Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Pszicholingvisztika
Azonosító
BMETE47MN30
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Lukács Ágnes
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
lukacs.agnes@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar, angol - HU,EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy bemutassa a pszicholingvisztika kutatási területeit és módszereit, és ezeknek a területeknek a legfontosabb eredményeit. A diákok elsajátítják a beszédhangok, szavak és mondatok megértésének, produkci-ójának és elsajátításának modelljeit, és képessé válnak azok kritikai értékelésére, ezeket tudják nyelvészeti és kognitív modellekhez kapcsolni. Szó lesz a nyelv biológiai és társas alapjairól és evolúciójáról, a nyelvelsajátítás és a felnőttkori nyelvhasználat zavarairól is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszicholingvisztika alapfogalmait, összefüggéseit, és az egyes nyelvi szintek feldolgozásának, produkciójának és elsajátításának elméleteit.
Képesség
  1. Képes megérteni a pszicholingvisztikával kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a pszicholingvisztikával különböző témaköreiben.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet az előadások során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Harley, Trevor (2008) The Psychology of Language. Psychology Press.
  • Sedivy, Julie (2014). Language in Mind. UOxford University Press.
  • Pléh, Csaba és Lukács, Ágnes (2014) (szerk) Pszicholingvisztika 1-2. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Budapest: Akadémiai.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli vizsgán történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során 1 írásbeli vizsga gondoskodik. A vizsga feleletválasztós és esszékérdésekből áll. A kérdések lefedik az órai anyagot.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga : 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 51–60
Elégtelen < 51

Javítás és pótlás

A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul/ Az írásbeli vizsga eredményei a pótló héten javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés 1. Nyelvészeti és pszicholingvisztikai alapfogalmak/Introduction 1. Basic concepts of linguistics and psycholinguistics
2. Bevezetés 2. Kérdések és elméleti megközelítések a pszicholingvisztikában/ Introduction 2. Questions and theoretical approaches in psycholinguistics
3. A nyelv evolúciója/ The evolution of language
4. Nyelv és agy/Language and brain
5. Beszédészlelés /Speech detection
6. Nyelvelsajátítás 1./Language aquisition I.
7. Nyelvelsajátítás 2. Kétnyelvűség/ Language aquisition II. Bilingualism
8. A mentális lexikon/Mental lexicon
9. Mondatfeldolgozás1/Sentence processing 1.
10. Mondatfeldolgozás 2./Sentence processing 2.
11. A társas megismerés szerepe a nyelvben/The role of social cognition in language

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.