Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A digitális formátumok és az internet elterjedésével a zeneipar szerkezete alapjaiban alakult át csakúgy, mint a zenefogyasztási szokásaink és a zenei alkotás gyakorlata. A zenészek digitális hangrögzítő technológia segítségével akár a hálószobájukban rögzíthetnek egy dalt vagy albumot, amelyet ugyanonnan egy közösségi felületre feltöltve azonnal meg is tudnak osztani közönségükkel. Zenerajongóként pedig a digitális lemezboltok és a streaming szolgáltatók révén szélesebb választék áll rendelkezésre azonnal meghallgatható zenékből, mint valaha. Ugyanakkor a zeneipari bevételek túlnyomó része most is a legnagyobb pop-és rocksztárokon termelődik, a nagyvállalatok koncentrációja az iparágban a demokratikus és széleskörű hozzáférés elterjedése mellett is tovább folytatódik. A kurzus e helyenként ellentétes irányú tendenciákat vizsgálja meg elméleti és gyakorlati, nemzetközi és magyarországi kontextusban, a magyar zeneipar és kapcsolódó iparágak (jogkezelés, rádió, televízió stb.) képviselőinek -a kurzus vendégelőadóinak -beszámolóin keresztül, az elmélet és statisztikai adatok mellett gyakorlati tudást és tapasztalatot is nyújtva azoknak, akik a zeneiparban és kapcsolódó iparágakban terveznek elhelyezkedni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg-és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára. (T2)
- Ismeri a kommunikációs és mediális rendszerek különböző területeinek problémáit és összefüggéseit, többek között a média és populáris kultúra összefüggéseit, a globális médiapiac működési elveit, a kulturális csere globális szabályait. (T5).
Képesség
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására. (K3)
- Képes a hazai és külföldi társadalomtudományi források feltárására, feldolgozására, és szakmai munkája során a leszűrt következtetések gyakorlati alkalmazására. (K4)
- Képes szakterületének egyes résztémáiról önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket és az elemzéseket magába foglaló tanulmányokat, szöveges összegzéseket készíteni. (K5).
Attitűd
- Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak (A2)
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait (A5)
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben (A10)
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal választott szakterülete szakmai és etikai normáinak betartására. (F10)
- Öntudatosan és felelősen áll ki minden kooperációs formában a társadalom, szűkebb szakmai területe és munkahelye jogi, etikai és szakmai normáinak következetes végrehajtása és védelme érdekében. (F9)
- Felelősséget vállal az általa előállított anyanyelvű és idegen-nyelvű szakmai szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek. (F11).
Oktatásmódszertan
Előadás, vendégelőadás, hallgatói kiselőadások, diszkusszió.
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
- Steve Collins –Sherman Young. 2014. Beyond 2.0. The Future of Music. Equinox
- Jeremy Wade Morris. 2015. Selling Digital Music, Formatting Culture. University of California Press
- Chris Anderson. 2008 [2006]. The Long Tail. Why the Future of Business is Selling Less of More. Hyperion Books
- Timothy D. Taylor. 2016. Music and Capitalism. A History of the Present. University of Chicago Press
- H. Cecilia Suhr. 2012. Social Media and Music. The Digital Field of Cultural Production. Peter Lang
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele a zárthelyi dolgozaton elért min. 50%-os eredmény. órai jelenlét és aktivitás értékelése-zárthelyi dolgozat-vizsga/projektfeladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: órai jelenlét és aktivitás értékelése-zárthelyi dolgozat-vizsga/projektfeladat
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai jelenlét és aktivitás: 18
- Zárthelyi dolgozat: 30
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 52
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
a zárthelyi dolgozaton elért min. 50%-os eredmény
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90–95 |
Jó | 77–89 |
Közepes | 64–76 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 54 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A zeneipar szerkezete. Zeneipar a digitalizáció előtt; A digitalizáció kezdete a zeneiparban. MP3 és fájlcserélés; A “Napster-pillanat”; A "long tail" és kritikája; Streaming; Digitális zeneipari tendenciák Magyarországon; Digitális zenei karrierek. Sztárok, függetlenség, DIY; Digitális sampling és szerzői jog; A kulturális termelés digitális mezeje: zene és közösségi média; Digitális zenei hálózatok földrajza I.: A zeneipar szerkezetének átalakulása; Digitális zenei hálózatok földrajza II.: Globális pop ; Digitalizáció, munka és egyenlőtlenségek a zeneiparban; Új közvetítők, új professziók. Music curation
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.