Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The course provides an introduction to areas of communication and media science, including social and visual communication, which the Students can adapt during their professional career. They become familiar with the basic concepts of communication, the traditions of communication research, the different levels of social communication (e.g. interpersonal, group, institutional, mass), and the various forms of visual communication. The goals include the development of communication competences, the expansion of knowledge related to verbal and non-verbal communication, media, and social media. During the development of lecture technique and presentation preparation skills, science communication plays an important role.
Academic results
Knowledge
- Knowledge of scientific concepts describing the functioning of communication and media phenomena
- Basic knowledge of social science methodologies
- Knowledge of communication and media institutional systems
Skills
- Lecture and presentation techniques
- Analytical skills
- Ability to participate in argumentative and rational debate
Attitude
- Openness to self-reflection, self-development
- Strive to plan and carry out tasks to a high professional standard, independently or in a team.
- Openness to knowledge and understanding of communication phenomena at the social level
Independence and responsibility
- It shares its knowledge and experience with people in its field through formal, non-formal and informal forms of information transfer.
- He/she is capable of solving professional tasks independently, making decisions carefully, in consultation with representatives of other disciplines, and taking responsibility for them.
- Evaluates the work of his/her subordinates, promotes their professional development by sharing his/her critical comments, and educates his/her colleagues and subordinates to practice their profession responsibly and ethically.
Teaching methodology
Lectures
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
A kurzus teljesítésének feltételei: 1 prezentáció és 2 zárthelyi dolgozat sikeres teljesítése.
Performance assessment methods
Prezentáció: 10 perc hosszúságú prezentáció megtartása Power Point diasor segítségével Dátum: november 30. Téma: a kommunikáció-média területén belül szabadon választott Két zárthelyi dolgozat: mindkét zárthelyi dolgozatot meg kell írni, egyenként minimum 50%-os eredménnyel. Feladattípusok: rövid, kifejtős kérdések az órákon tárgyalt témakörökhöz kapcsolódóan. Felkészülés: órai diasorok Esszé: kommunikáció/média témájú, terjedelme 8000-10.000. leütés (szóközökkel). Jelentkezés, témaegyeztetés: 1. zh előtt. Leadás: 2. zh időpontja.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- midterm test 1.: 40
- midterm test 2.: 40
- presentation: 20
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 95-85 |
Good | 84-75 |
Satisfactory | 74-60 |
Pass | 59-50 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 28 |
preparation for midterm classroom test | 62 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A kommunikáció alapfogalmai; a kommunikációkutatás hagyományai; társadalmi kommunikáció; vizuális kommunikáció; személyközi kommunikáció; verbális kommunikáció; non-verbális kommunikáció; kommunikációs kompetenciák; befolyásolás, meggyőzés; tömegkommunikáció; médiaismeret; tudománykommunikáció; populáris kultúra, prezentációkészítés.
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- |