Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Szabadon választható tárgyak
Subject Role: Szabadon választható
Recommended semester: 0
Objectives
Cultural studies was formed at the meeting point of several theories. The objective of the subject is to familiarize the students with these theoretical antecedents and the various directions that follow from them in the research tradition that we call cultural studies. One of the most important of these steps is a break with the positivist epistemological tradition, according to which reality is something that can be experienced directly. In this sense, culture is always political, because every text has a political meaning, in the sense that it forms a center for the struggle of meanings and bears the mark of power structures. At the same time, receivers create independent readings of the texts according to their own social experiences: they can resist the meanings offered by the text or they can create counter-readings, and in this way oppose the dominant ideology. According to the concept of culture applied to society, culture as a way of life, the manifestation of values and norms can be observed not only in artistic works, but also in the institutionalized or routinized actions of everyday life. This anthropological concept of culture, was and remains decisive in cultural studies. The analysis of culture should not be limited primarily to the analysis of works, but, bearing in mind the processual nature, should focus on the processes in which the works (and not only products of high art) are created, and the audience receives – watches, reads, listens to – them.
Learning outcomes
Knowledge
- Knows and understands the domestic, European and global social and cultural phenomena and problems that have played and are playing a decisive role in the formation of the basic tendencies of social science thinking.
- Knows the connections between communication and culture, the various levels of manifestations of this connection and their consequences in the context system of social communication.
Ability
- He/she is to navigate between the deeper connections of his/her field and concrete social, communication and media science problems raised by practice, as well as their possible solution methods.
Attitude
- Accepts that cultural phenomena are historically and socially determined and variable.
Autonomy and responsibility
- In his/her professional environment, she forms a historically and politically coherent individual position that helps him/her and his/her environment develop and become more aware.
Methodology of teaching
Lecture
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
During the term: • regular participation in lectures and seminars, as well as the processing of the specified mandatory literature for the classes. • midterm test b. During the exam period: none c. Preliminary exam: none The grades are offered based on the results of the midterm test.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyag-részt a kurzus oktatója határozza meg. A dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a kurzus oktatója határozza meg. 3. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel (pl. órai egyéni vagy csoportos feladatok megoldása során); az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a kurzus oktatója együttesen határozza meg.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- classroom activity: 10
- midterm tests: 60
- partial performance assessment: 30
- total: 100
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 90–95 |
Good | 80-89 |
Satisfactory | 70-79 |
Pass | 50-69 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
class attendance | 28 |
preparation for classes | 16 |
preparation for test | 28 |
reading | 18 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
Introduction: Culture and Society; Taste and Social Class; Popular Culture and High Culture; Researching Subcultures; Technology, Culture, Society; Cultural Identity; The Nation as Imagined Community; Ethnicity and Popular Culture; Collective Memory and Nostalgia; Gender and Culture
Topics of lectures |
---|
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|