Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Látás, Nyelv, Emlékezet
Azonosító
BMETE47A015
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Németh Kornél
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
nemeth.kornel@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

Látni! Megnevezni! Megjegyezni! Hogyan ismerjük meg a körülöttünk levő világot? A kurzus a kognitív tudomány három lényeges területének legfontosabb elméleteit, kutatási módszereit, eredményeit mutatja be kifeje-zett hangsúlyt fektetve az idegtudományi adatokra és az ismeretek alkalmazhatóságára. Milyen technikákra, adatokra alapozva ismerjük meg agyunk működését egyre pontosabban – milyen előnyökkel és hátrányokkal bírnak ezek a módszerek? Valóban annyit látunk, mint amennyi a környezetünkben van? Igaz az, hogy színek nélkül is ugyanúgy látunk? Hol és hogyan teszi hozzá a harmadik dimenziót az agyunk? Van-e összefüggés az agyfejlődés és a nyelv keletkezése között? Hogyan történik a szavak, mondatok megértése? Lehetséges-e beszéd-értés beszédprodukció nélkül? Miért felejtünk? Mely idegrendszeri struktúrák vesznek részt az emléknyomok kialakításában? Hogyan diagnosztizálhatók az emlékezeti zavarok és milyen életet élhetünk emlékek nélkül? Megbízhatunk-e abban, amit látunk, amire emlékezünk? Ehhez hasonló izgalmas kérdésekre kaphatsz választ és tanulhatsz egyszerre három különböző területről, megismerve egyben a lényeges kapcsolódási pontokat, mozzanatokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri és adekvátan használja a kognitív tudomány legfontosabb fogalmait.
  2. A hallgató megérti és ismeri a kognitív tudomány témakörébe tartozó legfontosabb elméleteket és modelleket.
Képesség
  1. Képes megérteni és kritikusan szemlélni a kognitív témájú kutatásokat, témákat.
  2. Képes arra, hogy adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív tudomány témakörébe tartozó kutatási eredményeikkel kapcsolatban.
Attitűd
  1. Nyitott a kognitív tudományhoz kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg feladatokat.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Kovács Ilona, Szamarasz Vera Zoé (szerk.). Látás, Nyelv, Emlékezet. Typotex Kiadó, 2009.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a ZH-kon történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Két zárthelyi dolgozat: 50%-50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 51-60
Elégtelen < 51

Javítás és pótlás

A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. A félévközi zárthelyi dolgozatok a szorgalmi időszakban (utolsó héten vagy a pótló héten) javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum
ZH felkészülés/written exam preparation
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: az emberi agy és vizsgálati módszerei/Introduction: the human brain, methods
2. A látás alapjai/ Basics of vision
3. Magasabbszintű látás, kategóriák az emberi agyban 1./Higher order vision, cítegories in the brain 1.
4. Magasabbszintű látás, kategóriák az emberi agyban 2./ Higher order vision, cítegories in the brain 2.
5. A megértés folyamata/The process of speech comprehension
6. A nyelv keletkezése/Origin of language
7. A gyermeknyelv/Child language
8. 1. ZÁRTHELYI DOLGOZAT/1ST WRITTEN EXAM
9. Az emlékezés folyamata/The process of memory
10. Emlékezés és agy/Memory and brain
11. Elveszett emlékek/Lost memories
12. Az emlékezés megbízhatósága, emlékezeti illúziók/Reliability of memory, memory illusions
13. 2. ZÁRTHELYI DOLGOZAT/2ND WRITTEN EXAM
14. JAVÍTÓ-/PÓTLÓ ZH ALKALOM – REPLACEMENT OPPORTUNITY

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Lukács Ágnes
Dr. Szőllősi Ágnes

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-