Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43M400
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Fiáth Henrietta
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
fiath.henrietta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja a vizuális környezet kommunikatív aspektusainak tudatosítása a hallgatókban első lépésben a befogadói, fogyasztói szinten, majd második lépésben a felelős, aktív alkotói szinten. A kurzus első felében a vizuális kommunikáció kérdéseit problémacentrikusan, médiumfüggetlenül vizsgáljuk, a kurzus második felében viszont az egyes médiumok (grafika, fotó, mozgókép, tárgyak, terek) és azok sajátosságai tematizálják a közös diskurzust. A központi kérdés az elméleti problémák tárgyalása, és a hallgatók által megoldandó gyakorlati feladatok során egyaránt az, hogy mi a kapcsolat az üzenet és annak médiuma, vagyis a tartalom és a megformálás között, illetve mi befolyásolja, árnyalja ezt a kapcsolatot az adott társadalmi, kulturális, kognitív kontextusban. A gyakorlati feladatok esetében a korábbi évek gyakorlatától eltérően az identitáskifejezésre, saját grafikus anyagok tervezésére és bemutatására koncentrálunk, amely preferáltan, de nem kötelezően a hallgató saját portfóliójának kidolgozásában ad segítséget.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
  2. Elemzési képesség
  3. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság
  2. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
  3. Saját képességek önreflexiója.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Szakmai normák elfogadása és érvényesítése

Oktatásmódszertan

Előadás, önálló gyakorlati, tervezési feladatok, diszkusszió

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A kurzus teljesítésének feltétele a gyakorlati feladatok (kollázs, névjegykártya, önéletrajz és portfólió) elkészítése és a két prezentáció. A kurzus teljesítésének nem feltétele a zárthelyi dolgozat megírása.

Teljesítményértékelési módszerek

Kollázs és statement: A hallgatók egyénileg egy fekvő formátumú, A/3-as méretű, 150 dpi felbontású, képernyőre optimalizált .pdf formátumban kollázst készítenek, amely a vizuális környezetük, ízlésük feltárására, bemutatására szolgál. A kollázsokat nem kell kinyomtatni, képernyőn keresztül kerülnek értékelésre. A kollázs nem tartalmazhat szöveget! A ’statement’ verbális megfogalmazása annak, amit vizuálisan meg szeretnének jeleníteni, maga az üzenet megfogalmazása kulcsszavakban, versben, néhány mondatban, stb. A leírást külön szöveges fájlként kell menteni. Kreatív önéletrajz: A kollázsokra formai jegyekben támaszkodó adatsor-vizualizációt készít minden hallgató. A cél az információk minél hatékonyabb, érdekesebb átadása. Az önéletrajzok formátuma tetszőleges, bemutatni csak elektronikusan kell. Kisarculat és névjegykártya: Minden hallgató kidolgozza a saját és egy véletlenszerűen sorsolt hallgató kisarculatát, amelyet egy névjegykártya kidolgozásán át prezentál. A névjegykártyákat elektronikus is és kinyomtatva is be kell mutatni. A névjegykártyák preferált formátuma 90×50 mm, de ettől indokolt esetben el lehet térni. Portfólió: Minden hallgató kidolgozza a portfóliója címlapját, és minimum 3-5 belső oldalát. A formátum szabadon választható. Elektronikus formában kell beadni. Prezentációk: Minden hallgató a félév során két alkalommal 10-15 perces prezentációt tart az oktató által kijelölt témáról és időpontban, az oktató által kiválasztott szakirodalom alapján. A prezentációban röviden ismertetni kell a szakirodalom legfontosabb téziseit, valamint a hallgató egyéni véleményét a témáról, egyéni gyűjtését a tézisek illusztrálására vagy esetleg cáfolására. Zárthelyi dolgozat: A zárthelyi dolgozatra a 12. héten kerül sor és célja az előadások során átbeszélt problémák megértésének, feldolgozottságának ellenőrzése. A kollázs értékelési szempontjai: az elemzés mélysége, széleskörűsége; a kollázs elrendezésének logikája, érthetőség; esztétikai igényesség; kreativitás. Az önéletrajz, névjegykártya és a portfólió esetében: a tervezői következetesség, logika, érthetőség; esztétika; a kivitelezés igényessége; innováció, ötletesség, humor; a kivitelezés minősége. A prezentáció esetében: az elemzés mélysége, az érvelés feszessége, az előadásmód, a prezentáció vizuális igényessége, a rendelkezésre álló idő kitöltése és túl nem lépése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • kollázs: 10
  • önéletrajz: 10
  • névjegykártyák: 20
  • portfólió: 20
  • prezentáció (2 alkalom): 20
  • zárthelyi dolgozat: 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A félév végi aláírás feltétele az órák 50%-át meg nem haladó hiányzás, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatokra szerezhető pontok felét megszerezze. A jelenlétet az oktató minden órán katalógussal ellenőrzi. Két különböző alkalommal elkövetett húsz percet meghaladó késés egy mulasztott órának felel meg. Az órák 50%-án való részvétel akadályoztatása esetén a hallgatóknak lehetőségük van a mulasztott órá(ka)t egy az adott órára az oktató által kijelölt szakirodalomból írt legalább 3500 leütéses recenzióval kiváltani. A recenziónak tartalmaznia kell egy rövid leírást a szakirodalom téziséről és a hallgató önálló véleményét, asszociációit a témával kapcsolatban. A recenzió leadásának határideje a pótlási időszak utolsó munkanapja.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86–94
70–85
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A határidőre nem teljesített gyakorlati feladatok javítására és pótlására az utolsó órán személyesen, valamint a pótlási időszak végéig elektronikus úton van lehetőség. A halasztás azonban (ha az a hallgató hibájából történik) munkanaponként 2% levonással jár, és minden feladat elfogadásának feltétele az őt megelőző feladat egyeztetése és jóváhagyatása az oktatóval. A prezentációk pótlására csak a kurzus órarendi időpontjában van lehetőség

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 44
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Kommunikációelméleti keret: performatívumok, propozíciók, maximák 2. Kép és szöveg viszonya 3. The medium is the message 4. Vizuális kifejezőeszközök 5. Szimbólumok, identitás 6. Giccs, ízlés 7. A hatalom vizuális reprezentációja 8. Tipográfia 9. Grafika 10. Fotó, fotográfiai reprezentáció 11. Mozgókép, film, animáció, televízió 12. Kommunikáció tárgyakkal 13. Kommunikáció térrel, térben

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.