Pptx, Canva vagy Prezi formátumban).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat: előre megadott témák közül szabadon választva a hallgató által előkészített szervezetpszichológiai módszertani fókuszú programterv kidolgozása, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 50
  • házidolgozat : 25
  • prezentáció: 25
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 85–95
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen > 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a szóbeli prezentációra 26
házi feladat elkészítése 20
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. SOAR workshop
2. World Café
3. Szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek:
4. Brainstorming módszer formái, típusai
5. Halszálka módszer (Ishikawa)
6. A hat kalap módszer
7. Mandala-módszer
8. Ötletmátrix módszere
9. SCAMPER-módszer
10. Véletlenszerű behatás módszere
11. Provokáció/elmozdulás módszere
12. Nominális Csoportmódszer (NCM)
13. Polano-módszer
14. Konvergens és divergens gondolkodás, két agyféltekés kreativitás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Balogh Péter megbízott oktató balogh.peter@icons.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.