Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
Látni! Megnevezni! Megjegyezni! Hogyan ismerjük meg a körülöttünk levő világot? A kurzus a kognitív tudomány három lényeges területének legfontosabb elméleteit, kutatási módszereit, eredményeit mutatja be kifeje-zett hangsúlyt fektetve az idegtudományi adatokra és az ismeretek alkalmazhatóságára. Milyen technikákra, adatokra alapozva ismerjük meg agyunk működését egyre pontosabban – milyen előnyökkel és hátrányokkal bírnak ezek a módszerek? Valóban annyit látunk, mint amennyi a környezetünkben van? Igaz az, hogy színek nélkül is ugyanúgy látunk? Hol és hogyan teszi hozzá a harmadik dimenziót az agyunk? Van-e összefüggés az agyfejlődés és a nyelv keletkezése között? Hogyan történik a szavak, mondatok megértése? Lehetséges-e beszéd-értés beszédprodukció nélkül? Miért felejtünk? Mely idegrendszeri struktúrák vesznek részt az emléknyomok kialakításában? Hogyan diagnosztizálhatók az emlékezeti zavarok és milyen életet élhetünk emlékek nélkül? Megbízhatunk-e abban, amit látunk, amire emlékezünk? Ehhez hasonló izgalmas kérdésekre kaphatsz választ és tanulhatsz egyszerre három különböző területről, megismerve egyben a lényeges kapcsolódási pontokat, mozzanatokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri és adekvátan használja a kognitív tudomány legfontosabb fogalmait.
- A hallgató megérti és ismeri a kognitív tudomány témakörébe tartozó legfontosabb elméleteket és modelleket.
Képesség
- Képes megérteni és kritikusan szemlélni a kognitív témájú kutatásokat, témákat.
- Képes arra, hogy adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív tudomány témakörébe tartozó kutatási eredményeikkel kapcsolatban.
Attitűd
- Nyitott a kognitív tudományhoz kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg feladatokat.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Kovács Ilona, Szamarasz Vera Zoé (szerk.). Látás, Nyelv, Emlékezet. Typotex Kiadó, 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a ZH-kon történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Két zárthelyi dolgozat: 50%-50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 51-60 |
Elégtelen | < 51 |
Javítás és pótlás
A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. A félévközi zárthelyi dolgozatok a szorgalmi időszakban (utolsó héten vagy a pótló héten) javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum | |
ZH felkészülés/written exam preparation | |
összesen/total |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: az emberi agy és vizsgálati módszerei/Introduction: the human brain, methods |
2. | A látás alapjai/ Basics of vision |
3. | Magasabbszintű látás, kategóriák az emberi agyban 1./Higher order vision, cítegories in the brain 1. |
4. | Magasabbszintű látás, kategóriák az emberi agyban 2./ Higher order vision, cítegories in the brain 2. |
5. | A megértés folyamata/The process of speech comprehension |
6. | A nyelv keletkezése/Origin of language |
7. | A gyermeknyelv/Child language |
8. | 1. ZÁRTHELYI DOLGOZAT/1ST WRITTEN EXAM |
9. | Az emlékezés folyamata/The process of memory |
10. | Emlékezés és agy/Memory and brain |
11. | Elveszett emlékek/Lost memories |
12. | Az emlékezés megbízhatósága, emlékezeti illúziók/Reliability of memory, memory illusions |
13. | 2. ZÁRTHELYI DOLGOZAT/2ND WRITTEN EXAM |
14. | JAVÍTÓ-/PÓTLÓ ZH ALKALOM – REPLACEMENT OPPORTUNITY |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Lukács Ágnes | ||
Dr. Szőllősi Ágnes |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-